ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات‌ها در آینده می‌توانند ذهن کاربران را بخوانند؟

این روزها، دوستداران صنعت تکنولوژی از پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی و ربات‌ها باخبرند اما به نظر میٰرسد که سرعت پیشرفت این حوزه بسیار سریعتر از آن است که تصور شده چرا که محققان دانشگاه MIT راهی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

این روزها، دوستداران صنعت تکنولوژی از پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی و ربات‌ها باخبرند اما به نظر میٰرسد که سرعت پیشرفت این حوزه بسیار سریعتر از آن است که تصور شده چرا که محققان دانشگاه MIT راهی پیدا کرده‌اند که انسان می‌توانند تنها با استفاده از  امواج ذهنی و حرکت دستش با ربات‌ها ارتباط برقرار کند.

بدین ترتیب در آینده ای نزدیک کاربران می‌توانند این ربات‌‌ها را به وسیله‌ی دستورات ذهنی خود کنترل کنند. محققان باور دارند که ربات ها قادر خواهند بود به راحتی سیگنال‌های مغز را دریافت کرده و بر اساس آن بتواند عملیاتی را انجام داده یا حرکت خاصی را انجام دهند.

البته کاربران برای استفاده از این تکنولوژی مخصوص هنوز باید گجت‌هایی را به تن داشته باشند تا آنها بتوانند حرکت‌هایی صورت گرفته توسط افراد را شناسایی کنند.

محققان دانشگاه MIT باور دارند که این سیستم می تواند روزی به مرحله‌ی فوق العاده‌ای برسد. آنها درباره سیستم طراحی شده خود می‌گویند:

«این گجت می تواند با ارسال سیگنال‌های بازخورد مغز روبات به انسان این قابلیت را بدهد که ماشین‌ها را ذهن و حرکت انگشتانشان کنترل کنند. این مسئله موجب می‌شود که دیگر نیازی به برنامه‌ها و روش‌های پیچیده‌ای برای کنترل روبات‌ها نباشد. ما موفق شده ایم با استفاده از بازخورد‌های عضله‌ای، شرایطی فراهم آوریم که حرکات کوچک نیز بتوانند ربات‌ها را کنترل کنند.»

تیم تحقیقاتی اشاره شده توسط Joseph DelPreto رهبری می‌شود و از رباتی شبیه انسانی به نام بکستر استفاده می‌کند. جالب اینجاست که کمپانی بوئینگ روی این پروژه سرمایه گذاری کرده است. بکستر توانسته که در ۷۰ تا ۹۷ درصد آزمایش‌‌ های صورت گرفته، هدف درست را انتخاب کرده و موفقیت آمیز عمل کند.

این سیستم می‌تواند در آینده‌ای نزدیک توسط بسیاری از افراد نظیر کارگرانی معلول استفاده گردد. علاوه بر این تکنولوژی یاد شده می تواند به کمک بسیاری از سالمندان نیز بیاید تا آنها بتوانند به راحتی رباتها را بدون دخالت گجت های دیگر کنترل کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی