ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

گزارش میدانی دیجیاتو: افزایش انفجاری قیمت رنو ساندرو در بازار خودرو

سال 94 بود که رنو ساندرو پا به بازار خودروی ایران گذاشت و با حاشیه سود بالا دلالان بسیاری را به سمت خود کشاند. ساندرو اتوماتیک E2 که زمان تحویل از کارخانه 42 میلیون تومان ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۰:۲۰

سال 94 بود که رنو ساندرو پا به بازار خودروی ایران گذاشت و با حاشیه سود بالا دلالان بسیاری را به سمت خود کشاند. ساندرو اتوماتیک E2 که زمان تحویل از کارخانه 42 میلیون تومان قیمت داشت با اختلاف 6 میلیونی، 48 تا 49 میلیون تومان در بازار فروخته می شد.

فروشندگان مدل رنو ساندرو استپ وی هم که قامتش 4 سانتی متر از  مدل معمولی‌ بالاتر است و باربند روی آن نصب شده، مشتریان را وادار می کردند تا بخاطرش 10 میلیون تومان بیشتر بپردازند.

اما روز گذشته بود که گروه خودروسازی سایپا به بهانه نوسانات نرخ ارز در اطلاعیه‌ای قیمت محصولات پارس خودرو از جمله ساندرو و ساندرو استپ وی را تا 5 میلیون تومان افزایش داد و ثبات را از بازار ساندرو گرفت. البته این افزایش قیمت در بازار معملات خودرویی بیش از 5 میلیون تومان بود و فروشندگان خودرور تقریبا هر قیمتی که باب میل‌شان بود تعیین کردند که البته خریدار هم داشت.

قیمت ساندرو استپ وی

هرچند این موضوع در واپسین ساعات روز گذشته بعد با انتشار اطلاعیه‌ای دیگر از سوی مدیر عملیات فروش شایپا ملغی شد، چرا که براساس این اطلاعیه: «قیمت فروش کلیه محصولات خودرویی گروه خودروسازی سایپا تا اطلاع ثانوی مطابق روال فروردین 97 جاری است.» و قرار شد افزایش قیمت ساندرو و برلیانس به وقت دیگری موکول شود. اما با این وجود تب بازار فروکش نکرد و حباب قیمتی ساندرو در پی این روند حتی از قبل هم بزرگتر شد.

افزایش قیمت رنو ساندرو

«شروین» یکی از فروشندگان ساندرو که آگهی فروش خود را در یکی از سایت‌ها گذاشته به دیجیاتو می‌گوید:

«چند هفته قبل که ماشین من 57 میلیون تومان قیمت داشت، بدون هیچ دلیلی ماشین را با قیمت 61 میلیون و 500 هزار تومان برای فروش آگهی کردم. امروز صبح 4 نفر برای خرید تماس گرفتند. با خبری که دیروز منتشر شد، بازار ساندرو داغ شده و حالا باید قیمت بالاتری تعیین کنم، چون قیمت کارخانه به 55 میلیون تومان رسیده و امثال ماشین من را تا 62 میلیون تومان قیمت گذاری شده‌اند. چرا که در صورت فروش با قیمت پایین تر عملا ضرر می کنم و اگر چند هفته بعد بخواهم مشابه همین خودرو را خریداری نمایم، پول کم خواهم آورد!»

حباب قیمت ساندرو برای صفر کیلومترها بیشتر است. بر اساس خبری که روز گذشته اعلام شد، قیمت جدید ساندرو استپ وی مدل 97 هنگام تحویل از کارخانه 61 میلیون تومان اعلام شد، اما در سایت‌های خرید و فروش آنلاین همین خودرو  75 میلیون تومان ارزش پیدا کرد.

افزایش یک شب قیمت‌ها اعتراضات زیادی مخصوصا از سوی مصرف کنندگان نهایی به دنبال داشت؛ چرا که در نهایت آنها زیان‎ دهندگان اصلی خواهند بود. اما مدیران شرکت پارس خودرو درباره پاسخ به پیگیری‌های دیجیاتو درباره این افزایش قیمت‌ها، مسئولان شرکت سایپا را به عنوان پاسخگو به ما معرفی کردند.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2016/09/san-2.jpg

همانطور  که انتظار می‌رفت مدیران سایپا هم نسبت به پرسش های خبرنگار دیجیاتو پاسخگو نبودند و تنها به انتشار خبر تعلیق افزایش قیمت‌ها که درپی افزایش نرخ ارز بود اکتفا کردند. با این حال هنوز تاثیرات اولین خبر از بین نرفته و بازار دلالان داغ مانده است.

تمام این موارد در حالی مطرح می شود که حتی بدون بروز وضعیت اخیر نیز، تیراژ تولید رنو ساندرو نسبت به تقاضای موجود ناچیز به نظر می رسید و ثبت نام این خودرو به محض باز شدن برای ماه های متوالی تکمیل می شد، آنچنان که آخرین اعلام پیش فروش در اسفند سال گذشته برای تحویل خودروهای در آذر ماه امسال (9 ماه صف انتظار) انجام شده بود.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2016/09/STEPWAY-2.png

با این وجود طبق پیگیری های انجام شده توسط خبرنگاران دیجیاتو، پارس خودرو تمایلی به افزایش تیراژ تولید نشان نمی دهد و این در حالیست که به گفته دست اندرکاران رنو پارس، رنو آمادگی ارسال قطعات بیشتر برای افزایش تیراژ خط تولید را داراست.

STEPWAY-15

از این رو می توان گفت که سود تمامی ناهماهنگی های بین پارس خودرو سایپا و رنو پارس به جیب دلالان می رود و بیشتر از همیشه به ضرر مصرف کنندگان نهایی تمام می شود. در این شرایط طبق روال معمول هیچ کس پاسخگو نیست و مشخص نیست که آیا ایجاد چنین اختلاف قیمت عظیمی بین بهای بازار و کارخانه مرجعی برای رسیدگی دارد یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • ehsankh74
    ehsankh74 | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ۷۵ میلیون ? ?

  • کاوه کاوندی
    کاوه کاوندی | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    سلام، اگر تونستید باهاشون ارتباط بگیرید و پاسخگو بودند لطفا این رو هم بپرسید چرا ساندرو مدل ۱۰ ۱۲ سال پیش رو برای مونتاژ و فروش انتخاب کردند؟! حالا بماند که گروه رنو این خودرو رو با برند داچیا میفروشه نه خود رنو!

  • afshingm
    afshingm | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    امثال همین شروین ها خودشون یکی از دلایل همین بی ثباتی است ! البته فروش حواله های خودرو به هر ننه قمری که از در خودروسازی میاد تو هم بی اثر نیست !
    مملکتی که قانون نداشته باشه بهتر از این نمیشه !

  • rozhan
    rozhan | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ما هیچوقت چیزی رو نمیتونیم تعغیر بدیم چون انقد مردم ذلیل بدبخت داریم که عین گوسفند هرچی میگن عمل میکنن .. بخرین انقد بخرین تا پراید کنن 50 ملیون بخرین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی