ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اثر مخرب امواج دستگاه MRI بر مواد پرکننده دندان
تکنولوژی

اثر مخرب امواج دستگاه MRI روی مواد پر کننده دندان ها

گرچه این حقیقت مورد پسند بیشتر ما نیست، اما همچنان بیش از ۵۰ درصد از مواد پر کننده دندان ها را ماده خطرناک جیوه تشکیل می دهد. این مسئله وقتی نگران کننده تر می شود ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

گرچه این حقیقت مورد پسند بیشتر ما نیست، اما همچنان بیش از ۵۰ درصد از مواد پر کننده دندان ها را ماده خطرناک جیوه تشکیل می دهد. این مسئله وقتی نگران کننده تر می شود که بدانیم امواج دستگاه MRI سبب می شوند تا جیوه مواد پرکننده به داخل بدن نفوذ کند.

البته پیش از آن که بیش از حد نگران شوید لازم است بدانید که ظاهراً این اثر مخرب تنها توسط امواج دستگاه های بسیار قوی و جدید MRI ایجاد می شود و دستگاه های فعلی نمی توانند سبب آزادسازی جیوه در دهان ما شوند.

اکثر دستگاه های اسکن MRI موجود در مراکز درمانی قدرتی مابین ۱.۵ تا ۳ تسلا دارند. میزان تجزیه جیوه در این شدت میدان بسیار بسیار کم و قابل اغماض است، اما به تازگی دستگاه های MRI جدیدی راهی بازار شدند که قدرتی برابر با ۷ تسلا دارند. به لطف این قدرت مضاعف امکان ثبت تصاویری بسیار دقیق تر از بخش های مختلف اندام های بیماران وجود دارد.

اثر مخرب امواج دستگاه MRI بر مواد پرکننده دندان

دو تن از محققین ترکیه ای با بررسی اثر این دستگاه ها در بیماران مختلف متوجه شده اند که میزان قابل توجهی از جیوه از دندان های پرشده بیمارانی که در این اسکنرها قرار گرفته اند ترشح می شود. به طوری که حتی امکان تخریب بافت ماده پرکننده دندان ها به واسطه حرکت فلز جیوه در اثر جریان قوی الکتریکی نیز وجود دارد.

طبق بررسی های انجام گرفته، ۲۰ دقیقه قرار گرفتن یک دندان پر شده در معرض تشعشعات دستگاه MRI با قدر ۷ تسلا منجر به افزایش غلظت جیوه در بزاق فرد تا ۰.۶۷ پی پی ام خواهد شد، گرچه هنوز مشخص نیست که چه میزان از این فلز سنگین توسط بدن فرد جذب خواهد شد.

اثر مخرب امواج دستگاه MRI بر مواد پرکننده دندان

با افزایش قدرت دستگاه های اسکن کننده بدن، گرچه تصاویری واضح تر برای بررسی بیماری ها در اختیار پزشکان قرار خواهد گرفت، اما در عین حال ریسک استفاده از چنین فناوری هایی را نیز افزایش خواهد داد. مسئله ای که نیاز است پیش از استفاده فراگیر تحقیقات بیشتری روی آن انجام بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی