ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سلطه نفخ افزار ها بر دنیای کامپیوتر چه زمانی پایان می یابد؟

اگر امروز یک لپتاپ جدید با سیستم عامل ویندوز 10 خریداری کنید، در منوی استارت با صحنه ای مانند تصویر بالا مواجه می شوید که پر از تایل های چشمک زن و نرم افزارهاییست که ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

اگر امروز یک لپتاپ جدید با سیستم عامل ویندوز 10 خریداری کنید، در منوی استارت با صحنه ای مانند تصویر بالا مواجه می شوید که پر از تایل های چشمک زن و نرم افزارهاییست که شاید هیچگاه از آنها استفاده نکنید. در دنیای کامپیوتر به اینگونه نرم افزارها «Bloatware» یا نفخ افزار گفته می شود.

نفخ افزارها اساساً منابع زیادی از سیستم را به خود اختصاص می دهند و نکته منفی آنها نیز بلا استفاده بودن توسط کاربر است؛ چرا که عملاً بخشی از حافظه و توان پردازشی دستگاه را در اختیار می گیرند در حالی که کاربر نیز بهره چندانی از آنها نمی برد. اما چرا با این وجود کمپانی های مختلف همچنان از نفخ افزار در محصولات خود استفاده می کنند؟

محدودیت حافظه و توان پردازشی مهم ترین عامل عدم وجود نفخ افزار در سال های گذشته بود

بیایید کمی به عقب باز گردیم. در سال های ابتدایی عرضه رایانه ها و پس از آن تلفن های هوشمند، نرم افزارهای کاربردی اندکی در اختیار کاربران قرار می گرفت و سایر موارد مورد نیاز باید به صورت دستی روی سیستم نصب می شدند. مهم ترین عامل در اتخاذ این رویکرد، محدودیت حافظه و توان پردازشی دیوایس های قدیمی تر بود که در صورت نصب تعداد زیادی نرم افزار به صورت پیش فرض ، کارایی خود را از دست می دادند.

نفخ افزار

اما حالا با پیشرفت فناوری و افزایش چشمگیر قدرت و فضای ذخیره سازی گجت های موجود، شرکت های سازنده آزادی عمل بیشتری پیدا کرده و به منظور ترغیب مصرف کنندگان برای خرید سایر محصولات خود، یا حتی تبلیغ برای کمپانی های نرم افزاری دیگر اقدام به نصب انبوهی از نرم افزارها و قابلیت های نه چندان پر استفاده روی محصولات خود می کنند که در نهایت موجب سردرگمی کاربر و به هدر رفتن بخش قابل توجهی از منابع سیستم او می شود.

اصرار شرکت ها به استفاده از فضای ابری کاربران زیادی را ناراضی کرده است

جالب اینجاست که استفاده از نفخ افزار تنها به کمپانی خاصی مانند مایکروسافت محدود نمی شود، بلکه شرکت هایی مانند اپل و سامسونگ نیز با ارائه برخی نرم افزارها و ویژگی های کم کاربرد، سهم به سزایی در فراگیر شدن پدیده مذکور دارند. در این بین اصرار شرکت ها به استفاده کاربران از فضای ابری نیز مایه نارضایتی طیف بیشتری از مصرف کنندگان شده است.

به عنوان مثال در صورت استفاده از فضای ابری اپل (iCloud) و نزدیک شدن به محدودیت سرویس رایگان 5 گیگابایتی، هر روز با پیغام های مختلف مبنی بر امکان افزایش فضا در ازای پرداخت پول مواجه می شوید. یا سرویس گوگل درایو و اپلیکیشن Photos گوگل که با سماجت مثال زدنی به دنبال تهیه نسخه پشتیبان از عکس ها و اطلاعات کاربر هستند.

کره ای ها بیشتر از سایرین گرفتار نفخ افزار هستند

در مناطق جغرافیایی مختلف، کشورهای شرق آسیا به خصوص کره جنوبی بالاترین میزان رواج نفخ افزار را دارند به طوری که در بعضی از محصولات ال جی که به صورت باندل از سوی اپراتورها عرضه می شوند، بالغ بر 50 نفخ افزار مشاهده می شود که برای یک کاربر در کشورهای اروپایی یا آمریکا رقم غیر قابل تصوری است. نکته قابل توجه اینکه موارد مذکور تنها به نرم افزارهای مستقل محدود نمی شود و حتی در صفحه بوت گوشی نیز لوگوهای تبلیغاتی  اپراتور مشاهده می شوند که بنا بر تعریف، نوعی نفخ افزار هستند.

نفخ افزار

البته کاربران ویندوز 10 هم حال و روز بهتری ندارند و تقریباً به حذف و غیرفعالسازی موارد اضافی عادت کرده اند. در نقطه مقابل محصولات سری پیکسل کمپانی گوگل نسبت به رقبا نرم افزارهای اضافی کمتری دارند که علی رغم کمیاب و گران بودن این محصولات، خرید آنها را تا حدی توجیه می کند.

در مجموع می توان این طور برداشت کرد که تولیدکنندگان فعلاً عزم جدی برای حذف نفخ افزارها از محصولات خود ندارند و سود سرشاری از این راه به دست می آورند. اما کاربری که 1000 دلار برای تلفن هوشمند خود هزینه می کند، انتظار دارد تمام توان و حافظه گجت را در اختیار خود داشته باشد، عاملی که احتمالاً در آینده با پیگیری های حقوقی سازمان های حمایتی به کاهش نفخ افزارها خواهد انجامید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ?️
    ?️ | ۱۵ تیر ۱۳۹۷

    یاد برچسب های تبلیغی تخلیه چاه، روی در خانه ها افتادم.

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۵ تیر ۱۳۹۷

    فقط سامسونگ خداي اين نفخ افزاره! تقريبا معادل تمام اپ هاي گوگل نفخ افزار داره! و نرم افزاراي كمپاني ها و شركاي مختلف اش رو هم نصب ميكنه!!!
    كه البته غير قابل حذف و در مواردي غير قابل فعال سازي هستن كه اگر به زور برنامه هاي دگ از بين ببريشون عملكرد گوشي بهم ميريزه!!!

    خوبي ويندوز اينه كه باز ميتوني اينارو حذف كني!
    و روي اغلب اندرويدي ها تقريبا غير ممكنه...

    بهترين راه رفتن سراغ شركت هايي هست كه رابط كاربري خالص اندرويد رو ارائه ميكنن....

  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۱۴ تیر ۱۳۹۷

    نفخ افزار ؟! ??

  • rayacoder.ir
    rayacoder.ir | ۱۴ تیر ۱۳۹۷

    از برخی از نرم افزارهای ایرانی یاد بگیرن. علاوه بر نداشتن تبلیغ در در و دیوارش اصلا در طول سال ۱ بار هم نوتیفیکشن تبلیغاتی ارسال نمیکنن.

مطالب پیشنهادی