ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نتایج یک پژوهش ۳۰ ساله: موسیقی درد و استرس جراحی را پایین ‌می‌آورد

همواره در ادبیات اشاره شده که موسیقی به قدری قدرتمند است که می‌تواند حیوان وحشی را نیز رام کند. به تازگی محققان با بررسی پژوهش‌های مختلف اثبات کرده‌اند که موسیقی می‌تواند درد و استرس جراحی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

همواره در ادبیات اشاره شده که موسیقی به قدری قدرتمند است که می‌تواند حیوان وحشی را نیز رام کند. به تازگی محققان با بررسی پژوهش‌های مختلف اثبات کرده‌اند که موسیقی می‌تواند درد و استرس جراحی را کاهش دهد.

محققان تلاش کرده‌اند تا با بررسی ۸۰ تحقیق صورت گرفته، میزان تاثیر موسیقی بر درد و استرس جراحی را تخمین بزنند. جالب اینجاست تاثیر موسیقی تنها به خود عمل جراحی محدود نمی‌شود بلکه پیش و پس از آن نیز بر حالات بیماران اثر می‌گذارد. این ۸۰ پژوهش که از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۶ میلادی تاثیر این پدیده را روی ۷۰۰۰ بیمار بررسی کرده، به مقایسه سطح استرس و درد این بیماران قبل و پس از گوش دادن به موسیقی پرداخته است.

با این بررسی‌ها مشخص شده که پخش موسیقی می‌تواند صرف نظر از سن، جنسیت بیمار و نوع جراحی، سطح استرس و شدت درد را بسیار پایین آورد. اگر برای سطح استرس مقیاسی معادل ۱ تا ۱۰۰ در نظر بگیریم، به طور میانگین پخش موسیقی توانسته تا ۲۱ درصد استرس را پایین آورده و شدت درد را نیز ۱۰ درصد کاهش دهد.

البته در نظر داشته باشید که موسیقی دلخواه، زمان پخش موسیقی و فاکتور‌های دیگر در میزان این عملکرد، تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند.

با بررسی دقیق‌تر مورد‌های آزمایش نیز متوجه می‌شویم که پخش موسیقی پیش از عمل جراحی می‌تواند سطح استرس بسیار پایین آورد. از طرف دیگر گوش دادن به آهنگ پس از جراحی هم می‌تواند درد ناشی از آن را آرام کند. در موارد به خصوصی نیز مشاهده شده که اگر بیمار موسیقی دلخواهش را انتخاب کند، تاثیرپذیری آن بیشتر شده و بهتر عمل می‌کند.

این مسئله موجب شده که موسیقی به عضو ثابتی از یک اتاق جراحی تبدیل شود چرا که به عقیده‌ی بسیاری از پزشکان، موسیقی ملایم و آرامش‌بخش علاوه بر اثر گذاری مثبت روی حال بیمار و روند جراحی ، می تواند تمرکز جراحان را نیز بالا ببرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی