ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرا این آتش فشان در اکوادور صدایی شبیه به تنفس انسان دارد؟ محققان توضیح می‌دهند

محققان صدایی تازه و عجیب را ضبط کرده اند که پس از فعال شدن یک آتش فشان در اکوادور به گوش رسید؛ صدایی آرامش بخش شبیه به کوه آتش فشانی در حال چرت زدن که ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

محققان صدایی تازه و عجیب را ضبط کرده اند که پس از فعال شدن یک آتش فشان در اکوادور به گوش رسید؛ صدایی آرامش بخش شبیه به کوه آتش فشانی در حال چرت زدن که به آرامی دم و بازدم می کند. این صدا برای نخستین بار زمانی که آتش فشان «کوتوپاکسی» در سال 2015 فعال شد به گوش رسید اما نکته جالب اینجاست که حتی هنگامی که در حال دود کردن نیست هم می توان صدایش را شنید.

محققان ژورنال تحقیقات ژئوفیزیک می گویند این تنها یک نت در سمفونی اصواتی است که آتش فشان ها به راه می اندازند و با گوش سپردن به آنها از راه دور، می توان تغییرات داخل کوه را تشخیص داد. همین محققان توضیح می دهند که این صدای عجیب، به برهه ای تعلق دارد که کوتوپاکسی در حال بازگشت به خواب بود. ضمناً این صدا ضبط شده و می توانید خودتان هم به صدای آرامش بخش آتش فشان گوش دهید.

کوتوپاکسی آتش فشانی چند لایه ای است که با یخچال های طبیعی پوشانده شده و در فاصله 37 مایلی از پایتخت کشور اکوادور قرار دارد. در یک فوران بزرگ، یخچال های پیرامون این آتش فشان ممکن است ذوب شوند و سیلابی فاجعه بار به راه بیندازند. در آگوست سال 2015 بود که این آتش فشان دود کرد و خاکستر و بخار و گاز را به آسمان فرستاد. محققان معتقدند که این فوران کوچک، «جعبه صوتی» آتش فشان را تغییر داده و به همین خاطر است که این اصوات عجیب از آن زمان به گوش می رسند. سپس یک فوران خاکستر دیگر در ماه ژوئن 2016، به موضوع خاتمه داد.

این اصوات، موجی را شکل می دهند که مثل پیچ به سمت یک نقطه می چرخند؛ به همین خاطر محققان نام «تورنیلو» را برای آن انتخاب کرده اند که در زبان اسپانیایی به معنای پیچ است. در حال حاضر گمان می رود که این تورنیلوها ناشی از انفجارهای کوچک یا تولید گاز در بخش زیرین آتش فشان است. این فعالیت ها باعث می شوند هوا در دهانه عظیم آتش فشان به جریان بیفتد و این صدا را تولید کند.

از آن جایی که این اصوات، زیر تر از آن هستند که برای گوش انسان قابل شنیدن باشند و در طیف فروصوت قرار می گیرند، محققان با دستکاری دیجیتالی، آن را به تونی تبدیل کرده اند که انسان ها قادر به شنیدن اش هستند. در حال حاضر زمین شناسان عقیده دارند که این کشف، گامی به سوی پیش بینی فوران آتش فشان ها است اما «هیچ تحقیقی به تنهایی نمی تواند مشکل تمام آتش فشان ها را حل کند». ولی هر یافته جدیدی می تواند نویدبخش باشد و این یافته جدید، به صورت کاملاً اتفاقی شبیه به نیرویی قدرتمند در طبیعت است که به آرامی نفس می کشد. خواب های خوب ببینی کوتوپاکسی.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی