ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

نگاه دیجیاتو به دوربین دوگانه گلکسی اس 9 پلاس؛ از اموجی سه بعدی تا ویدیوی فوق آهسته

سامسونگ دقایقی پیش مورد انتظار ترین موبایل های اندرویدی امسال یعنی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس را معرفی کرد، محصولاتی که به زعم سازنده، می توانند دنیای تلفن همراه را متحول سازند. ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۱:۱۶

سامسونگ دقایقی پیش مورد انتظار ترین موبایل های اندرویدی امسال یعنی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس را معرفی کرد، محصولاتی که به زعم سازنده، می توانند دنیای تلفن همراه را متحول سازند.

سال گذشته برای انتخاب یکی از دو مدل گلکسی اس 8 یا اس 8 پلاس فقط ابعاد نمایشگر (و طبیعتاً ظرفیت باتری) اهمیت داشت، امسال اما انتخاب سخت تری پیش رو داریم، چون گلکسی اس 9 پلاس برخلاف مدل معمولی به ماژول دوربین دوگانه مجهز شده است. حالا که همزمان با رونمایی جهانی، گلکسی اس 9 پلاس به دفتر دیجیاتو رسیده، فرصت خوبیست تا قابلیت های جدید دوربین دوگانه این موبایل را بررسی کنیم.

پیش از همه، بهتر است بدانید که گلکسی اس 9 پلاس اولین کهکشانی سامسونگ از سری S و دومین پرچمدار سامسونگ است که دوربین دوگانه دارد. این کمپانی کره ای که کمی دیرتر از رقبا به صحنه دوربین دوگانه قدم گذاشت، حالا به نوعی پیشگام شده و برای نخستین بار، دوربینی با ضریب اف متغیر را به دنیای موبایل آورده که برای علاقه مندان عکاسی، خبر هیجان انگیزی به شمار می رود.

ابتدا مشخصات فنی ماژول دوربین دوگانه گلکسی اس 9 پلاس را مرور می کنیم. هر دو دوربین این دستگاه 12 مگاپیکسلی هستند، اما دوربین اصلی حسگر بزرگ تر و طبیعتاً پیکسل های بزرگ تری دارد که به جذب نور بیشتر کمک می کند. علاوه بر این، ضریب اف یا گشودگی دریچه دیافراگم این حسگر هم بین دو حالت f/1.5 و f/2.4 تنظیم می شود. حسگر ثانویه هم لنز تله فوتو و ضریب اف ثابت f/2.4 دارد.

رابط کاربری دوربین در حالت های خودکار، فوکوس زنده (پرتره) و حرفه ای را در تصویر زیر می بینید. در حالت فوکوس زنده می توانید درجه محو شدن پس زمینه را تنظیم کنید و در حالت پرو هم علاوه بر کنترل دستی تمام امکانات دوربین، قابلیت تنظیم گشودگی دیافراگم از طریق دکمه اختصاصی فراهم شده است:

منوی تنظیمات تغییر چندانی نکرده و گزینه های مختلف از جمله تنظیم ابعاد عکس و ویدیو را در اختیارتان قرار می دهد. در بخش فیلمبرداری شاهد پیشرفت قابل توجهی هستیم، از جمله فرمت فشرده و با کیفیت HEVC و توانایی فیلمبرداری با رزولوشن UHD و نرخ 60 فریم بر ثانیه که پیش از این فقط در آیفون های جدید اپل دیده بودیم.

ابتدا به چند نمونه عکس که در حالت خودکار با گلکسی اس 9 پلاس گرفته شده توجه کنید:

به لطف ضریب اف بسیار بالا (f/1.5) که تاکنون در دنیای موبایل سابقه نداشته، عملکرد دوربین گلکسی اس 9 پلاس حتی در شرایط نوری نه چندان مطلوب هم بسیار خوب است و در تصاویر فوق می بینید که فوکوس، ترکیب رنگ و کنتراست بسیار خوبی به دست آمده، ضمن اینکه از نویز هم خبری نیست. در تصویر زیر می توانید عکس اول را در برش 100 درصد ببینید و به کیفیت مثال زدنی دوربین گلکسی اس 9 پی ببرید:

گشودگی دیافراگم متغیر هم که برای نخستین بار به دنیای موبایل قدم گذاشته، به شما این امکان را می دهد که در محیط تاریک با انتخاب ضریب اف 1.5 بیشترین مقدار جذب نور را داشته باشید و در محیط بیرونی با انتخاب ضریب اف 2.4 و افزایش عمق میدان، فوکوس بهتر و تصویر شارپ تری را به دست آورید. تفاوت ضریب اف 1.5 و 2.4 را می توانید در دو عکس زیر مشاهده کنید:

ضریب اف 1.5 / ایزو 320
ضریب اف 2.4 / ایزو 400

همان طور که می بینید با انتخاب ضریب اف 1.5، عمق میدان کمتر شده و پس زمینه محو تر می شود، ضمن اینکه جذب نور هم بهتر شده و ایزو بی دلیل بالا نمی رود.

قابلیت ثبت تصاویر پرتره هم در هر دو دوربین اصلی و سلفی گلکسی اس 9 پلاس وجود دارد و می توانید مقدار تار شدن پس زمینه را هم به دلخواه خود تنظیم کنید. در زیر تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی و دوربین سلفی این دستگاه را در حالت پرتره می بینید:

نهایتاً یکی از قابلیت های بسیار کاربردی و جذاب گلکسی اس 9، ثبت ویدیوهای سوپراسلوموشن با نرخ 960 فریم بر ثانیه است که با استفاده از آن می توانید صحنه های جالبی را خالق کنید. سیستم هوشمند این موبایل می تواند به صورت خودکار، ورود شیء متحرک به وسط کادر را شناسایی کرده و حالت فوق آهسته را فعال کند. البته امکان کنترل دستی نیز وجود دارد. در زیر نمونه ویدیوی فوق آهسته که با این موبایل در دفتر دیجیاتو ثبت شده را مشاهده می کنید:

یکی دیگر از قابلیت هایی که به تازگی به کهکشانی های سامسونگ آمده، تهیه اموجی های سه بعدی با استفاده از دوربین جلو و الگوریتم های نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی است که به شکل گیف ذخیره می شود. نمونه ای از این قابلیت را در گیف زیر می بینید:

تا اینجای کار به نظر می رسد شعار «بازآفرینی دوربین» برای این دو کهکشانی جدید به درستی انتخاب شده. با این حال به زودی با بررسی دقیق تر دوربین این گلکسی اس 9 می توانیم نتیجه گیری دقیق تری را به در اختیارتان قرار دهیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • poro alex
    poro alex | ۸ اسفند ۱۳۹۶

    نخستین بار این قابلیت تغییر دیافراگمو که گوشی 9 سال پیش نوکیا ان 86 داشتش چیز جدیدی نیست که

  • poro alex
    poro alex | ۸ اسفند ۱۳۹۶

    مرد باش و پیامو پاک نکن

  • mahdi Sohrabi
    mahdi Sohrabi | ۷ اسفند ۱۳۹۶

    خسته از طراحی های تکراری سامسونگ.دریغ از یه ذره تفاوت با نسخه های قبل

    • romas
      romas | ۹ اسفند ۱۳۹۶

      تکراری ؟ ببخشید یعنی اس 9 با اس 5 فرقی نداره ؟ الان شما خسته شدین ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی