ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مسیریاب نشان
تکنولوژی

بررسی اپلیکیشن نشان؛ یک مسیریاب بومی

چه بخواهیم و چه نخواهیم، این روزها مسیریاب‌هایی مثل ویز و گوگل مپس طرفداران زیادی میان کاربران ایرانی دارند و معدود تلاش‌هایی که تا امروز برای ساخت نمونه‌های بومی انجام گرفته حقیقتا از نظر کیفی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

چه بخواهیم و چه نخواهیم، این روزها مسیریاب‌هایی مثل ویز و گوگل مپس طرفداران زیادی میان کاربران ایرانی دارند و معدود تلاش‌هایی که تا امروز برای ساخت نمونه‌های بومی انجام گرفته حقیقتا از نظر کیفی فرسنگ‌ها با این دو محصول فاصله داشته است.

رابط کاربری نشان از اپ‌های خارجی کپی‌برداری نشده و این نکته خوب و امیدوارکننده ای است. هر چند ظاهر اپ می‌توانست با داشتن یک تم رنگی معین و آیتم‌های مدرن‌تر، جذاب‌تر از وضعیت فعلی باشد.

در این شرایط سؤالی برای همه ما مطرح می‌شود: آیا بالاخره روزی می‌رسد که یک مسیریاب وطنی از نظر کمی و کیفی پاسخگوی تمام نیازهایمان باشد؟ محصولی که با خیال راحت به آن اعتماد کنیم و سرویس‌های خارجی را به نفعش کنار بگذاریم؟

«مسیریاب دال» که سال گذشته به بررسی آن پرداختیم نه تنها در این کار موفق نبود، بلکه درس بزرگی برای توسعه‌دهندگان شد تا بدانند تبلیغات وسیع و شعارهای سنگینی مثل «ویز ایرانی» کار به جایی پیش نمی‌برد؛ بلکه این «کیفیت» محصول است که موفقیت آن را در بازار رقم می‌زند.

اما حالا بعد از تجربه نه چندان مطلوب دال، نوبت به مسیریاب بومی دیگری به نام «نشان» رسیده که بر خلاف رقیبش این بار با سرمایه‌گذار خصوصی و بدون شعارهای اغراق‌آمیز تلاش کرده که شانس خود را برای مقبول مردم واقع شدن امتحان کند. اما چقدر در این کار موفق بوده؟ این سؤالی است که تلاش داریم تا پایان این بررسی به پاسخ آن برسیم.

اپلیکیشن نقشه و مسیریاب نشان بر خلاف رقبا از نقشه‌های گوگل استفاده نکرده و ترجیح داده که با شخصی‌سازی نقشه‌های متن‌باز OSM، برای به‌روزرسانی اطلاعات به گوگل وابسته نباشد. همین موضوع هم به نقطه عطفی برای نشان تبدیل شده تا با دست باز تر قابلیت‌هایی را در اختیار کاربر بگذارد که محصولات ایرانی دیگر نتوانسته بودند.

نمایش محدوده «طرح‌ ترافیک» و «طرح زوج‌ و‌ فرد» و تنظیم مسیریابی با آن‌ها یکی از این قابلیت‌هاست؛ چیزی که وجودش در تمام مسیریاب‌های ایرانی احساس می‌شد که خوشبختانه نشان برای اولین بار در اختیارمان قرار داد. اپلیکیشن با توجه به طرح ترافیک در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان ممکن است مسیرهای متفاوتی را به شما پیشنهاد بدهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون تخلف به مقصد برسید.

وقتی که در حال مسیریابی هستید، ترافیک مسیر به طور لحظه‌ای تغییر می‌کند و در صورت تغییر جهت یا ورود به خیابان اشتباهی هم نشان به طور خودکار مسیر جایگزین را به شما پیشنهاد می‌دهد. از بازخورد کاربرانی که نشان را استفاده کرده‌اند هم می‌توان متوجه شد که اپلیکیشن در کلانشهرها و خیابان‌های اصلی تا حالا عملکرد خوب و قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است.

با وجود حالت روز و شب اتوماتیک و مسیریابی خوب در خیابان‌‌های اصلی، در مجموع تجربه کاربری قابل قبولی در نشان خواهید داشت.

اما گاهی برای مسیریابی در کوچه پس کوچه‌های شهر و خیابان‌های فرعی به مشکلات عجیبی برخورد می‌کنید. به عنوان مثال وقتی برای اولین بار مشغول تست نشان در کرج بودم، اپلیکیشن با اصرار عجیبی تلاش داشت که من را از یک کوچه بن بست به مقصدم برساند! البته در تست‌های بعدی و انتخاب مسیر جایگزین با چنین مشکلی برخورد نداشتم، اما با بررسی های بیشتر به این نتیجه رسیدم که نشان ایرانی، هنوز مثل ویز خارجی کوچه پس کوچه‌های شهرم را مثل کف دست بلد نیست.

نشان در خیابان‌های اصلی نسبت به کوچه پس کوچه‌ها عملکرد بهتری دارد

هر چند تحت این شرایط خوشبختانه قابلیتی در نشان می‌بینید که به داد این مشکلات می‌رسد: گزارش خطا توسط کاربران. هر جای مسیر که با اشتباهی مواجه شدید می‌توانید گزارش آن را به توسعه‌دهندگان بدهید تا در اسرع وقت مشکل را برطرف کنند. این خصوصیت برای گزارش حضور پلیس، دوربین کنترل سرعت و تصادف در مسیر هم کاربرد دارد که جزو قابلیت‌های خوب مسیریاب نشان محسوب می‌شوند؛ خصوصیاتی که در مقایسه با ویز با دقت قابل قبولیدر این اپ وطنی پیاده شده‌اند و می‌توانند در شهرهای شلوغ بسیار مفید باشند.

اما نشان با این که در مسیریابی عملکرد قابل قبولی دارد، گاهی به خاطر سرعت پایین آپدیت نقشه دچار مشکل‌ می‌شود. به عنوان مثال یکی از ضعف‌هایی که به آن بر می‌خورید، سرعت رفرش پایین نشانگر جهت‌یابی است. شاید بارها اتفاق بیفتد که وارد یک خیابان شوید اما نشانگر جهت‌یابی هنوز سر پیچ گیر کرده باشد و این روی تجربه کاربری‌تان اثر منفی خواهد داشت.

نشان با راهنمای صوتی تلاش کرده تا حدی این ضعف را بپوشاند. انصافا این خصوصیت کارش را بدون نقص انجام می‌دهد و با جملات شفاف و فارسی سلیس، اجازه نمی‌دهد وارد مسیر اشتباهی بشوید. در حال حاضر هم می‌توانید دو صدای زن و مرد را برای راهنمای صوتی انتخاب کنید.

نشان گاهی برای مسیریابی در کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی به طور عجیبی سرگردان می‌شود.

 

اگر چه راهنماهای صوتی کارشان را به درستی انجام می‌دهند، اما صدای سرد و رباتی و لهجه عجیب آن‌ها (خصوصا صدای خانم) ممکن است در درازمدت برایتان آزاردهنده شود و ترجیح بدهید که بدون صدا و فقط از روی نقشه به مسیریابی‌تان ادامه دهید. امیدواریم در آپدیت‌های بعدی توسعه‌دهندگان برای بهبود این موضوع چاره‌ای بیندیشند.

گزارش حضور پلیس، دوربین کنترل سرعت و تصادف در مسیر قابلیت‌هایی هستند که در نشان می‌بینید

تا وقتی خودتان نشان را در شهر تست نکنید، توضیحات ما فایده‌ چندانی ندارد چرا که عمده پیشرفت مسیریاب‌ها در گرو آن است که چه تعداد کاربر از آن استفاده‌ کرده و با آن تعامل دارند. بنابراین صرفا جمع‌بندی مختصری از مزایا و معایب آشکار مسیریاب نشان خواهیم داشت.

شکی نیست که نشان حداقل‌های یک مسیریاب استاندارد را رعایت کرده، و با داشتن قابلیت‌هایی مثل نمایش محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، نمایش دوربین کنترل سرعت و تصادف در جاده، امکان تعامل و گزارش کاربران و تخمین‌های زمانی درست در برابر سایر رقبا عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته. میانگین امتیاز 4.6 در کافه‌بازار هم مهر تأییدی است که نشان نسبت به مسیریاب‌های دیگر در جلب رضایت کاربر موفق‌تر بوده است.

اما نمی‌توان کتمان کرد که اپلیکیشن هنوز در مسیریابی شهرهای کوچک و خیابان‌های فرعی و البته سرعت رفرش ضعف‌های آشکاری دارد. تنظیمات اپلیکیشن هم می‌توانست کمی پر و پیمان تر از وضعیت فعلی باشد و گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری در اختیار کاربر قرار بدهد و تمام این مسائل، دست به دست هم داده‌اند تا هنوز نتوانیم مسیریاب نشان را جانشین قابل اتکایی برای نمونه‌های خارجی بدانیم.

مسیریابی با توجه به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک، و دو صدای زن و مرد برای راهنمایی صوتی از امکانات مسیریاب نشان به شمار می‌آیند.

با این وجود «امیر جبلی»، مدیر محصول نشان در دفاع از این اپ علت پیشرفت کند مسیریاب‌های ایرانی را نه در ضعف فنی بلکه در مسائل دیگری می‌بیند و به دیجیاتو می‌گوید:

«اپلیکیشن‌های مسیریاب در ایران موضوع جدیدی هستند و برای بسیاری ناآشنا، و عمر آن‌هایی که در حال حاضر مشغول فعالیتند به چند ماه هم نمی‌رسد. فکر می‌کنم علت اصلی این که مسیریاب‌های داخلی به جایگاه واقعی خود دست نیافته‌اند همین باشد، و گرنه ما امکاناتی مثل پوشش طرح ترافیک و طرح زوج و فرد را در نشان ارائه دادیم که حتی در ویز و گوگل‌مپس هم نمی بینید. البته مانع دیگری که پیش روی ماست، بحث تبلیغات است که به خاطر اتکا به سرمایه‌گذار خصوصی توانایی تبلیغات چند صد میلیون تومانی در تلویزیون و رسانه‌ها را نداریم».

جبلی البته به بهبود اوضاع امیدوار است و در ادامه صحبت‌هایش از برنامه‌های آینده مسیریاب نشان و قابلیت‌های جدید در نسخه‌های بعدی خبر می‌دهد:

«مسیریابی سر راست قابلیتی است که در آینده برای کاربرانی که تمایل دارند بیشتر از خیابان‌های اصلی تردد کنند، منتشر می‌شود. در این نوع مسیریابی ممکن است کاربر کمی بیشتر در سفر باشد ولی تا حد امکان از ورود به کوچه‌ پس کوچه‌ها اجتناب می‌شود. مورد بعدی هم اپلیکیشن iOS نشان است که در دستور کار شرکت قرار دارد».

در هر صورت امیدواریم که هر چه سریع‌تر شاهد بهبود عملکرد نشان در مسیریابی و رقابت بهتر این اپ با نمونه‌های خارجی باشیم. واضح است که مسیر رسیدن به این هدف مسیر کوتاهی نیست، هنوز اشکالات زیادی وجود دارند و مسیریاب‌های بومی هنوز به سطحی از پختگی نرسیده اند که قاطعانه اپ‌هایی مثل ویز یا گوگل‌مپس را کنار بگذاریم.

بنابراین با تمام این اوصاف و برای جمع‌بندی صحبت‌ها، در پاسخ به پرسش مطرح شده در مقدمه در مورد نشان، فعلا به گفتن یک «هنوز نه» بسنده می‌کنیم و چشم انتظار عملکرد بهتر و پخته تر این اپلیکیشن و مسیریاب‌های ایرانی دیگر در آینده می‌نشینیم. مطمئنا به لطف جمع‌سپاری و کسب تجربه بیشتر توسط توسعه‌دهندگان، کیفیت این محصولات به مرور زمان ارتقاء خواهد یافت.

به‌روزرسانی: تیم نشان در گفتگو با ما از انتشار نسخه 4.6.0 اپلیکیشن خبر دادند که مسیریابی سر‌راست (پرهیز از کوچه پس‌کوچه)، اضافه شدن تنظیمات سخن‌گو و هشدار‌های صوتی، تنظیمات نقشه ۲ بعدی و ۳ بعدی و بهبود خط مسیر و ترافیک از جمله تغییرات مهم آن به شمار می‌آیند. آخرین نسخه از مسیریاب نشان را می‌توانید همین حالا از لینک‌های زیر دریافت کنید.

نقشه و مسیریاب نشان

نقشه و مسیریاب نشان

سازنده: نشان نقشه‌ی شهرهای ایران قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 27.7 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • pars
    pars | ۶ آذر ۱۳۹۹

    ورژن جدید نشان و هم بلد خیلی تغییرات زیادی کردند و نسبت به بررسی شما خیلی عوض شدند. در مجموع بنظرم عملکرد نشان کمی بهتره و خوش دست تره ولی عملکرد مسیردهی بلد توی تهران کامل تره

  • mr.arash
    mr.arash | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    اینجا ایرانه حق انتخابی وجود نداره حاضر برم نقشه کاغذی بخرم ولی این و نصب نکنم

  • سپهر هدایت
    سپهر هدایت | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    کلا وقتی کلمه «بومی» را جایی میخونم یا میشنوم، یاد «اوین و جاسوسی» یا «اختلاس و دزدی» میافتم.

    • Thundro
      Thundro | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

      با کمال تاسف شما کاملا حق دارید. من هم همین حس را دارم.

      ولی این دلیل نمیشه که از ایران و تلاش ایرانی روی‌گردان بشوم.
      فقط تلاش می‌کنم از اون «بومی‌های خاص» استفاده نکنم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی