ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

hyundai tucson vs kia sportage
خودرو

چرا در دهه آینده همه برای شکست هیوندای و کیا تلاش خواهند کرد؟

در دنیای پر رقابت امروزی معرفی یک برند جدید و رشد دادن آن در میان خیل عظیمی از رقبا کار بسیار دشواری است. به همین جهت گهگاه شاهد ظهور و در عین حال حذف سریع ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

در دنیای پر رقابت امروزی معرفی یک برند جدید و رشد دادن آن در میان خیل عظیمی از رقبا کار بسیار دشواری است. به همین جهت گهگاه شاهد ظهور و در عین حال حذف سریع برخی برندها از صحنه روزگار هستیم.

در ایالات متحده با توجه به شدیدتر بودن رقابت، توسعه و تثبیت جایگاه برندی تازه سخت تر از سایر نقاط جهان است. در این نقطه از جهان سلیقه خودرویی مردم تا حدودی متفاوت از سایر کشورها بوده و مشتریان آن به دنبال مدل های خاصی هستند. این موضوع سبب شده برندهای جا افتاده و مطرحی همچون پژو، رنو و سوزوکی که آوازه ای جهانی دارند، نتوانند در آمریکا حضور داشته باشند.

Peugeot 405 S in Manhattan
پژو 405 در منهتن، این کمپانی فرانسوی تا اوایل دهه 90 میلادی در ایالات متحده حضور داشت، اما به دلیل تنگ تر شدن عرصه رقابت تصمیم به خروج از این کشور گرفت

در این بین برندهایی مثل لکسس و اینفینیتی نیز وجود دارند که توانسته اند در مدت زمانی نسبتا کوتاه به موفقیت های قابل توجهی دست یافته و در بازار ایالات متحده خوش بدرخشند. تردیدی نیست که موفقیت این برندها به دلیل حمایت های همه جانبه شرکت های مادر یعنی تویوتا و نیسان بوده است. با این حساب می توان گفت سرمایه گذاری های هنگفت و کیفیت محصول نهایی که تحت نظارت این شرکت ها بوده، جزو فاکتورهای لازم برای موفقیت لکسس و اینفینیتی بوده اند.

2014 Infiniti Q50S vs 2014 Lexus IS350 F-Sport! - Head 2 Head Ep. 40

اما سوال مهمی که اینجا مطرح می شود اینست که هیوندای و کیا چگونه توانسته اند به تنهایی مسیر موفقیت را پشت سر بگذارند؟ آیا 15 سال پیش کسی می توانست جایگاه کنونی آنها را پیش بینی کند؟

در اوایل دهه 90 میلادی هیوندای، کیا و دوو که زیر مجموعه شرکت بزرگی چون جنرال موتورز بود، وضعیتی مشابه با وضعیت فعلی برندهای چینی داشتند. به عبارت دیگر آنها به تولید مدل های اقتصادی برای کشورهای عمدتا جهان سوم مشغول بودند. به همین خاطر اتومبیل های کره ای از لحاظ مهندسی، کیفیت ساخت و وجهه عمومی مدل هایی ارزان قیمت و ضعیف محسوب می شدند.

1990-94 Hyundai Excel

با عرضه مدل کوپه یا همان تیبورن (Tiburon) در میانه های دهه 90 اوضاع کمی برای هیوندای بهتر شد. این خودرو در واقع بر اساس سدان النترا شکل گرفته بود، اما در مقایسه با آن از طراحی چشم نوازتر، پیشرانه های متنوع تر و هندلینگی بهتر برخوردار بود.

HYUNDAI-Coupe-Tiburon

مدل دیگری که بعدها توانست برای کره ای ها امیدوارکننده ظاهر شود، هیوندای توسان بود. این کراس اوور که بر روی پلتفرم نسل دوم کوپه ساخته می شد، از اجزایی مشترک با کیا اسپرتیج بهره می برد.

با تکیه بر طراحی ظاهری قابل قبول و قیمت ارزان، توسان و اسپرتیج توانستند نظر مثبت افرادی را که به دنبال خودرویی با توانایی های نسبتا افرود بودند، جلب کنند.

HYUNDAI-Tucson 2004

این مدل ها اگر چه ثابت کردند نسبت به ساخته های قبلی هیوندای و کیا بسیار بیشتر قابل اعتماد هستند، اما باز هم گزینه کاملی نبودند. در آن دوران اینکه هیوندای و کیا تا سال 2010 ورشکست شوند، یک اتفاق کاملا محتمل پیش بینی می شد.

Kia Sportage

اما بر خلاف پیش بینی ها دوو کاملا در شورولت ذوب شد و این هیوندای و کیا بودند که توانستند روز به روز پیشرفت کنند. با هر نسل جدید آنها مدلی با کیفیت بهتر و امکانات بیشتر روانه میدان کرده و بصورت مستمر و پیوسته وجهه خود را ارتقا می دادند. البته از لحاظ استانداردهای مهندسی روز این دو خودروساز کره ای عالی نبودند، اما محصولات آنها نسبتا قابل اعتماد بود و تقریبا همپای رقبای اصلی پیش می رفتند.

kia_opirus

هیوندای و کیا در بخش تکنولوژی سرمایه گذاری های زیادی انجام دادند. نتیجه اینکه با موفقیت های کسب شده در توسعه هیدروژن، هیوندای نسخه پیل سوختی توسان را در ایالات متحده ارایه کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که سایر خودروسازان هنوز به طور عمده بر روی موتورهای احتراق داخلی تمرکز کرده بودند.

hyundai-ix35-fuel cell

هیوندای و کیا بین سال های 2000 تا 2010 گام های بسیار بزرگی را برداشتند. با سرمایه گذاری های هنگفت کره ای ها در بازار ایالات متحده، آنها در نهایت توانستند خودی نشان داده و جایگاه مناسبی برای خود کسب کنند.

انگیزه ها و اعتماد بنفسی که بواسطه موفقیت های کوچک نصیب کره ای ها شد، آنها را برای پیشرفت بیشتر، مصمم تر کرد. آنها دریافتند که برای موفقیت های بزرگ، بجای مقابله با رقبای داخلی مثل فورد، باید اهدافی در مقیاسی وسیع تر را نشانه گیری کنند.

2007-Hyundai-Sonata_1

روشی که آنها در پیش گرفتند تا حدودی شبیه متد اروپایی ها در فراگیر کردن تکنولوژی بود. با ارایه فناوری های بیشتر، هزینه توسعه و طراحی آنها کاهش یافت. در مدت زمان کوتاهی محصولات هیوندای و کیا با امکاناتی مثل صندلی های برقی، آینه های مات شونده، کروز کنترل و سیستم گرمایشی برای صندلی ها به دست مشتریان رسیدند. جالب آنکه در آن دوران این نوع امکانات بیشتر در مدل های مزین به نشان مرسدس بنز و ب ام و بیشتر دیده می شدند.

2006-hyundai-azera-4

کره ای ها برای تبدیل شدن به خودروسازانی موفق در مقیاس جهانی به دنبال بهترین ها رفتند. پیتر شرایر معروف یکی از نخستین بزرگان صنعت خودرو بود که از آلمان عازم کره شد. این طراح برجسته خلق مدل های پرطرفداری مثل نسل اول آئودی TT و فولکس واگن گلف Mk4 را در کارنامه خود داشت.

Peter Schreyer

در سال 2006 شرایر با اضافه کردن جلوپنجره موسوم به "پوزه ببر"، ضمن هویت بخشی به محصولات کیا، آغازگر انقلابی بزرگ در این شرکت شد. نتیجه این انقلاب اکنون به وضوح قابل مشاهده است. اتومبیل هایی که دارای نشان کیا هستند، از طراحی بسیار خوبی برخوردار بوده و برخلاف گذشته مدل هایی رده بالا و نسبتا لوکس بنظر می رسند.

kia optima

همزمان با پیوستن آقای شرایر به کیا، هیوندای نیز توماس برکل (Thomas Burkle) را از ب ام و جذب کرد، مردی که مسئول طراحی سری 3 با اتاق فوق العاده زیبای E46 بود. آقای برکل زبان طراحی "پیکره سیال" را در هیوندای توسعه داد تا مدل های تولیدی این شرکت با ظاهری به مراتب زیباتر و جذاب تر راهی خیابان ها شوند. نسل ششم سوناتا یا همان YF یکی از بهترین مثال ها در این زمینه است.

Thomas Bürkle - Designchef Hyundai Europa

پیشرفت هیوندای و کیا آنقدر چشمگیر بوده که آنها به تولید مدل های لوکس مجهز و با کیفیت نیز رو آورده اند. در چند سال گذشته کره ای ها بطور ویژه بر روی ارتقای مهندسی تولیدات خود تمرکز کرده اند. استخدام آقای آلبرت بیرمن در سال 2015 بنیادی ترین گام در این راستا بود، این مهندس کار کشته پیش از عزیمت به کره سابقه 30 سال فعالیت در بخش M ب ام و را دارا بود.

albert biermann

از آن زمان به بعد هیوندای و کیا دیگر برندهای درجه دو محسوب نمی شوند، چرا که در هر سگمنت ساخته های این دو کمپانی توان رقابت با رقبای تثبیت شده را دارند.

Kia-stinger

در حال حاضر اکثر برندهای معروف به موازات هم حرکت می کنند، اما هیوندای و کیا ضمن رساندن خود به این برندها در آستانه عبور از آنها در برخی کلاس ها هستند. اینکه یک سدان دیفرانسیل عقب مثل کیا استینگر توانسته نظر مثبت اکثر نشریات را به خود جلب کند، یا هیوندای با ولستر N قول به چالش کشیدن گلف GTI را داده، نشان از پیشرفت خیره کننده کره ای ها دارد.

از لحاظ سوخت های جایگزین، آنها اینک وارد حوزه خودروهای هیدروژنی شده اند. در بحث اتومبیل های الکتریکی نیز نسخه برقی کراس اوور کونا شعاع حرکتی بهتری نسبت به شورولت بولت دارد. همه این ها در شرایطی است که زمانی هیوندای و کیا دو برند ارزان قیمت اقتصادی به حساب آمده و اختلاف زیادی با رقبای خود داشتند.

کره ای ها آنقدر حساب شده عمل کرده اند که آنها اکنون توانایی به چالش کشیدن هر خودروسازی را دارند، این در حالیست که ضرب آهنگ پیشرفت آنها حفظ شده و بنظر نمی رسد که به این زودی ها از شدت آن کاسته شود.

در عرض تنها 15 سال هیوندای و کیا مسیری را طی کرده اند که پیمودن آن برای بسیاری از خودروسازان چندین دهه زمان می برد. با تکیه بر تیم های طراحی و مهندسی بسیار قوی و همچنین با توجه به شتاب بالای پیشرفت این دو خودروساز آسیایی، می توان آینده ای کاملا درخشان برای آنها پیش بینی کرد.

اگر ما پیشرفت های اخیر، جایگاه کنونی و برنامه های آتی هیوندای و کیا را کنار هم قرار دهیم، خواهیم دید که در عرض 5 الی 10 سال آینده این شرکت ها نه تنها جزو رقیبان اصلی خواهند بود، بلکه آنها به پیشتازان، نوآوران و استانداردهای هر کلاس تبدیل خواهند شد.

با در نظر گرفتن همه موارد دست کم گرفتن هیوندای و کیا از سوی حتی برندهای با سابقه و درجه یکی چون ب ام و، آئودی و مرسدس بنز می تواند نتایج زیان باری برای آنها به دنبال داشته باشد.

Hyundai-Genesis-v-5-Series

همانطور که بارها پیش از این اشاره شده، هیوندای و کیا الگوهای بسیار خوبی برای کسب موفقیت در مقیاسی جهانی هستند. این دو خودروساز کره ای با استقبال از رقابت بجای انحصار، برنامه ریزی هدفمند و استفاده از تجارب بزرگان صنعت خودرو به شایستگی جایگاهی در خور تحسین کسب کرده و اینک جزو موفق ترین گروه های خودروساز در جهان به شمار می روند.

بی تردید چند سال دیگر چینی ها نیز مسیر مشابهی را طی خواهند کرد و خواهند توانست در بازارهای بزرگ و پر رقابتی مثل اروپا و ایالات متحده نیز جایگاهی برای خود دست و پا کنند. بعد از چینی ها هم احتمالا نوبت به هندی ها خواهد رسید تا آنها نیز ضمن تولید مدل های پیشرفته و استاندارد برای هموطنان خود، طعم حضور در بازارهای طراز اول جهان را بچشند.

H5X
شاسی بلند مفهومی H5X از خودروساز هندی تاتا

حال سوال مهم و بنیادینی که برای ما پیش میاید اینست که چند دهه بعد وقتی از الگوی پیشرفت هندی ها یا دیگر کشورهای کوچک صحبت می کنیم، طرح چراغ های پژو 405 چه شکلی خواهد بود؟ آیا سمند وارد نسل دوم شده یا به فیس لیفت پنجاهم خود رسیده است؟ آیا در آن زمان خیابان های ما مدرن دیده می شوند یا به دلیل انباشته شدن از آثار باستانی جزو جاذبه های توریستیمان خواهند بود؟!

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Alireza Nazari
    Alireza Nazari | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

    مقاله خوبی بود آورین

  • ali zade
    ali zade | ۱۰ فروردین ۱۳۹۷

    هرچقدر هم خوب باشن خیلی راه دارن تا خودشون ورتثبیت کنن، بازار آزاد و رقابت پذیر آمریکا بخوبی نشون میده که هنوزم برندهای قدیمی برترین هستن، آلمان و ژاپن یک شبه به اینجا نرسیدن که خیلی ساده جاشون و از دست بدن

  • Constantine
    Constantine | ۱۰ فروردین ۱۳۹۷

    درسته که کره ای ها پیشرفت خوبی داشتن ولی اینطورم نیست شیب پیشرفتشون همینجور زیاد باشه. هزارتومن رو دوبرابر کردن خیلی آسونتره تا یک میلیارتومن رو بخوای دوبرابر کنی
    برگ برندشون این بود امکانات لوکس رو با قیمت کمتر ارائه میکردن، ولی از چندسال دیگه باید چیزای جدید و نوآوری ارائه بدن تا بتونن بین قدیمیا و بالایی ها بمونن
    البته آپشن یه کمیت هست بودنش، کیفیت این آپشن هیچوقت در حد اون آپشن تو خودروی مثلا اروپایی نبوده. مثلا حرکت بین خطوط بودنش یه چیزه و دقت عملکردش یه چیز دیگه

    • alimohammadi15
      alimohammadi15 | ۱۰ فروردین ۱۳۹۷

      اگه زور داشته باشی هزار تومن رو بکنی دو هزار تومن، اتفاقا تبدیل یک میلیارد به دو میلیارد تومن خیلی خیلی آسون تره!
      از یه مرحله ابتدایی و اون وضعیت به اینجا رسیدن بدون منابع، خیلی سخته. الآن منابع زیادی در اختیار دارن و وضعشون خوبه و میتونن همینطوری برن جلو.
      بعد به قول آقای علیپور ما به فکر فیس لیفت سمند و چراغ 405 هستیم...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی