ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تکنولوژی جدید IBM الماس اصل را از تقلبی تشخیص می دهد

این روزها تکنولوژی آن چنان پیشرفت کرده است که نمونه‌ی دروغین و تقلبی همه چیز ساخته شده است. داروهایی با مشخصات و ترکیبات اشتباه  به وجود آمده‌اند و تابلو‌های کپی نمونه‌های قدیمی و حتی ساختن ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

این روزها تکنولوژی آن چنان پیشرفت کرده است که نمونه‌ی دروغین و تقلبی همه چیز ساخته شده است. داروهایی با مشخصات و ترکیبات اشتباه  به وجود آمده‌اند و تابلو‌های کپی نمونه‌های قدیمی و حتی ساختن الماس و سنگ‌های قیمتی تقلبی بسیار آسانتر از قبل شده. در این شرایط شرکت‌های معروف نیز بیکار ننشته‌اند سعی کرده راهی برای ماقبله با این مسئله بیافریند. بر این اساس گزارش شده که تکنولوژی جدید IBM قادر است بلافاصله الماس اصل را از تقلبی تشخیص دهد.

این گجت به ادعای سازندگانش می‌تواند با بررسی اشیاء در سطح میکروسکوپی، به اَشکال سازنده‌شان پی برده و اصل یا تقلبی بودنشان را حدس بزند. روش کار بدین شکل است که شما یک گجت ( افزونه) را در مقابل دوربین اصلی موبایل خود قرار می‌دهید و پس از آن اپلیکیشن مخصوصش را باز می‌کنید. سپس سنسور را روی شئ مورد نظر قرار می‌دهید. این برنامه با کمک هوش مصنوعی، شئ مذکور را از لحاظ میکروسکوپی و طیف نور منعکس شده بررسی کرده و نتایج را با نمونه‌ای اصلی از آن شئ ( برای مثال الماس اصل) مقایسه می‌کند.

قدم اصلی در روند انجام این مقایسه، مقوله‌ای به نام «عنصر نوری» که در برابر لنز دوربین نمایان می‌شود. محققان باور دارند این عنصر نوری که در واقع تصویری از شئ مربوطه در سطوح میکرون است، در هر ترکیب شکل، طرح و طیف نور مخصوص به حودش را دارد. این مشخصات به خصوص را مشخصاً نمی‌توان با چشم غیر مسلح مشاهده نمود. به همین دلیل است که نیاز از افزونه‌ی مخصوص برای آن استفاده نمود تا بتوان معایب موجود در یک سنگ قیمتی یا درصد درست فلزات بکار رفته در یک الیاژ را به درستی تخمین زد.

تکنولوژی جدید IBM از یک سیستم یادگیری ماشینی مخصوصی بهره می برد که قادر است شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود میان دو نمونه را بررسی کرده و به درستی نتیجه گیری کند. کمپانی یاد شده اعلام کرده که از تکنولوژی جدید در تجارت الماس استفاده می‌شود و کارشناسان سعی می‌کنند در مواقع بخصوصی از این گجت برای تشخیص الماس اصل از تقلبی کمک بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی