ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بارش شهابی این هفته را از دست ندهید

بارش شهابی خیره کننده‌ی شلیاقی، طبق معمول هر سال، این هفته آغاز خواهد شد. این پدیده دیدنی اصولا هر ساله از ۲۷ فروردین تا ۵ پنجم اردیبهشت رخ می‌دهد چرا که در این زمان، کره‌ی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

بارش شهابی خیره کننده‌ی شلیاقی، طبق معمول هر سال، این هفته آغاز خواهد شد. این پدیده دیدنی اصولا هر ساله از ۲۷ فروردین تا ۵ پنجم اردیبهشت رخ می‌دهد چرا که در این زمان، کره‌ی زمین در میان گستره‌ای از ستاره‌های دنباله دار قرار می‌گیرد.

با اینکه نمی‌توان بارش‌های شهابی را به درستی پیش بینی کرد اما بهترین زمان برای مشاهده‌ی این پدیده‌، دوم اردبیهشت ماه خواهد بود. در این زمان، ماه کامل نبوده و پدیده‌ی مذکور به اوج خود خواهد رسید. به همین دلیل است که علاقمندان می‌توانند در این زمان، پدیده‌ مذکور را به وضوح مشاهده کنند.

اگر علاقه دارید که بارش شهابی شلیاقی را مشاهده کنید بهتر است یکشنبه از اتاق های خود بیرون آمده و به آسمان چشم بدوزید. از آنجایی‌ که در ساعت اوج این بارش، ۱۰ تا ۲۰ ستاره‌ دنباله دار از آسمان رد خواهد شد، مسلما قادر خواهید بود تعدادی از آنها را مشاهده کنید.

بارش‌های شهابی را می‌توان با چشم غیر مسلح نیز مشاهده نمود و ممکن است استفاده از دوربین یا تلسکوپ، نمای زیبایی آسمان شب را از شما بگیرد. پس بهتر است شب یکشنبه‌ی آینده، محلی به دور از آلودگی و ساختمان‌های بلند پیدا کنید تا بتوانید به تماشای آن بپردازید.

بارش شهابی شلیاقی یکی از قدیمی‌ترین بارش‌های شهابی شناخته شده به شمار می‌رود و از زیبایی خارق العاده‌ای بهره‌مند است. به قدری که ستاره‌شناسان چینی ۶۸۷ سال قبل از میلاد مسیح، آن را «بارانی از ستاره» نامیدند.

بارش شهابی شلیاقی در واقع تکه‌های از ستاره C/1861 G1 Taxtcher هستند که به احترام A.E. Thatcher این گونه نام‌گذاری شده است. وی ستاره‌شناسی بود که این ستاره‌ی دنباله‌دار را در سال ۱۸۶۱ میلادی کشف کرد. کارشناسان معتقدند که ستاره‌ی دنباله‌دار Thatcher به ۴۱۵ سال زمان نیاز دارد تا دور خورشید چرخیده و به احتمال قوی تا سال میلادی ۲۲۷۶ میلادی خبری از آن نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    ببخشید من سر رشته زیادی از ستاره ها ندارم ولی خیلی علاقه ب اینجور پدیده ها دارم میشه این بارش رو در تمام نقاط کشور دید؟؟؟!

    • ali ah
      ali ah | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

      کتاب های نجوم کروی و نجوم مادِرن مطالعه کنید اینجوری هم خودتون میتونید زمان تقریبی بارش شهاب سنگ حدس بزنید و هم مکان های خوب کشور واسه دیدن این پدیده


      به طور مثال اصفهان اصلا برای دیدن این پدیده مناسب نیست پیشنهاد من شهرکرد و یاسوج برای مشاهده بهترن

    • mohammad sotude
      mohammad sotude | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

      بله
      بهتره دور از شهر ها باشید. و اگر داخل شهر بزرگی هستید ، به دلیل آلودگی نوری شانس چندانی برای دیدن ندارید.

  • moslemzare
    moslemzare | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    بارش‌های شهابی را می‌توان با چشم غیر مسلح نیز مشاهده نمود

    • moslemzare
      moslemzare | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

      این خوبه ساعت کوک کنیم واسه دوم

مطالب پیشنهادی