ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

همزمان با احتمال خرید سهام دایملر؛ بازگشت متفاوت جیلی به بازار ایران

برند جیلی در کشورمان به عنوان اولین عرضه کننده خودروهای با کیفیت چینی در سال 93 مطرح شد، در آن زمان شرکتی به نام جیلیران از زیر مجموعه های هولدینگ خانواده گرامی واردات سری EC7 ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۴۵

برند جیلی در کشورمان به عنوان اولین عرضه کننده خودروهای با کیفیت چینی در سال 93 مطرح شد، در آن زمان شرکتی به نام جیلیران از زیر مجموعه های هولدینگ خانواده گرامی واردات سری EC7 از خانواده امگرند را در دستور کار خود قرار داده بود و برای دوسال متوالی نیز با عملکردی قابل توجه موفق به فروش حدودا 20 هزار دستگاهی این خودروها در بازار ایران شد.

جیلی

با این وجود پس از تغییر قوانین واردات و بروز مشکلاتی در سال 2014، عملکرد جیلیران رفته رفته دچار اخلال شد و در نهایت این شرکت پس از عرضه ناموفق کراس اوور X7 از چرخه واردات خودرو کنار رفت.

اما حالا جیلی قصد دارد تا بار دیگر شانس خود را در بازار ایران بیازماید و در همین رابطه علاوه بر مونتاژ مدل اقتصادی GC6 توسط بم خودرو به سراغ واردات مدل های لوکس امگرند و کراس اوور توربو NL3 به واسطه هولدینگ ناصح (شرکت مادر ایرتویا و نگین خودرو) رفته است.

بدین ترتیب شرکت جدیدی با اسم آرین خودرو پارس شکل گرفته که وظیفه واردات محصولات جدید جیلی به بازار ایران را بر عهده دارد و به لطف تجربه مدیران این شرکت در زمینه واردات خودرو، به نظر می رسد که می توان شانس موفقیت زیادی را برای این مجموعه قائل شد.

geely_nl-3_16

در بازار جهانی نیز کمپانی جیلی که این روزها بسیار دست به جیب شده، و ظاهرا قصد دارد بخشی از سهام دایملر را خریداری کند. بر اساس برخی گزارش ها این غول اقتصادی چینی برای خرید 3 الی 5 درصد از سهام دایملر دورخیز کرده و خبر آن در روزهای آینده رسما انتشار خواهد یافت.

در صورت عملی شدن این اتفاق و تصاحب سهم 5 درصدی، جیلی بعد از Kuwait Investment Authority و BlackRock سومین سهامدار بزرگ منفرد دایملر خواهد بود. دو شرکت یاد شده به ترتیب دارای سهم 6.8 و 6 درصدی از دایملر هستند.

Daimler

اقدام جیلی در خرید سهام دایملر چندان هم تعجب برانگیز نیست، زیرا این شرکت نوامبر گذشته نیز تلاش هایی را در این راستا انجام داده بود. در آن مقطع زمانی دایملر پیشنهاد 4.5 میلیارد دلاری چینی ها را رد کرد.

به گفته منابع حوزه صنعت خودرو، جیلی علاقه زیادی به حضور فعالانه در مجموعه دایملر داشته و می خواهد با ایجاد یک شرکت مشترک (جوینت ونچر) و بهره گیری از تکنولوژی ژرمن ها، اتومبیل های برقی تولید کند. بد نیست بدانید در زمان کنونی دایملر همکاری مشابهی را با BYD و BAIC در چین دارد.

geely_merc

در روزهای آغازین سال جدید میلادی بود که جیلی اعلام کرد بزرگ ترین سهامدار گروه ولوو (AB Volvo) شده است. این گروه اقتصادی بزرگ چینی به غیر از گروه ولوو مالکیت شرکت های دیگری مثل پولستار، لینک اند کو، LEVC، پروتون، لوتوس و Terrafugia را نیز بر عهده دارد.

جیلی هفته گذشته با معرفی سرویس LEVC TX و نسخه برقی تاکسی های معروف لندن به نوعی عزم خود را برای پیشتازی در عرصه حمل و نقل الکتریکی نشان داد. پیش از این چینی ها تولید سالانه 36,000 تاکسی برای کشورهای مختلف را هدفگزاری کرده بودند.

levc-tx-london-black-cab

در کنار تاکسی، جیلی با همکاری یک شرکت سازنده کامیون های برقی با نام Via از سال 2019 کامیون هایی برای سرزمین مادری و قاره آمریکا تولید خواهد کرد. همچنین با کمک ولوو، جیلی نخستین شرکت چینی خواهد بود که در اروپا خودرو تولید می کند. طبق برنامه ریزی ها این اتفاق اواخر امسال رخ خواهد داد.

در هر حال باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده مقامات دایملر چه پاسخی به درخواست چینی ها می دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Ehsan Karami
    Ehsan Karami | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    لعنت بر کسی که خودش هم نمیدونست چه بلائی داره سر مردوم میادره.
    امید وارم اون روز رو به بینم که از ملت برای اینهمه عقب ماندگی عذرخواهی بشه

  • afshingm
    afshingm | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    کفرم در میاد میبینم بیش از 50 سال صنعت خودرو داریم اونوقت چین که 15 ساله داره ماشین میسازه انقدر پیشرفت کرده !!! روی میلیون ها لیتر نفت و گاز خوابیدیم اونوقت باید موفقیت چینو تماشا کنیم ! البته بهتره بگم خودمونو زدیم به خواب !

  • Mr. Robot
    Mr. Robot | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    اونوقت ما تو صف بنزین با یارو سر پول خرد بحثمون میشه?

مطالب پیشنهادی