ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه نهادی در ایران مسئول حفاظت در برابر تشعشعات آنتن های موبایل است؟

آخرین آمار رسمی حکایت از وجود ۸۵ میلیون سیم‌کارت فعال در کشور دارد؛ سیم‌کارت‌هایی که اکنون قدرتمندتر از هر زمان دیگری هستند و می‌توانند ارتباط کاربران را با هم مهیا کرده و دریچه جهان اینترنت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۰

آخرین آمار رسمی حکایت از وجود ۸۵ میلیون سیم‌کارت فعال در کشور دارد؛ سیم‌کارت‌هایی که اکنون قدرتمندتر از هر زمان دیگری هستند و می‌توانند ارتباط کاربران را با هم مهیا کرده و دریچه جهان اینترنت را نیز به سوی افراد باز کنند. اپراتورهای موبایل در ایران امروز برای مدیریت و سرویس‌دهی به همین تعداد سیم‌کارت، ملزم هستند تا یک زیرساخت دسترسی رادیویی بدون سیم را را فراهم کنند که علاوه بر موبایل‌ها، خود ما را هم در معرض تشعشعات آنتن‌های موبایل قرار می‌دهد. اما آیا سازمانی که به شکل مستمر بر این تشعشعات و قرار داشتن آنها در سطح استاندارد نظارت داشته باشد وجود دارد؟

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت و همچنین سازمان انرژی اتمی ایران، آنتن‌های موبایل خطری برای کاربران و شهروندانی که در نزدیکی آنها سکونت دارند ایجاد نمی‌کنند، به شرط آنکه تشعشعات آنتن‌ها از حد مجاز عبور نکند.

براساس قانون «حفاظت در برابر اشعه»، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۸، «سازمان انرژی اتمی ایران» نظارت بر اجرای این قانون به منظور حفظ سلامت مردم، کارکنان و نسل‌های آینده در برابر خطرات انواع پرتوها را به عهده دارد و این وظیفه به مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور (امور حفاظت در برابر اشعه) به عنوان واحد قانونی محول شده‌ است. در نتیجه امور حفاظت در برابر اشعه کشور، به منظور پاسخگویی و اطلاع رسانی به مردم و برای کاهش نگرانی‌های فوق گزارش‌هایی را ارائه می‌دهد.

سازمان انرژی اتمی ایران هر سه سال یکبار پروانه اپراتورهای موبایل را تمدید می‌کند

بر اساس تحقیقات دیجیاتو، همه اپراتورهای فعال موبایل در ایران باید یک پروانه ضروری را برای فعالیت خود دریافت کنند. این پروانه، موسوم به «پروانه اشتغال به کار پرتوکاران و بهره برداری از منابع پرتوزا» از سوی سازمان انرژی اتمی به اپراتورهای موبایل ارائه می‌شود که هر سه سال یک‌بار نیاز به تمدید شدن دارد. مبنای این پروانه، استاندارد و بی‌خطر بودن تجهیزات مخابراتی در سطح شهرها برای شهروندان است. در واقع هر اپراتور برای دریافت پروانه اشتغال، متعهد می‌شود تا ضوابط مدون این امور و استاندارد ملی ایران را در ارتباط با پرتوگیری مردم رعایت نماید.

برای رعایت ضوابط مدون و همچنین رعایت استانداردها، اپراتورهای موبایل با استفاده از تجهیزات پیشرفته به اندازه‌گیری پرتوهای منتشر شده از آنتن‌های BTS، مقایسه‌ی نتایج با مقادیر استاندارد و ارائه‌ی گزارش در موارد ضرورت به واحد قانونی می‌پردازند. واحد قانونی نیز جداگانه و با تجهیزاتی که در اختیار دارد، نظارت قانونی را اعمال می‌کند تا اطمینان حاصل شود که با نصب اینگونه تجهیزات، سلامت مردم تهدید نمی‌شود.

سازمان انرژی اتمی ایران بر اساس اطلاعاتی که در سایت خود منتشر نموده، خبر می‌دهد که اندازه‌گیری تشعشعات آنتن‌های موبایل را در ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است و تا کنون شدت پرتو رادیویی ناشی از آنتن‌های BTS اندازه‌گیری شده نه تنها از حد پرتوگیری مردم براساس استاندارد ملی بیشتر نبوده، بلکه در اغلب موارد از یک صدم این حد نیز کمتر بوده است.

در سایت این سازمان همچنین ذکر می‌شود که سازمان انرژی اتمی ایران (مرکز نظام ایمنی هسته‌ای - امور حفاظت در برابر اشعه) به طور مستمر، بر عملکرد اپراتورهای تلفن همراه نظارت دارد تا اطمینان حاصل گردد که همواره شدت میدان‌های الکترومغناطیسی ناشی از نصب آنتن‌های فوق، در محله‌های کار و زندگی مردم، با استانداردهای مربوطه مطابقت دارد.

گولاتوری بیش از ۷۵ ایستگاه ثابت ۲۴ ساعته برای اندازه‌گیری تشعشعات دارد

بر اساس تحقیقات دیجیاتو، به جز سازمان انرژی اتمی ایران، خود رگولاتوری نیز بیش از ۷۵ ایستگاه ثابت ۲۴ ساعته برای اندازه‌گیری تشعشعات در اختیار دارد و توسط همین ایستگاه‌ها، مشغول پایش سطح تشعشعات آنتن‌های موبایل است. همچنین اپراتورهای موبایل در پاسخ به دیجیاتو عنوان می‌کنند که به شکل دو سالانه ملزم به کالیبره کردن آنتن‌های موبایل در سطح شهرها هستند.

اپراتورهای موبایل همچنین در گفتگو با دیجیاتو عنوان می‌کنند که تجهیزات مخابراتی که در آنتن‌های موبایل استفاده می‌شود، از آخرین دستاوردهای این حوزه هستند که در کشورهای پیشرفته نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیشرفت تکنولوژی این حوزه و دست‌یافتن به آخرین نسل‌های ارتباطی در شبکه موبایل نیز گواهی بر این ادعاست. اپراتورهای موبایل در ایران معمولاً از تجهیزات شرکت نوکیا، اریکسون و هوآوی بهره می‌گیرند. خود این سازندگان، استانداردهای جهانی برای تشعشعات را در محصولات خود رعایت می‌کنند.

امروزه آنتن‌های وارداتی از آخرین نمونه‌ها هستند و استانداردها را رعایت می‌کنند

دکتر «عظیم فرد»، مدیر کل سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات چندی پیش در همین رابطه گفته بود: «زمانی که تجهیزات خریداری و وارد کشور شد، باید گواهی تایید نمونه اندازه گیری تشعشعات داشته باشد. از سوی دیگر در زمان نصب آنتن نیز دقت می شود تا در محیط اطراف سیگنال قوی تر از حد استاندارد تولید نکند.»

فرد در همین رابطه نیز خبر داده بود که ترکیبی از سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به شکل مشترک آزمون‌های محیطی را انجام می دهند تا چگالی سطحی توان حد سیگنال از حدود استاندارد تعریف شده، بیشتر نباشد. در اکثر موارد نیز تشعشعات این آنتن‌ها، در سطحی بسیار پایین‌تر از استاندارد تعیین شده است.

در حال حاضر و بر اساس استاندارد موجود، چگالی سطحی توان تشعشعات یک آنتن موبایل در فناوری نسل دوم شبکه می‌تواند به ۴۵۰ میکرو وات بر سانتی متر مربع برسد در حالی که در نسل سوم و چهارم شبکه، این استاندارد رسیدن به رقم ۹۵۰ میکرو وات بر سانتی متر مربع را بدون مشکل می‌داند.

دیجیاتو در آزمایشی که با استفاده از یک دستگاه پرتوسنج انجام داد، مشخص شد که میزان تشعشعات یکی از همین آنتن‌ها در حد نیم میکرو وات بر سانتی متر مربع است. نیم‌میکرو وات با ۴۵۰ میکرو‌ وات تفاوت بسیاری دارد و چگالی سطحی توان تشعشعات یک آنتن موبایل از آن‌چیزی که در استاندارد تعیین شده نیز بسیار کمتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • honeyxp
    honeyxp | ۱۶ دی ۱۳۹۶

    اون وقت نهاد مسئول (!!!!) برای ضررای پارازیت کدوم ...یه؟

  • علی رضا
    علی رضا | ۱۶ دی ۱۳۹۶

    در ایران به دلیل تکنولوژی که در ابتدا در پیش گرفته شد با توجه به تحریمهای اون موقع، الان bts ها خیلی به هم نزدیکه و اپراتور ناچاره توان ارسالی رو در حد پایین نگهداره اما در جاده ها و برخی نقاط حاشیه ای توان امکان داره بالا باشه.

  • morteza P
    morteza P | ۱۶ دی ۱۳۹۶

    اول از مسئولین بپرسین مسئولیت چیست با رسم شکل توضیح دهید بعد اگه جواب دادن بیاید از این پستا بزارین

  • Dexter Morgan
    Dexter Morgan | ۱۶ دی ۱۳۹۶

    نهادِ مسئول؟؟؟!!! دلتون خوشه ها

  • pouya20
    pouya20 | ۱۶ دی ۱۳۹۶

    تشعش تخفیفشون. دیگه مارو با پارازیت نزنن راضی هستیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی