ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اورانوس
علمی

پژوهشگران از برخورد احتمالی اورانوس با جرمی بزرگ خبر می دهند

یکی از پیچیدگی های جالب در مورد اورانوس این است که حول یک محور کج به دور خود می چرخد و قمرهای آن نیز با همین زاویه به دور آن می گردند. حالا شواهد جدیدی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

یکی از پیچیدگی های جالب در مورد اورانوس این است که حول یک محور کج به دور خود می چرخد و قمرهای آن نیز با همین زاویه به دور آن می گردند. حالا شواهد جدیدی به دست آمده که نشان می دهد این سیاره زمانی برخورد بسیار شدیدی را تجربه کرده و به همین خاطر سطح گردش آن در کناره ها دچار انحراف شده است. این کشف همچنین می تواند توضیح خوبی در رابطه با دیگر رمز و رازهای مربوط به این سیاره را در خود داشته باشد.

دانشمندان برای دست یابی به این فرضیه اورانوسی را که در دوران اولیه تاریخ وجود داشته، شبیه سازی کردند و نظریه هایی را در خصوصی وارد شدن ضربه به محور گردش آن، ساختار داخلی اش و همچنین جو پیرامونی آن مطرح کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که ضربه مذکور احتمالا اثری ماندگار و ملموس را روی اورانوس از خود بر جای گذاشته است.

جرمی که با اورانوس برخورد کرده احتمالا سه برابر زمین توده داشته است

اما در خصوص جذابیت های اورانوس باید بگوییم این سیاره روی محوری می گردد که زاویه ای ۹۸ درجه ای از سطح چرخشش دارد و برخلاف دیگر سیارات بزرگ به نظر نمی رسد حرارت متصاعد شده از آن بیشتر از میزانی باشد که از خورشید دریافت می کند. میدان مغناطیسی این سیاره نیز به نظر در قیاس با زمین کمی انحراف دارد که تنها یک ضربه و برخورد سنگین می تواند علت بروز این اتفاق باشد.

جالب است بدانید که دانشمندان از دهه ۱۹۹۰ میلادی تا کنون مشغول شبیه سازی چنین ضربه ای و اثراتش روی اورانوس بوده اند. طبق گزارشی که در نشریه اخترفیزیک منتشر شده این بار محققان شبیه سازی تازه ای را با کمک جدیدترین و بهترین دیتای موجود از ترکیب این سیاره انجام داده اند و توانسته اند الگوسازی دقیقی در مورد برخورد احتمالی سیاره ای بزرگ (تا سه برابر توده زمین)  با اورانوس و «مواد و انرژی باقی مانده در مرکز آن» و همچنین گرد و غبار برجای مانده (که احتمالا اقمار اورانوس از آن شکل گرفته اند) را انجام دهند.
اما باید در نظر داشت که این صرفا یک شبیه سازی است و همانطور که همیشه گفته می شود: تمامی مدل ها دارای نقص هستند اما برخی از آنها جذابیت خاصی دارند. مدل ها می توانند به ما بگویند که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است اما برای آنکه مشخص شود دقیقا چه بر سر اورانوس آمده است نیازمند دریافت و جمع آوری اطلاعات بیشتری هستیم.

شاید به خواندن این مطلب علاقمند باشید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • سامان
    سامان | ۱۴ تیر ۱۳۹۷

    از برخورد احتمالی جسمی در گذشته . کمی دقت پیشه کنید

  • pedram
    pedram | ۱۳ تیر ۱۳۹۷

    ممنونم از مقاله. ولی یه جوری نوشتید انگار تازه میخواد برخورد کنه.

مطالب پیشنهادی