ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا موبایل هایمان را دیرتر از سابق تعویض می کنیم؟

عرضه جهانی تلفن های هوشمند همانطور که تایید می کنید بعد از سال ها رشد سریع حالا روندی نزولی به خود گرفته است. این مساله نیز تا حدود زیادی به خاطر اشباع بازار موبایل در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

عرضه جهانی تلفن های هوشمند همانطور که تایید می کنید بعد از سال ها رشد سریع حالا روندی نزولی به خود گرفته است. این مساله نیز تا حدود زیادی به خاطر اشباع بازار موبایل در چین و هند است چراکه صدها میلیون نفر از کاربر این دو کشور نخستین موبایل های 4G خود را در نیم دهه اخیر خریداری کرده اند و دیگر نیازی به خرید دوباره نمی بینند.

در عین حال هم گزارشات حکایت از آن دارند که مشتریان در آمریکا و اروپا موبایل هایشان را برای مدت زمان بیشتری نسبت به گذشته نگهداری می کنند.

همین دو مساله، یعنی اشباع بازار موبایل در چین و هند و علاقه کاربران به نگهداری تلفن های هوشمندشان برای مدت زمان طولانی تر نشان می دهد که چرا صنعت موبایل دیگر آن فرصت طلایی سرمایه گذاری چند سال قبل نیست. با این حال اما دلایل طولانی شدن چرخه خرید تلفن های همراه هنوز هم به طور کامل مشخص نشده است. در ادامه این مطلب به ذکر برخی دلایل دیگر دست اندرکار در این رکود خواهیم پرداخت.

قیمت های بیشتر از ۹۹۹ دلار

یکی از دلایل روشن برای توجیه این رفتار مشتریان گران شدن روزافزون تلفن های همراه است که البته با در نظر داشتن روند صعودی رشد نرخ ارز در کشورمان این مساله شاید بیشتر از هر نقطه دیگری در این عالم احساس شود.

همانطور که می دانید تازه ترین پرچمداران ارائه شده توسط اپل و سامسونگ بیشتر از ۹۹۹ دلار قیمت دارند و در نتیجه روشن است که به روز رسانی سالانه، ۱۸ماهه یا دو ساله تلفن های همراه آن هم با درآمدهای اینچنینی چندان قابل توجیه نیست.

متوسط قیمت تلفن های هوشمند نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته و همین مساله کاربران را در برابر خرید موبایل تازه مقاوم کرده است

ممکن است در پاسخ بگویید که مشتریان احتمالا تمایل دارند موبایل های مقرون بصرفه را خریداری نمایند یا مطابق با بودجه خود از گروه محصولات اقتصادی یا میان رده انتخاب نمایند. البته تردیدی نیست که هم اکنون گرایش شدیدی برای خرید موبایل های پیشرفته و پرچمدار در میان کاربران به وجود آمده است. طبق گزارش تازه ای که موسسه تحقیقاتی GfK منتشر کرده یک هشتم اسمارت فون هایی که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ میلادی به فروش رفتند قیمتی بیشتر از ۹۰۰ دلار داشتند که این میزان دو برابر تعداد فروخته شده پرچمداران در بازه زمانی مشابه سال قبل است.

البته مشتریان شاید به خرید موبایل های گران قیمت تر گرایش پیدا کرده اند اما همزمان تلاش می کنند که آنها را برای مدت زمان بیشتری نگهداری کنند و این مساله بسیار منطقی به نظر می رسد.

شواهد بیشتر دال بر این موضوع که از همین گزارش به دست آمده نشان میدهد که مردم چین کاملا هم با این گرایش همسو نیستند. چرخه عمر تلفن های همراه در چین به سختی در حال طولانی تر شدن است اما این روند شکل ثابتی ندارد و به صورت پیوسته ضعف و قوت می یابد. علت این موضوع هم بیشتر به خاطر ماهیت خاص بازار تلفن همراه در چین است که تاکید و تمرکز ویژه ای روی خرید آنلاین دارد.

هزینه پایین و ماهیت به شدت رقابتی بازار داخلی چین همچنین ضامن گرایش طبیعی کاربران به خرید محصولات جدید با قیمت های مقرون به صرفه است. با وجود آنکه اپل و سامسونگ در کشورهای غربی به ارائه محصولات گرانتر از ۹۹۹ دلار روی آورده اند، برندهای چینی نظیر اوپو، ویوو و شیائومی همچنان روی مقوله ارزش نوآوری به نسبت قیمت تمرکز دارند. به عقیده این شرکت ها ارائه منظم به روز رسانی برای موبایل های ارزان قیمت گزینه معقول تری به نظر می رسد.

پایان رقابت تکنولوژیکی شرکت ها

شاید علت اینکه مشتریان نسبت به، بروز رسانی موبایل هایشان مانند سابق احساس اضطرار نمی کنند، تفاوت میان نسل های مختلف تلفن همراه باشد که به مرور در سال های اخیر کم و کمتر شده. جهش های قابل توجه شرکت ها در بهبود سرعت پردازشی، ظرفیت ذخیره سازی و کیفیت دوربین همگی از مواردی هستند که شاید سه یا چهار سال پیش رخ می دادند و دیگر شاهدشان نیستیم.

البته روشن است که امروزه نیز بهبودهایی در این گجت ها اتفاق می افتد اما پیشرفت ها به اندازه ای نیستند که تجربه روزمره کاربران را آنطور که باید تحت تاثیر قرار دهند. در واقع اپلیکیشن ها دیگر روی موبایل هایی که پردازنده قدیمی دارند با مشکل روبرو نمی شوند و تنها مشتریان واقعا علاقمند به این قطعات، هواداران بنچمارک و گیمرهای حرفه ای هستند.

از سویی اگر موبایل تان ۳۲ گیگابایت یا مقدار بیشتری حافظه داخلی داشته باشد احتمالا با مشکل اتمام فضای ذخیره سازی روبرو نمی شوید که این مساله نیز تا حدود زیادی به خاطر تغییر عادات مردم از نگهداری فایل های فیلم و موسیقی به تماشای این محتوا به صورت زنده بر می گردد.

موبایل های با عمر بیشتر از ۲ سال اپلیکیشن ها را به خوبی اجرا می کنند، کیفیت تصویر مطلوبی دارند و فضای ذخیره سازی شان کافیست

پیشرفت های حاصله در دوربین تلفن های هوشمند آنقدرها که تولید کنندگان موبایل تمایل دارند از سوی کاربران جدی گرفته نمی شوند هرچند که این موارد همچنان هم از پتانسل های خوبی برای جلب توجه کاربران برخوردارند.

این روزها قابلیت های کوچک تلفن های همراه نمی توانند کاربران را مجاب به خرید آنها نمایند. حتی موبایل های قدیمی هم به واسطه بهره مندی استانداردهای مختلف در برابر آب و گرد و غبار مقاوم هستند و بدنه های شیشه ای و فلزی زیبای پرچمداران امروزی را می توان در نسل های قبلی شان نیز مشاهده کرد. البته باید اشاره کنیم که پیشرفت هایی در زمینه هوش مصنوعی و دستیارهای دیجیتالی رخ داده (امکانی که برای بسیاری کاربردی است) با این حال وجود این دستیارها در واقعیت فاکتور مهمی برای خرید تلفن های همراه به حساب نمی آید خصوصا اینکه اپ های پشتیبانی کننده از دستیار صوتی گوگل و الکسای آمازون منحصر به برخی تلفن های همراه خاص هستند.

به همین نحو پیشرفت هایی که در زمینه پشتیبانی از واقعیت مجازی و لوازم جانبی مختلف روی داده آنقدر که باید برای کاربران اغواکننده نبوده تا موبایل هایشان را به روز رسانی کنند. در واقع بسیاری گلایه دارند که فقدان نوآوری در تلفن های هوشمند به حصول این شرایط کمک کرده اما واقعیت آنجاست که شرکت های تولید کننده بر سر بهترین فرمول موجود در این باره با یکدیگر به یک توافق کلی رسیده اند و به نحوی همگرا شده اند.

به زبان ساده، سخت افزار تلفن های همراه به نقطه ای از بلوغ و پختگی رسیده که مشتریان دلیلی برای به روز رسانی سالانه موبایل هایشان نمی بینند. البته تنها استثنا در مورد اندروید آپدیت های نرم افزاری است که ممکن است بعد از دوسال برخی کاربران این اکوسیستم را به آپگرید موبایل هایشان ترغیب نماید. از دیگر دلایل کاربران برای به روز رسانی موبایل هایشان می توا به تعویض باتری های قدیمی و غیرقابل تعویض آنها اشاره نمود که مشکلاتی را برایشان به وجود می آورد.

گسترش شبکه های 4G LTE

نکته نهایی که کمتر به آن اشاره شده رواج شبکه های 4G LTE و موبایل های سازگار با آنها در اقصی نقاط دنیاست. این شبکه ها مدتی می شود که در اغلب کشورها راه اندازی شده اند و کاربران نیز پیشتر تلفن های همراه 3G/HSPA+ خود را به انواع پشتیبانی کننده از 4G LTE به روز رسانی کرده اند.

تا قبل از این،‌ مهاجرت با شبکه هایی با سرعت بیشتر انتقال داده از جمله قاکتورهای اصلی مد نظر کاربران برای خرید موبایل تازه محسوب می شد.

سرعت انتقال داده نیز درست مانند خصوصیات سخت افزاری تلفن های همراه به سطحی از پیشرفت رسیده که دیگر صرف چند صد هزار تومان بیشتر در ازای بهبود حداقلی در این مقوله توجیه اقتصادی برای کاربران ندارد.

اینکه راه اندازی شبکه های 5G می تواند مشوق خرید تلفن های همراه تازه می شود یا خیر مساله ایست که صرفا با گذشت زمان مشخص می شود. هرچند تردیدی نیست باز هم جمعیت مشخصی از کاربران روبرو خواهیم بود که دوست دارند در این زمینه نیز اولین باشند اما راه اندازی این شبکه ها به صورت گسترده قطعا پروسه ای زمان بر و پرهزینه است و در نتیجه بعید به نظر می رسد که در نبود این شبکه ها شمار زیادی از کاربران تمایل به خرید چنین موبایل هایی داشته باشند.

نتیجه گیری

البته همانطور که در بالا اشاره کردیم، عدم تمایل کاربران به خرید موبایل های جدید دلایل متعددی دارد که ذکر تمامی آنها در این مطلب ممکن نیست. اما به طور کلی می توان اینطور گفت که بازار تلفن های همراه ظاهرا به بلوغ کامل رسیده و به همین خاطر کاربران ترجیح می دهند تا آخرین لحظه ممکن حداکثر استفاده را از موبایل هایشان ببرند.

نظر شما چیست. چه عوامل دیگری در بی میلی کاربران به خرید موبایل های جدید موثر است؟

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (58 مورد)
  • Erfan
    Erfan | ۲۱ بهمن ۱۳۹۶

    قیمت ها و مسئله دلار کاملا نقش پر رنگی رو بازی میکنه، موضوع دیگه اینه که بعضی از پرچمداران رو اگر از یک سری مسایل جزئی بگذریم (برای من مثل دوربین، حافظه ذخیره سازی و یا زبان طراحی) میشه تا حداقل دو سال عوض نکرد. مسئله هوش مصنوعی هم واقعا توی ایران کاربرد خیلی مشخصی بدون ساپورت زبان فارسی توسط سازندگان نداره، فکر کنید یک نفر بغلتون نشسته یهو بگه هی گوگل کال هوم! همه‌مثل فضایی ها نگاهش میکنن! من خودم دوسال و نیم پیش گلکسی اس ۶ اج گرفتم و این‌مسائل برای خودم هم صادقه. هر گوشی دیگه ای بخوام بخرم با این دشواری های رجیستری و قیمت ها باید هزینه کلانی بابت یک دیوایس متقبل بشم که همین کار رو برام در کسری از ثانیه بصورت سریعتر انجام بده (جدا از لذت داشتن یک دیوایس نو که بیشتر از یکی دوماه طول نمیکشه). شاید تنها پیشرفتی که باعث بشه خیلی ها گوشیشون رو عوض بکنن عرضه گوشی های ماژولار باشه.

  • MasoudZ
    MasoudZ | ۱۹ بهمن ۱۳۹۶

    با قیمت گوشیای الان میشه ماشین خرید,خب تو همچین شرایطی همه ماشین میخرن نه گوشی?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی