ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حضور زاکربرگ در مقابل کنگره و انکار نقض قوانین آمریکا

در پی رسوایی اخیر فیسبوک به واسطه شرکت کمبریج آنالیتیکا و لو رفتن اطلاعات بیش از 87 میلیون کاربر مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک به تازگی در مقابل اعضای کنگره آمریکا حاضر شده و شهادت داده است. ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

در پی رسوایی اخیر فیسبوک به واسطه شرکت کمبریج آنالیتیکا و لو رفتن اطلاعات بیش از 87 میلیون کاربر مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک به تازگی در مقابل اعضای کنگره آمریکا حاضر شده و شهادت داده است.

در این جلسه که در حدود 5 ساعت طول کشیده در مورد شرایط پیش آمده و نحوه به خطر افتادن اطلاعات کاربران به واسطه داده کاوی شرکت شخص ثالث بحث شده. علاوه بر آن درباره نقش و مسئولیت فیسبوک در دنیا به عنوان یک منبع خبری و قدرت نفوذ بالای آن در زمینه دموکراسی و نیز به منظور ارتباطات مباحثی مطرح شده است.

در مورد حضور مدیرعامل فیسبوک در برابر کنگره، سناتور ریچارد بلومنتال در بیانیه ای با ابراز خرسندی از موافقت مارک زاکربرگ برای حضور در این جلسات اعلام کرد:

«کمپانی او به طرز بی شرمانه ای حقوق حریم خصوصی کاربران را زیر پا گذاشته است».

بلومنتال جلسه مطرح کردن سوالات از جانب نمایندگان در روز سه شنبه را مدیریت کرد.

یادداشت های زاکربرگ حاوی چه مطالبی بود؟

زاکربرگ در این جلسه پرونده بزرگی را با خود آورده بود تا بتواند با مطالعه آن پاسخ سوالات نمایندگان کنگره را بدهد. این موضوع نشان می دهد او و تیم روابط عمومی و مدیران اجرایی کمپانی به شدت برای رهایی از بزرگترین مشکل پیش آمده برای فیسبوک درتلاشند.

به لطف حضور یک عکاس در جلسه تصاویری از یادداشت های زاکربرگ گرفته شده که در ادامه به مرور برخی از مهمترین قسمت های آنها می پردازیم:

  • در بخشی تحت عنوان «کمبریج آنالیتیکا» در مدارک اشاره شده که چطور هیچ شماره کارت اعتباری و کد ملی شهروندان لو نرفته است.
  • در بخش «مسئولیت» یادداشت زاکربرگ اشاره به این موضوع داشته که او به عنوان رهبر فیسبوک مورد سرزنش قرار گرفته و در عین حال به دنبال این رسوایی هیچ فردی از شرکت اخراج نشده است.
  • در قسمتی که به مدل کسب و کار این کمپانی پرداخته، مدیرعامل فیسبوک اشاره کرده که شبکه اجتماعی باید برای همه به رایگان در دسترس باشد و تبلیغات تنها راه [کسب درآمد و پشتیبانی از] ارائه این خدمات به تعداد بالایی از افراد است.
  • زاکربرگ به منظور دفاع از فیسبوک در بخشی تصریح کرده که این شبکه اجتماعی چگونه برای دنیا مفید است.
  • بخش جداگانه ای از یادداشت ها به اپل و تیم کوک اختصاص دارد. این بخش به پاسخ هایی در مورد ادعاهای مدیرعامل اپل در مورد حریم شخصی کاربران و برخی موارد دیگر اشاره دارد.
  • بخش انتهایی به موضوع مرتبط با قوانین رگولاتوری های اروپا در ارتباط با حفاظت از داده ها پرداخته. این قوانین قرار است از ماه مه سال جاری میلادی (در حدود یک ماه دیگر) اجرایی شود. در این صورت تغییرات قوانین تأثیر عمیقی بر کارکرد کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت خواهد داشت. در این بخش به زاکربرگ توصیه شده که از بیان این مسئله که فیسبوک در حال حاضر از این قوانین اتحادیه اروپا تبعیت می کند، خودداری نماید. البته در عین حال در اشاره ای نشده که آیا کمپانی مورد بحث قصد دارد قوانین محافظت از داده های کاربران که بر قوانین جدید اروپا منطبق است را به سایر نقاط دنیا نیز گسترش دهد یا خیر.
تنها مدت کوتاهی غفلت زاکربرگ کافی بود تا عکاسان به یادداشت های او هجوم ببرند.

در جلسه پرسش و پاسخ در کنگره چه گذشت؟

در این جلسه زاکربرگ متن شهادتنامه خود را ایراد کرده؛ متنی که پیش از این توسط کمیته بازرگانی آمریکا منتشر شده بود و خلاصه ای از آن را در دیجیاتو منتشر کرده بودیم.

فیسبوک از قبل به خوبی برای پاسخ آماده شده بود

در شهادتنامه ارائه شده این گونه اعلام شده که فیسبوک از اتفاق پیش آمده بسیار متأسف است و اشتباه بزرگی را مرتکب شده. همچنین اعلام شده که تغییرات اساسی را برای جلوگیری از اتفاقاتی مشابه اعمال خواهد کرد.

در هفته های اخیر بسیاری از مدیران اجرایی فیسبوک در وبلاگ ها و مصاحبه های مطبوعاتی به رسوایی پیش آمده اشاره کرده اند و این مسئله نشان می دهد که کمپانی یاد شده از پیش به خوبی برای پاسخ در برابر کنگره آمریکا آماده شده بود.

با این حال برخی از سوالات، زاکربرگ را به چالش کشیده. هنگامی که برخی از نمایندگانی که در زمینه های مرتبط با فناوری آگاه تر بوده اند از او در مورد پتانسیل های نقض دستورات کمیته بازرگانی آمریکا، امانت داری و برخی موارد دیگر سوال کرده اند، پاسخ های مدیرعامل فیسبوک به میزان کافی قانع کننده نبوده است.

البته از آنجایی که هر سناتور تنها 5 دقیقه زمان برای سوال کردن داشته، زاکربرگ جوان چندان هم تحت فشار قرار نگرفت.

زاکربرگ می گوید کاربران از به اشتراک گذاری داده های خود مطلع بودند

زاکربرگ در مورد رسوایی اخیر ادعا کرده که لو رفتن اطلاعات میلیون ها کاربر به واسطه کمپانی کمبریج آنالیتیکا نشان دهنده نقض توافق های این کمپانی با کمیته بازرگانی آمریکا نیست. بر اساس این قوانین کمپانی ها باید پیش از اینکه اطلاعات کاربران را با شخص ثالث (از جمله کمپانی ها) به اشتراک بگذارند، رضایت کاربران را کسب نمایند.

این گونه ادعا شده که کاربران به وضوح مطلع شده اند که اپلیکیشنی که توسط کمبریج آنالیتیکا برای داده کاوی از کاربران توسعه داده بود، می توانست اطلاعات آنها را در صورتی که دوستان کاربر اقدام به نصب آن کنند، برداشت نماید؛ اپلیکیشنی که بنا بر گزارش ها در حدود 270 هزار نفر از کاربران از آن استفاده کرده بودند.

موسس فیسبوک: دریافت داده ها توسط اپ توسعه داده شده توسط کمبریج آنالیتیکا تعجب برانگیز نیست

بنا بر اظهارات زاکربرگ در برابر سناتورها، هیچ کس از این مسئله که اپ یاد شده داده های کاربران را دریافت کرده، متعجب نمی شود. او افزوده که فیسبوک از سال 2014 پلتفرم اپ های خود را به گونه ای تغییر داده که توسعه دهندگان آنها را برای استخراج اطلاعات دوستان کاربران محدود می کند. بنا بر گفته های او، پیش از این تاریخ، اپ ها به گونه ای که ادعا شده کار می کردند.

در نهایت به گفته او با توجه به اینکه سیستم فیسبوک به همان درستی کار می کند که طراحی شده، از لحاظ فنی به طور کامل با قوانین کمیته تجارت آمریکا منطبق است.

حامیان حریم خصوصی معتقند فیسبوک اجازه به اشتراک گذاری اطلاعات دوستان کاربران را نداشته

در نهایت باید گفت که احتمالاً کاربران اپ توسعه داده شده توسط کمبریج آنالیتیکا موافقت کرده اند که اطلاعاتشان با توسعه دهندگان به اشتراک گذاشته شود، ولی حامیان حریم خصوصی اعتقاد دارند که موضوع در مورد دوستان کاربران متفاوت است و قرار نبوده اطلاعات دوستان به اشتراک گذاشته شود. کمیته تجارت آمریکا اعلام کرده که به تحقیقات در مورد احتمال نقض حریم خصوصی توسط فیسبوک ادامه خواهد داد.

به گزارش بیزینس اینسایدر زاکربرگ در این جلسه اشتباهات بسیار کمی را در اظهاراتش مرتکب شده و به این ترتیب به نظر می رسد، بتوان گفت که از جلسه 5 ساعته روز اول سوال و جواب در برابر کنگره نجات پیدا کرده. انتظار می رود در جلساتی که در رزوهای آتی با حضور زاکربرگ در کنگره برگزار می شود، مدیرعامل فیسبوک با شرایط سخت تری برای پاسخ دهی به سوالات مواجه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Amin
    Amin | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷

    روتو برم هی! عجب آدم پر روییه این زاکربرگ

    • hamedA1994
      hamedA1994 | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷

      پر رو تر هاش رو توی همین مملکت خودمون داریم! خیلی هم ریلکس هستن!

    • ارسل ارغوان
      ارسل ارغوان | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷

      خب این بیچاره کاری نکرده که!
      ببینید مثلا شما الان میخواین تو سایت دیجیاتو ثبت نام کنید!
      میتونین از طریق فیسبوک و گوگل وارد شین
      از طریق هرکدوم که وارد شید یه اطلاعاتی رو به اون اپلیکیشن شخص ثالث میده!
      حالا مشکل اکثر مردم اینه که چرا اطلاعاتشون رو داده به این اپلیکیشن! در حالی که خودشون موافق این بودن.
      و مشکل بقیه کاربرا هم اینه که چرا فیسبوک انقد اطلاعات جمع میکنه از کاربر!!!!
      در حالی که خود کاربر این اجازه رو داده!
      مثلا تیم کوک که با این همه ادعا میگه حریم شخصی
      خودش از همه بیشتر اطلاعات جمع میکنه!
      با دستیار صوتیش که سیریه اینهمه اطلاعات جمع میکنه!
      مرورگرش سافاریه بازم اطلاعات!
      گوگل هم اطلاعات جمع میکنه این عادیه!
      ولی وقتی خود کاربر اجازه دسترسی میده به فیسبوک نباید شکایت کنه دیگه!
      حالا این بیچاره نمیدونه چجوری دیگه اینارو توجیه کنه!

مطالب پیشنهادی