بررسی بازی کلماتیک؛ ماجراجویی با عجیب ترین کلمات فارسی
شنیده اید می گویند بازی های ویدیویی بهتر از هر چیزی می توانند به انسان ها درس بیاموزند؟ حکایت «کلماتیک» هم همین است. بازی به قدری کلمات ناشناخته فارسی دارد که حتی در سخت ترین ...
شنیده اید می گویند بازی های ویدیویی بهتر از هر چیزی می توانند به انسان ها درس بیاموزند؟ حکایت «کلماتیک» هم همین است. بازی به قدری کلمات ناشناخته فارسی دارد که حتی در سخت ترین متن های کتاب ادبیات فارسی دوران تحصیل نیز به ندرت آن ها را دیده اید.
هر سه بازی فندوق، کلماتیک و آمیرزا الهام گرفته از عنوان خارجی Word Cookies هستند
بزرگترین وجه تمایز کلماتیک نسبت به عناوین مشابهش هم به همین مسئله باز می گردد. در حال حاضر، بازی هایی با محوریت وصل کردن کلمات توانسته اند به جدیدترین ترند عناوین موبایل ایرانی تبدیل شوند و توسعه دهندگان داخلی زیادی به ساخت اینگونه بازی ها روی آورده اند.
به گونه ای که در مدت کمتر از شش ماه شاهد انتشار سه بازی با کیفیت فندق، کلماتیک و آمیرزا (به ترتیب زمان عرضه) بودیم. بنابراین طبیعی است که این سبک اشباع شود و از طرفی کلماتیک به کمک استفاده از کلمات سخت تر توانسته تا حدودی خودش را از نمونه های داخلی هم سبک جدا کند.
آمیرزا از یک چارچوب خاص برای کلمه هایی که مخاطب باید حدس بزند استفاده می کرد، فندق کمی از این چارچوب خارج شد و حالا با کلماتیک توسعه دهنده تقریبا هر کلمه ای که با مکانیزم های گیم پلی سازگاری داشته اند را در عنوانش جای داده است.
این ویژگی اگرچه در بعضی قسمت ها به درجه سختی بازی ضربه زده ولی باز برای کسانی که خواهان یک تجربه چالش برانگیز تر هستند، مطمئنا جذاب خواهد بود. البته با وجود این مسئله، همچنان شباهت زیاد هر سه بازی به یکدیگر و عدم خلاقیت در گیم پلی کلماتیک که پیشتر با آمیرزا و فندق هم دیدیم گاهی اوقات توی ذوق می زند.
از لحاظ گیم پلی با کلونی از Word Cookies رو به رو هستیم. بازی بیش از پانصد مرحله دارد و در هر کدام از آن ها، باید با وصل کردن حروف به یکدیگر کلمات منطقی بسازید. در این میان هم می توانید با حدس زدن کلمات اضافه، سکه به دست بیاورید و از این سکه ها برای راهنمایی گرفتن استفاده کنید.
اما در حالی که گیم پلی شباهت های زیادی به Word Cookies دارد، برای بخش داستانی و گرافیک شاهد ایده های جالبی هستیم. مرحله ها در بخشی با نام «نقشه» حضور دارند و اگر به این قسمت بروید، احتمالا در ابتدا جذب طراحی خوب و رنگ بندی دلنشین آن شوید.
با وجود محتویات گرافیکی بیشتر بازی نسبت به عناوین هم سبک، کلماتیک تنها 27 مگابایت حجم دارد
ولی نکته مهم تر، داستانی است که در بطن این نقشه بازگو می شود. بازی داستان پیرزنی را روایت می کند که می خواهد از ماجراجویی هایش برای نوه خود بگوید و در اینجا جای حضور دیالوگ ها، توسعه دهنده برای روایت داستان ساخته اش از همین نقشه متحرک کمک گرفته است.
در نگاه کلی بخش بصری بازی عملکرد خوبی دارد و بعد از چند مرحله شاهد یک پس زمینه جدید برای مراحل هستیم. در قسمت شنیداری نیز با وجود اینکه سازنده می توانست بسته به پس زمینه هر مرحله، از یک موسیقی متفاوت استفاده کند ولی باز قطعه های استفاده شده با حال و هوای کلماتیک کاملا سازگار هستند.
کلماتیک به عنوان یک بازی جدید، چیزی برای ارائه ندارد ولی در نگاه یک کلون از نمونه های موفق خارجی، عنوان با کیفیت و سرگرم کننده ای است. حضور کلمات سخت تر باعث شده تا ساخته استودیو اردیبهشت حتی برای کسانی که بازی های مشابه را تجربه کرده اند، جذاب باشد.
ضمن اینکه «محمد رضا حسن زاده»، گیم دیزاینر و طراح تیم اردیبهشت خبر، در گفت و گو با دیجیاتو از پشتیبانی این عنوان و حضور قسمت های جدیدتر و متفاوت خبر می دهد: «در کنار افزودن مرحله، در آینده شاهد بخش مرحله های روزانه خواهیم بود و اگر کلماتیک با بازخوردهای خوبی رو به رو شود، ایده های بیشتری برای بازی داریم.»
در هر صورت امیدواریم کلماتیک حسن ختامی برای بازی هایی با محوریت وصل کردن کلمات ایرانی باشد و اگر توسعه دهنده ای خواست عنوانی مشابه بسازد، این بار به سراغ WordCookies Cross برود تا حداقل یک تجربه به نسبت جدیدتر از این سبک را ببینیم.
کلماتیک
سازنده: اردیبهشت استودیو | قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای | دسته بندی: — |
سیستم عامل: iOS و اندروید | حجم: 38.98 / 26.8 مگابایت | زبان: — |
در بخش اپلیکیشن های دیجیاتو بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
گرافیکش خیلی جالتر از اق میرزاست اق میرزا خیلی بی کیفیته
انیمیشن های نقشه واقعن جذابه و هرچی نقشه جلوتر میره همه چیز متفاوت میشه و برای هر مرحله باید منتظر یه سوپرایز جدید باشیم ? ?
سیستم امتیازات رو بقیه بازیها ندارن، از طرفی استفاده از تلگرام هم برای ثبت امتیازات خودش نوآوریه.?
اگه مثل Word escape میشد کلماتو به قول نویسنده Cross حدس زد خیلی خاص میشد.نمیدونم چرا این سه تا که اومدن هیچکدوم این سبکو درست نکردن و مثل همن!