ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شورفلای؛ هلیکوپتر کنترل از راه دور با قابلیت حمل سرنشین

کمپانی های فعال در زمینه حمل و نقل به دنبال تولید خودروها و وسایل نقلیه کوچکی هستند که مقرون به صرفه بوده و بتوانند در مدت زمان کوتاهی، با صرف هزینه اندک مسافران را بدون ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵

کمپانی های فعال در زمینه حمل و نقل به دنبال تولید خودروها و وسایل نقلیه کوچکی هستند که مقرون به صرفه بوده و بتوانند در مدت زمان کوتاهی، با صرف هزینه اندک مسافران را بدون تولید آلایندگی جابجا کنند. در همین راستا یکی از ایده هایی که بسیار مورد استقبال قرار گرفته هلیکوپترهای شخصی سایر کوچک است.

شرکت های دانش بنیان زیادی در تلاش اند تا چنین هلیکوپترهایی را وارد بازار کرده و به تولید انبوه برسانند. یکی از این ها، کمپانی امریکایی ورکهورس است که در زمینه‌ی توسعه‌ی وسایل نقلیه‌ی برقی زیادی مثل کامیون های کشنده فعالیت کرده و از جمله کمپانی های مطرح در این زمینه است.

محصول جدید این کمپانی که به تازگی توانسته است آزمایش عملی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد یک تاکسی پرنده به نام شورفلای است. این هلیکوپتر در طی آزمایشات عملی و موفقیت آمیز خود یک مسافر را از سطح زمین بلند کرده و برای مدتی در ارتفاع تقریبا 30 سانتی متری معلق نگه داشته است.

بد نیست بدانید کمپانی سازنده از این هلیکوپتر کنترلی برای اولین بار در نمایشگاه هوایی پاریس در ماه ژوئن سال گذشته رونمائی کرده و حالا بعد از گذشت یک سال وارد فاز عملی آزمایش آن شده است. مسیری که سازندگان این پرنده کنترلی در حال حرکت بر روی آن هستند درست مشابه با مسیر خودروهای خودران بوده و هدف از آن ها تنها ایمن و راحت تر کردن جابجایی افراد است.

شورفلای
در طی آزمایش عملی، شورفلای موفق شده برای اولین بار یک مسافر را بدون هیچگونه ابزار و لوازم کنترلی در خارج از شهر سینسیناتی از زمین بلند کرده و به صورت معلق در هوا در ارتفاع حدودی 30 سانتی سطح زمین نگه دارد. ورکهورس مدعی است که این کمپانی تنها شرکت دارنده مجوز FAA است، این مجوز به تولیدکنندگان اجازه می دهد که چنین وسایل نقلیه پرنده ای را در خاک امریکا تست کنند.

مدیران این کمپانی قصد داشتند که اوایل همین سال میلادی در طی نمایشگاه سی ئی اس مدل اولیه این هلیکوپتر را آزمایش کنند که که به علت یک سری مشکلات فنی در نمایشگاه موفق به انجام این تست نشدند.

جان گرابر مدیرعامل ورکهورس می گوید مکانیزم پرواز شوفلای با هلیکوپترهای سنتی متفاوت بوده و سرنشین آن تنها مقصد را مشخص کرده و بقیه امور را به خلبان هلیکوپتر می سپارد.

در واقع خلبان این هلیکوپتر کامپیوترهای کنترلی هستند که تلاش می کنند برای جابجایی مسافر یک مسیر ایمن، قابل اعتماد و راحت را انتخاب کرده و به کمک کنترل ها و نظارت های دقیق به مقصد برساند.


هلیکوپتر هیبریدی مذکور دارای 8 موتورهای الکتریکی مستقل بوده که هر کدام از این موتورها مجهز به یک پروانه فیبرکربن می باشند و جهت حرکت این پروانه ها نیز مخالف یکدیگر است.

در صورتی که یکی از این پروانه ها از کار بیفتد شورفلای می تواند به کمک سایر پروانه های خود فرودی موفقیت آمیز را تجربه کند. علاوه بر ژنراتور گازوئیلی، یک باتری لیتیوم یونی نیز در درون این تاکسی پرنده 2 نفره قرار گرفته که در صورت کار نکردن موتورهای برقی، ژنراتور می تواند انرژی مورد نیاز هلیکوپتر را تا پنج دقیقه تامین کند.

جالب است بدانید که پروانه های این وسیله نقلیه کوچک بسیار انعطاف پذیر بوده و قابلیت چرخش و یا به نوعی تا شوندگی دارند. گرابر معتقد است که طراحی صورت گرفته بر روی این محصول بسیار دیدنی و جذاب بوده و نوع زاویه دهی به پروانه ها و پره ها، آن را به یک هلیکوپتر جمع و جور تبدیل کرده که می تواند در یک فضای نسبتا کوچک جای بگیرد.

گفته می شود که شورفلای علاوه بر موتورهای الکتریکی مخصوص هر پروانه، به یک موتور گازسوز و یک ژنراتور الکتریکی به همراه یک پک باتری برای ذخیره سازی انرژی نیز مجهز است.

به این ترتیب طراحان مشکل زمان طولانی برای شارژ باتری بین هر دو پرواز متوالی نیز تا حدودی برطرف کرده اند. یک چتر نجات بالستیک نیز برای مواقع ضروری و ایمنی بیشتر در درون این وسیله نقلیه تعبیه شده است.


طراحان این هلیکوپتر 1.5 متری حداکثر ارتفاع پرواز 4 هزار پائی (در حدود 1200 متر)، محدوده حرکتی ای در حدود 110 کیلومتر، باک گازوئیلی مناسب با یک ساعت پرواز و حداکثر وزن قابل تحمل 180 کیلوگرمی را برای آن در نظر گرفته اند.

باید در نظر داشت هرچند ممکن است مدل اولیه شورفلای چندان قابل توجه نباشد اما موفقیت آن در تست پرواز یک قدم بسیار مهم در راستای توسعه تکنولوژی های مربوط به این بخش تلقی می شود.

استیو برنز، مدیر عامل شرکت شورفلای در مصاحبه با خبرگزاری ها توضیح داده است که برای چنین وسیله نقلیه ای شناور و معلق ماندن در هوا از یک ارتفاع حدودا 30 سانتی متری یک قدم بسیار بزرگ محسوب می شود.

در واقع برای این هلیکوپتر شناور ماندن با پرواز کردن تفاوت چندان نداشته و به زودی ما شروع به افزایش ارتفاع مرحله ای از سطح زمین در هنگان معلق ماندن در هوا و سپس پرواز خواهیم کرد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی