ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

نگاهی به تغییرات قلم S Pen از ابتدا تا امروز

تا همین یک دهه پیش، همه موبایل ها کوچک بودند و کسی فکرش هم نمی کرد روزی برسد که تلفن های هوشمند ۴ و ۵ اینچی با عنوان Compact یا جمع و جور به بازار ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۳۰ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

تا همین یک دهه پیش، همه موبایل ها کوچک بودند و کسی فکرش هم نمی کرد روزی برسد که تلفن های هوشمند ۴ و ۵ اینچی با عنوان Compact یا جمع و جور به بازار عرضه شوند. در آن سالها استیو جابز اصرار داشت نیازی به ساخت آیفون در ابعاد بزرگتر وجود ندارد و کاربران به چنین محصولی علاقه نخواهند داشت. تا اینکه اواخر سال ۲۰۱۱ سامسونگ در نمایشگاه IFA برلین از اولین تلفن هوشمند سری نوت پرده برداشت. صفحه نمایش ۵.۳ اینچی Galaxy Note در آن زمان غول آسا به حساب می آمد و این محصول را جایی بین تبلت و تلفن هوشمند قرار می داد. فروش اولین نسل از گلکسی نوت ظرف کمتر از ۲ ماه به ۱ میلیون رسید و تا اواخر سال بعد تا ۱۰ میلیون عدد افزایش پیدا کرد. حالا دیگر مثل روز روشن بود که بازار کاملاً برای موبایل هایی در اندازه بزرگتر تشنه است و این موضوع دنیای موبایل را پس از آن متحول ساخت.

گلکسی نوت تفکر سازندگان را در مورد اندازه مناسب تلفن هوشمند متحول کرد

اما فقط صفحه نمایش بزرگ نبود که موبایل های سری گلکسی نوت را از دیگران متمایز می ساخت. داخل بدنه این فبلت ها یک قلم استایلوس با کیفیت تعبیه شده که هنوز کسی در دنیای اندروید بهتر از آن را تولید نکرده است. در ادامه می خواهیم ببینیم اولین قلم استایلوس سری نوت چه ویژگی هایی داشته و در سالهای اخیر شامل چه تغییراتی شده است. با دیجیاتو همراه باشید.

قبل از هرچیز باید بدانید که تشخیص حرکت استایلوس روی نمایشگر به وسیله یک لایه فلزی زیر صفحه نمایش انجام می شود که دیجیتایزر نام دارد. سامسونگ ساخت این قطعه حساس را به شرکت ژاپنی وکوم سپرده که در زمینه ساخت قلم و تبلت های مخصوص طراحی سالها سابقه دارد و یکی از معتبرترین نام های این عرصه به حساب می آید.

حالا می توانیم روند تکاملی که به خلق با کیفیت ترین قلم استایلوس در دنیای اندروید منجر شده است را مرور کنیم.

گلکسی نوت

هرچند ویژگی های اولین استایلوس سری نوت در مقایسه با گلکسی نوت ۸ چندان پیشرفته به نظر نمی رسد، اما باید توجه داشت که در مورد سال ۲۰۱۱ صحبت می کنیم، دورانی که با امروز کاملاً متفاوت بود و تازه چند سالی می شد که تولید کننده های موبایل در حال کنار گذاشتن صفحه کلید از تلفن های هوشمند بودند.

قلم استایلوس اولین گلکسی نوت قادر بود تا ۲۵۶ سطح مختلف فشار را تشخیص دهد. یک دکمه هم در بالای قلم وجود داشت که با استفاده از آن می توانستید از صفحه اسکرین شات بگیرید.

در آن زمان قلم ابزاری دقیق تر از انگشت برای نقاشی و سریع تر از کیبورد مجازی برای نوشتن به حساب می آمد، پس تعجبی ندارد که اولین گلکسی نوت در مقایسه با نسل های فعلی، با امکانات نرم افزاری محدودی برای S Pen عرضه شده بود.

در این محصول که به اندروید ۲.۳ یا نان زنجبیلی مجهز بود، می توانستید در اپلیکیشن S Memo با چند قلم مختلف مثل آبرنگ یا مداد طراحی کنید یا در اپلیکیشن ویرایش عکس، روی عکس ها بنویسید. اما امکانات پر تعداد نرم افزاری که امروز در فبلت های نوت وجود دارند به مرور در نسل های بعدی اضافه شدند.

گلکسی نوت 2

سامسونگ در گلکسی نوت اولین قدم را برای اضافه کردن قلم برداشته بود و حالا در نوت ۲ تقریباً استایلوس خود را دوباره از اول طراحی کرد. قلم S Pen در نسل دوم باریک، بلند و خوش دست تر شده و حالا قادر بود ۱۰۲۴ سطح مختلف فشار را شناسایی کند، یعنی ۲ برابر قلم اول. شرکت کره ای حالا قابلیت های نرم افزاری بیشتری هم برای گلکسی نوت ۲ در نظر گرفته بود که با اندروید ۴.۱ آب نبات ژله ای عرضه می شد.

برای مثال در اپلیکیشن S Note این امکان وجود داشت تا فرمول های ریاضی نوشته و دستگاه آن را به کمک الگوریتم های ولفرام آلفا محاسبه کند. اما عمده ترین قابلیتی که به رابط کاربری دستگاه اضافه شده بود Air View نام داشت. برای استفاده از این ویژگی کافی بود قلم را روی آیکون نرم افزارها، ایمیل های دریافتی یا فایل های ویدیویی نگه دارید تا دستگاه، یک پیش نمایش سریع از آن به تصویر در آورد.

با اضافه شدن قابلیت Easy Clip به نسل دوم، عملکرد دکمه موجود روی قلم هم بهبود پیدا کرده بود. حالا با فشار این دکمه قادر بودید از هرچیزی که روی تصویر مشاهده می کنید یک بریده برداشته و آن را به ایمیل، اپلیکیشن یادداشت برداری یا ویرایش عکس اضافه کنید. قلم نوت دوم حالا انقدر باهوش شده بود که اگر حین مکالمه تلفنی آن را از بدنه خارج می کردید، به شکل خودکار اپلیکیشن نوت برداری را برای شما آماده می کرد.

گلکسی نوت ۲ هم مثل نسل قبل از خود در نمایشگاه IFA برلین رونمایی شد و به لطف بهبودهای انجام گرفته ظرف تنها ۳۷ روز به فروش ۳ میلیون دستگاه دست پیدا کرد و طی ۲ ماه فروش محصول از ۵ میلیون واحد گذشت.

گلکسی نوت 3

سامسونگ در گلکسی نوت 3 یکبار دیگر استایلوس را از نو طراحی کرد تا به یک قلم واقعی شباهت بیشتری داشته باشد و قابلیت های نرم افزاری دستگاه را هم افزایش داد. این تلفن هوشمند که به اندروید ۴.۳ آب نبات ژله ای مجهز بود با قابلیت Action Memo محتوا را شناسایی می کرد. مثلا وقتی اطلاعات تماس یک کاربر را در اپلیکیشن S Note یادداشت می کردید متوجه می شد و به راحتی آن را به لیست مخاطبین اضافه می کرد.

در این نسخه قابلیت Air Command هم برای اولین بار معرفی شد که با خارج شدن قلم از بدنه، یک منوی معلق به گوشه پایین تصویر اضافه می کرد و قابلیت های مختلف S Pen را در دسترس شما قرار می داد.

در این نسخه ویژگی Scrapbook هم به قابلیت های Easy Clip اضافه شد. حالا می توانستید اطلاعات بیشتری را از اپلیکیشن های مختلف بریده و به جای دیگری منتقل کنید، از آدرس URL گرفته تا ویدیوهای یوتوب. در این نسخه ضمناً به لطف قابلیت S Finder می توانستید با نوشتن روی صفحه، بین فایل ها و نوشته ها جستجو کنید.

در نهایت به Pen Window می رسیم که امکان اجرای همزمان دو نرم افزار کنار یکدیگر را فراهم می کرد. البته اپلیکیشن های محدودی از این قابلیت پشتیبانی می کردند و پنجره نرم افزار دوم هم بیش از حد کوچک بود، اما در حقیقت این ویژگی پدربزرگ قابلیت Multi Window امروزی برای تقسیم صفحه بین دو نرم افزار محسوب می شود.

گلکسی نوت 4

گلکسی نوت 4 (بررسی دیجیاتو) در حقیقت یک بروزرسانی برای بهبود و تکمیل قابلیت های نسل قبلی خود به حساب می آمد. منوی Air Commands که در نسل قبلی معرفی شده بود حالا در این محصول به شکل معلق درآمده و می توانستید آن را هرجای تصویر که تمایل دارید قرار دهید. دقت S Pen هم افزایش پیدا کرده بود و این قلم حالا قادر بود تا ۲۰۴۸ سطح مختلف فشار را شناسایی کند، یعنی بیشتر از مجموع تمام نسل های قبلی روی هم.

گلکسی نوت ۴ سامسونگ گوشی موبایل galaxy note 4 samsung mobile

در اندروید ۴.۴ کیت کت در این نسخه عملکرد قابلیت Smart Select به شکل قابل توجهی هوشمند تر شده بود، مثلا می توانستید با قلم یک آدرس را انتخاب کنید تا دستگاه محل آن را در اپلیکیشن نقشه گوگل نمایش دهد.

در این فبلت ضمناً شبکه اجتماعی Pen Up برای اولین بار معرفی شد. اپلیکیشن جدید سامسونگ به کاربران امکان می داد با استفاده از قلم نوت 4 هنر طراحی خود را به کار گرفته و آن را با دیگران اشتراک گذاری نمایند.

گلکسی نوت 5

گلکسی نوت 5 (بررسی دیجیاتو) با بدنه شیشه ای، طراحی چشم نواز و کیفیت ساخت بالای خود حسابی دلبری می کرد و قلم S Pen در این نسل باز هم بهتر شده بود. این نسخه به اندروید ۵.۱ آب نبات چوبی مجهز بود و برای استفاده از قلم قابلیت های نرم افزاری جدیدی داشت، از جمله امکان نوشتن روی نمایشگر خاموش، گرفتن اسکرین شات دنباله دار از تمام صفحه تا انتها و یادداشت کردن روی فایل های PDF.

سامسونگ در این نسل یکبار دیگر برای خوش دست تر شدن قلم طراحی آن را متحول کرد. این بار یک دکمه به انتهای قلم اضافه شده بود که با فشار آن S Pen از بدنه بیرون می جهید. البته طراحی جدید یک مشکل هم داشت، اینکه اگر قلم را سر و ته داخل جایگاهش فرو می کردید احتمال داشت به همان شکل در محفظه گیر کند، اما سامسونگ به سرعت با اصلاح خط تولید خود مشکل طراحی را مرتفع کرد.

گلکسی نوت 7

هرچند ۷ عدد خوش یمنی محسوب می شود، اما گلکسی نوت 7 چندان خوش شانس نبود. در این تلفن هوشمند شاهد بهبودهای متعددی در طراحی بدنه، عملکرد قلم و قابلیت های نرم افزاری متنوعی بودیم که همگی زیر سایه مشکل باتری این فبلت قرار گرفتند. در قلم نوت 7 ضخامت نوک استایلوس از ۱.۶ به ۰.۷ میلی متر کاهش یافته بود و S Pen در این نسل قادر بود ۴۰۹۶ سطح مختلف فشار را شناسایی کند، دو تغییری که دقت عملکرد قلم را به شکل قابل توجهی افزایش داده بود. ضمن اینکه حالا هم بدنه دستگاه و هم قلم در مقابل آب مقاوم بودند.

در گلکسی نوت 7 قابلیت های جدیدی به منوی Air Command اضافه شد، مواردی از جمله امکان ترجمه متون با نگه داشتن قلم، ساخت فایل های گیف از خروجی صفحه نمایش و استفاده از قلم به شکل ذره بین برای بزرگنمایی تصویر. سامسونگ پس از بروز مشکل برای نوت 7 این تلفن هوشمند را با باتری اصلاح شده و نام Galaxy Note Fan Edition به شکل محدود در بازار عرضه کرد و با استقبال نسبی هم روبرو شد، اما در نهایت این گلکسی نوت 8 بود که ویژگی های جدید خانواده نوت را در اختیار کاربران قرار داد.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8 (بررسی دیجیاتو) مزیت های نسل قبل از جمله قلم مقاوم در برابر آب، قابلیت تشخیص فشار تا ۴۰۹۶ سطح و ترجمه با قلم را در اختیار کاربر قرار می دهد و علاوه بر آن قابلیت های جدیدی هم دارد. در این تلفن هوشمند کافی است قلم را از جایگاه خود خارج کرده و روی نمایشگر خاموش یادداشت کنید، سپس با پین کردن متن، همیشه آن را روی Always on Display پیش چشم خود داشته باشید.

یک ویژگی جذاب دیگر هم Live Message نام دارد که با استفاده از آن می توانید برای کاربران دیگر پیام زنده به شکل فایل Gif ارسال کنید. برای این منظور قلم را از جایگاه خود خارج کنید و پس از انتخاب گزینه Live Message از منوی Air Command، روی عکس یا هر زمینه دیگر شروع به نوشتن نمایید.

گلکسی نوت 8 به بهترین صفحه نمایش سامسونگ با حاشیه ناچیز فیزیکی و اولین دوربین دوگانه این شرکت با قابلیت ثبت پرتره مجهز است. سامسونگ در این محصول تجربه طولانی مدت خود را در ساخت فبلت های مجهز به قلم به کار گرفته و یک پرچمدار کامل، با کیفیت و تمام عیار به بازار عرضه کرده است. در پایان از شما دعوت می کنیم برای آشنایی بیشتر با این محصول، بررسی کامل گلکسی نوت 8 را مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۶ بهمن ۱۳۹۶

    نوت ادج رو نذاشتید

  • amir nori
    amir nori | ۱ بهمن ۱۳۹۶

    اگه صفحه نمایش سری نوت بزرگ نبود اولین انتخابم نوت سامسونگ بود واقا عالیه

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱ بهمن ۱۳۹۶

    سری نوت سامسونگ تنها محصول توی مجموعه ی تمام گوشی های دنیاس که رقیب مستقیم نداره .. یعنی تا حالا هیچ شرکتی این زحمت شاید جسارت رو به خودش نداده که یه محصول نوت کش ارائه کنه! حرکت های محدودی بوده مثل سونی زد آلترا .. به هر حال نوت با هیچ گوشیه دیگه ای قابل مقایسه نیست و کسی که امکانات نوت رو میخواد باید بدونه که تنها گزینه انتخاب یکی از مدلهای نوته

    • abbas rezayee
      abbas rezayee | ۱ بهمن ۱۳۹۶

      az injoor mataleb bishtar bezarid vaqean arzesh khondan ro daran

  • silent_eagle
    silent_eagle | ۳۰ دی ۱۳۹۶

    یکی از بهترین و خوش خاطره ترین تجربه ام از گوشی های هوشمند نوت 4 بود که خب به مشکل خورد گوشی دستم ولی به شدت دلم براش تنگ میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی