ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

توقف تولید خودروهای قدیمی از دستور کار خارج می شود؛ پژو ۴۰۵ همچنان خواهد ماند

پژو ۴۰۵ خودرويى خانوادگی در کلاس سدان های بزرگ است که برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو ارائه شد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ مقام خودروی برگزیده ى اروپا را از آن خود کرده‌ ...

دنیا شیخی
نوشته شده توسط دنیا شیخی | ۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵

پژو ۴۰۵ خودرویى خانوادگی در کلاس سدان های بزرگ است که برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو ارائه شد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ مقام خودروی برگزیده ى اروپا را از آن خود کرده‌ بود. این خودرو پس از پراید پرفروش‌ ترین خودرو در دوران جمهوری اسلامی ایران به‌ شمار می ‌آید.
با توجه به قدمت طراحی بدنه پیکان و خارج از رده بودن تکنولوژی ساخت آن و نیاز شدید به سرمایه‌ گذاری مجدد برای قالب‌ های بدنه و تجهیزات مورد نیاز ایران خودرو تصمیم گرفت از سال ۱۳۶۸ پژو ۴۰۵ را در مدل ‌های GL و GLX تولید کند؛ تولید این خودرو در ایران، بازتاب نسبتاً خوبی در رسانه ‌های جهان داشت.در سال ۱۳۸۳ شایعاتی مبتنی بر آتش‌ سوزی این خودرو پخش شد. با زیاد شدن این موارد ایران خودرو برای رفع این مورد فراخوان داد و مردم نیز بر این باور بودند که تولید این خودرو باید متوقف شود. طبق چشم ‌انداز خودروسازی کشور (پسابرجام) هدف ‌گذاری شد تولید این خودرو در سال ۱۳۹۵ متوقف شود. اما این هدف گذاری تبدیل به واقعیت نشد و هم‌اکنون تولید پژو ۴۰۵ با تیراژی بالا و کیفیت به شدت پایین ‌تر از نمونه‌ های اولیه در ایران خودرو ادامه دارد.
طی دو سال اخیر به‌ طور مداوم از مسئولان شنیده ‌ایم که امسال، آخرین سال تولید خودروهای قدیمی مانند پراید و پژو ۴۰۵ خواهیم بود. سال گذشته با تصویب استانداردهای ٨۵گانه، این موضوع به واقعیت نزدیک ‌تر شد و حال با ورود خودروهای جدید به بازار، این مساله بیشتر از قبل جدی شده است، به ‌خصوص اینکه آمار بالای تصادفات این خودروها در کنار سایر مشکلات، مانند آلودگی هوا و همچنین مصرف بالای سوخت باعث می‌ شود کم‌ کم به این باور برسیم که خروج این خودروی قدیمی از چرخه تولید در بازار ایران نزدیک است. اما متاسفانه باز‌گشت تحریم ‌ها و خروج برخی شرکای خارجی صنعت خودرو مانند پژو و افزایش افسار ‌گسیخته قیمت‌ ها احتمالا سبب می شود در آستانه دست یافتن به آرزوی خروج این خودروی قدیمی و فرسوده از گردونه تولید، دوباره این آرزو، رنگ واقعیت خود را از دست بدهد‌.پژو ۴۰۵ با این اوضاع و شرایط، قطعا امید به توقف تولید خودروهای قدیمی، واهی است‌. بدین‌ ترتیب باید گفت برای چندمین بار خداحافظی با پراید و پژو ۴۰۵ دهه ٨٠ میلادی در آینده نزدیک و حتی میان‌ مدت امری بعید خواهد بود‌. متاسفانه ضعف صنعت خودرو در طراحی و تولید خودروهای ارزان‌ قیمت مناسب با تکنولوژی روز باعث شده است، باز هم شاهد ادامه تولید این خودروهای قدیمی باشیم‌.
ضعفی بنیادین که در ساختار صنعت خودرو ما تنیده شده است و سبب شده که با سپری‌ شدن سال‌ ها هنوز نتوانیم خودرویی ارزان و مناسب با تکنولوژی نوین را طراحی و تولید کنیم‌.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • سامان
    سامان | ۵ تیر ۱۳۹۷

    مم موندم اون پنج هزار خودرو چطور پلاک شده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی