ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دهانشویه کربوهیدرات
علمی

دهانشویه کربوهیدرات؛ راهکار مخفی انگلیسی ها برای عملکرد بهتر در جام جهانی

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا بازیکنان در جام جهانی به جای نوشیدن آب تنها دهانشان را با آن شستشو می دهند؛ کارشناسان حالا پاسخی را به این سوال داده اند ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا بازیکنان در جام جهانی به جای نوشیدن آب تنها دهانشان را با آن شستشو می دهند؛ کارشناسان حالا پاسخی را به این سوال داده اند که شاید به فکر کمتر کسی خطور می کرد.

اهمیت پیروزی در جام جهانی برای تیم های مختلف از شرق و غرب دنیا آنقدر زیاد است که از روش های مختلفی نظیر نوشیدن مایعات مجاز تا استنشاق آمونیاک برای موفقیت در آن استفاده می کنند. از سوی دیگر بارها در جام جهانی و حتی رقابت های پیش از آن شاهد صحنه هایی بودیم که انگار بازیکنان به جای نوشیدن مایع درون بطری تنها دهانشان را با آن شستشو داده و سپس آب را به بیرون پرت می کردند.

اما دلیل اینکار چه می تواند باشد؟ پاسخی که محققان علوم ورزشی برای این پرسش مطرح می کنند روشی به نام دهانشویه کربوهیدرات (carb rinsing) است که طی آن ورزشکاران به جای نوشیدن مایع کربوهیدرات تنها دهانشان را با آن شستشو می دهند.

این روش که در ورزش های دیگر نیز کاربرد دارد باعث ارسال پیامی مبنی بر در راه بودن انرژی به مغز شده و بدین طریق آن را هوشیار و آماده نگاه می دارد.دهانشویه کربوهیدراتدر این فرایند ابتدا گیرنده های عصبی دهان کربوهیدرات را شناسایی کرده و سپس سیگنال های انرژی را به بخش مربوط به لذت و پاداش مغز می کنند. به این ترتیب مغز فریب خورده و با بر هم زدن برنامه ذخیره انرژی، فرمان های لازم برای حرکات با استقامت و قدرت بیشتر را به ماهیچه ها ارسال می کنند.

از کسانی که ظاهرا چندین بار به روش دهانشویه کربوهیدرات متوسل شده اند، می توان به «کریس رونالدو»، «هری کین» و «دله علی» اشاره کرد. اگرچه تیم انگلیس با پنهان کاری شدید از رژیم تغذیه خود محافظت می کند اما «نیویورک تایمز» با استناد به یکی از منابع آگاه مدعی شده دهانشویه کربوهیدرات یک روش استاندارد در این تیم به شمار می رود.

مطالعه ای که سال گذشته روی چندین فرد بین ۲۰ تا ۳۰ ساله صورت گرفته و در «ژورنال اروپایی علم ورزش» به چاپ رسیده، حاکی از این است که دهانشویه کربوهیدرات در بهبود مواردی نظیر پرش، پرس سینه، اسکوات، دو سرعتی و هوشیاری ورزشکار تاثیر به سزایی دارد.

محققان علی رغم تاکید بر کارایی این روش نسبت به افزایش استفاده از آن در فوتبال حرفه ای هشدار داده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۲۳ تیر ۱۳۹۷

    به نظر میاد برای لاغری و چربی سوزی هم روش خوبی باشه

    • tech lover
      tech lover | ۲۳ تیر ۱۳۹۷

      بعید نیست واقعا

مطالب پیشنهادی