ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رونمایی AMD از نخستین پردازشگر گرافیکی 7 نانومتری جهان با 32 گیگابایت حافظه

مثل هر کمپانی سخت افزاری دیگری، AMD عاشق اعداد و ارقام است. بعد از کنار زدن پردازنده 28 هسته ای اینتل با نسل دوم از پردازنده های Threadripper با 32 هسته، AMD یک گام بلند ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

مثل هر کمپانی سخت افزاری دیگری، AMD عاشق اعداد و ارقام است. بعد از کنار زدن پردازنده 28 هسته ای اینتل با نسل دوم از پردازنده های Threadripper با 32 هسته، AMD یک گام بلند دیگر نیز برداشت و در جریان نمایشگاه کامپیوتکس 2018، از نخستین پردازشگر گرافیکی 7 نانومتری جهان رونمایی کرد. این چیپ پروتوتایپ Redeon Vega قرار است در خانواده کارت های گرافیک AMD Instinct مورد استفاده قرار گیرد و اصلی ترین هدفش، سرعت بخشی به یادگیری ماشین است.

با این حال لیزا سو، مدیرعامل AMD سریعاً به گیمرها اطمینان خاطر داد که می توانند منتظر بهره گیری از این تکنولوژی در کارت های گرافیک رادئون نیز باشند. یکی از حوزه هایی که شرکت های بزرگ سخت افزاری در آن با یکدیگر رقابت دارند، ساخت کوچک ترین برد و قطعات ممکن است تا بتوان قدرت پردازشی بیشتر را در ابعادی کمتر ارائه کرد. AMD صحبتی از مشخصات داخل پروتوتایپ 7 نانومتری Vega به میان نیاورده اما این چیپست بسیار کوچک بوده و در چهار طرفش، چهار حافظه با پهنای باند بالا (HBM2) قرار گرفته که مجموع حافظه را به 32 گیگابایت می رسانند.

AMD در نمایشگاه کامپیوتکس نمایشی از قدرت این چیپست در یک رندر Cinema 4D داشت اما برای اینکه از عملکرد چنین قطعه ای تعجب زده شویم، نیازمند ارقام موجود در این رندر هستیم که متاسفانه AMD اشاره ای به آنها نکرد. چیپ 7 نانومتری Radeon Vega Instinct قرار است بهینه سازی های تازه ای به یادگیری ماشینی و فعالیت های هوش مصنوعی بیاورد و ابتدا راهش را به ورک استیشن ها و مزارع سرور باز خواهد کرد.

اگرچه چنین شروعی برای عصر چیپ های گرافیکی 7 نانومتری چندان درخشان به نظر نمی رسد، اما به ما نشان می دهد که آینده سیستم های دسکتاپ چگونه خواهد بود. نمونه های چیپ 7 نانومتری Instinct از همین حالا در دسترس شرکای سخت افزاری AMD قرار گرفته اند و انتظار می رود عرضه تجاری آن تا پایان سال جاری میلادی صورت بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • اردلان
    اردلان | ۱۶ خرداد ۱۳۹۷

    حداقل میذاشتی اینتل یه دو روزی خوش باشه.
    ماها که دستمون به این تکنولوژی ها دیگه نمیرسه با این قیمت های نجومی و این پول بی ارزشمون.

    • agha
      agha | ۱۷ خرداد ۱۳۹۷

      اینتل نه انویدیا

  • سیدمحمدرضا ذوقی
    سیدمحمدرضا ذوقی | ۱۶ خرداد ۱۳۹۷

    به احتمال زیاد از این فناوری در پلی استیشن و ایکس باکس نسل بعد استفاده خواهد شد...

مطالب پیشنهادی