ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جداول هوشمند؛ گامی دیگر به سوی شهرهای آینده

ایده جداول انعطاف پذیر که در ساعات مختلف شبانه روز بسته به نیاز عابرین پیاده و یا دوچرخه سواران تغییر سایز داده و لاین هایی با اندازه جدید ایجاد می کنند در لندن اجرا خواهد ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

ایده جداول انعطاف پذیر که در ساعات مختلف شبانه روز بسته به نیاز عابرین پیاده و یا دوچرخه سواران تغییر سایز داده و لاین هایی با اندازه جدید ایجاد می کنند در لندن اجرا خواهد شد.

محققان درحال توسعه جدول های خیابانی ای هستند که تغییر اندازه می‌دهند. جاده هایی که توسط این جداول احاطه می شوند به وسیله ی دوربین، ترافیک شمار و ایستگاه های کنترل کیفیت هوا رصد خواهند شد. این جدول ها به وسیله ی لامپ های LED در هنگام تغییر شکل به عابرین و مابقی بقیه مردم هشدار می دهند.

جداول

این جدول ها که می توانند فضای متغیر و گاها بیشتری را برای عابرین پیاده و یا دوچرخه سواران ایجاد کنند در خیابان های لندن شبیه سازی خواهند شد. در واقع قرار است که این جداول مصداقی از پیاده سازی تکنولوژی در خیابان های این شهر باشند. قطعا یکی از اهداف پیاده سازی این تکنولوژی کاهش ترافیک و بهبود شرایط ترافیکی در ساعات مختلف شبانه روز است.

برای درک بهتر این ایده اجازه بدهیم یک مثال کاربردی از این جدول ها را که با نام flex cerb نام گذاری شده اند با شما در میان بگذاریم. flex cerb در ساعات اوج ترافیک می تواند نقش یک مسیر مناسب برای عبور وسایل نقلیه عمل را ایفا کند. همین جداول در اوقات ظهر به مسیر دوچرخه‌سواری تبدیل شده و در اوقات عصر و بامداد به فضایی مناسب برای عابرین پیاده‌ تغییر شکل خواهند داد.

محققان در این رابطه توضیح داده اند که جداول مذکور که در ابعاد آزمایشی تست شده‌ اند به وسیله دوربین ها رصد می شوند تا در متناسب ترین حالت با نیازهای شبانه روز ترافیکی به ایفای نقش بپردازند. آنها عقیده دارند این جدول ها حتی می توانند با کوچک کردن خیابان تعداد خودرو ها را کم کنند و از آلایندگی محیطی بکاهند.

خانم کلاریس، مدیر بخش حمل و نقل شرکت arup در این باره توضیح داده است که خیابان های امروزی همان خیابان هایی هستند که در دهه های قبل طراحی شده اند. به عبارت دیگر این خیابان ها متعلق به دوره ای اند که بسیاری ار تکنولوژی های عصر حاضر وجود نداشته و عادات ترافیکی و حمل و نقل نیز متفاوت بوده است.


در دوران گذشته سیاست اصلی طراحی خیابان ها ایجاد بیشترین فضای ممکن برای عبور و مرور خودرو ها بوده است. این در حالی است که امروزه سیاست های شهرداری ها و دولت ها طراحی خیابان هایی متناسب با سلامت شهروندان و ایجاد فضای شاد برای آنهاست. به علاوه خیابان های امروزی باید از نظر اقتصادی نیز بصرفه باشند.

این مدیر ارشد در مورد کانسپت مذکور عنوان کرده است که ایمن سازی این فناوری یک چالش بزرگ برای آن ها محسوب شده که کمپانی می بایست به آن فایق آید. ایشان معتقد است که با ظهور خودروهای هوشمند و خودرانی که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند خیابان های جدید و هوشمندی نیز احتیاج است. بنابراین خیابان های امروزی باید متناسب با خودروهای جدیدی که در راه است باز طراحی شوند. باید همواره این نکته را در نظر داشت که خیابان ها باید بتوانند به درستی به نیازهای جدید پاسخ دهند.

جداول

طرح مذکور در رقابت های کمیسیون حمل و نقل در حوزه راهکارهای بهبود ترافیک از میان طرح های دیگر برگزیده شده است. کمیسیون حمل و نقل جایزه ای 40 میلیون دلاری را برای طراحی و توسعه خیابان های آینده که در آن خودروهای خودران وارد خیابان های هوشمند میشوند در نظر گرفته است. تیم ارائه دهنده طرح flex cerb سه ماه فرصت دارد تا این ایده را از مرحله تحقیقاتی به مرحله عملیاتی برساند و ثابت کند طرح مذکور قابلیت اجرا را دارد و برای خودروها، دوچرخه سواران، عابران پیاده، شهروندان شهر و ... به صرفه است.
سر جان اسمیت رییس کمیسیون راه و ساختمان در این باره توضیح داده است که ما در حال حاضر شاهد پیشرفت و توسعه چشمگیر خودروهای خودران و هوشمند هستیم، خودروهایی که بسیاری فکر می کردند متعلق به آینده ای دور است، خودرو های خودران  کم کم در گوشه و کنار انگلیس در جاده ها به حرکت درآمده اند. با توجه به این شرایط به نظر می رسد که تکنولوژی ها و فناوری های مربوط به جاده و خیابان ها نیز باید همگام با تکنولوژی خودروها تغییر کرده و بهبود یابد.

جداول

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • اَمیرُّحُسِینّ
    اَمیرُّحُسِینّ | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    که ما نداریم و نخواهیم داشت

مطالب پیشنهادی