ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

مهاجرت پسارستاخیزی؛ نگاهی به بازی Metro Exodus

پنج سال است فرنچایز پسارستاخیزی 4A Games سکوت اختیار کرده و اکنون، زمان مناسبی برای حس کردن دوباره امواج رادیو اکتیو به نظر می‌رسد. آخرین بازی این سری یعنی Metro: Last Light را می‌توان تکامل ...

مهرشاد مرادزاده
نوشته شده توسط مهرشاد مرادزاده | ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

پنج سال است فرنچایز پسارستاخیزی 4A Games سکوت اختیار کرده و اکنون، زمان مناسبی برای حس کردن دوباره امواج رادیو اکتیو به نظر می‌رسد. آخرین بازی این سری یعنی Metro: Last Light را می‌توان تکامل نسخه قبلی، Metro 2033 دانست چرا که سازندگان تمام تلاش خود را برای رفع ایرادهای ساخته قبلی کردند و سعی داشتند تا نظر کاربران بیشتری را به بازی جلب کنند؛ الحق والانصاف بهبودهای چشمگیری را شاهد بودیم اما همچنان مشکلاتی مانع تبدیل شدن آن به یک بازی بی‌عیب می‌شدند. این بار با توجه به وعده‌های سازندگان با یک بازی عالی طرف خواهیم بود و تیم سازنده آمده تا جایگاه خود را با بازی Metro Exodus در وادی سازندگان بازی‌های درجه یک تثبیت کند.

بیایید تا با هم به E3 2017 بازگردیم؛ جایی که در میان آن همه هیاهوی مایکروسافت برای «پروژه اسکورپیو» معروفش، سوپرایزی به قول سازندگان بازی خفن در انتظار ما بود! مایکروسافت به دنبال نشان دادن قدرت سخت‌افزار جدیدش در به در برای پیدا کردن بازی‌های خوب و ممتاز در تلاش بود و 4A Games هم فرصت را غنیمت شمرد. بعد از معرفی فورتزا موتور اسپرت 7 به همراه آن پورشه جذاب، فیل اسپنسر مقدمه چینی را آغاز کرد و از سال 2010، همکاری تیم 4A با مایکروسافت و موفقیت این کار تیمی بر روی کنسول ایکس باکس 360 سخن گفت و بله، تریلر بازی Metro Exodus به نمایش در آمد.

بازی Metro Exodus

با پخش این تریلر رسما ماجرای ما و مترو اگزوداس آغاز شد؛ ماجرایی که امیدواریم پایان خوشی داشته باشد. سفری در سرزمین‌های سوخته، راه‌های ارتباطی ویران، همراه با برف روایت می‌شود و جهش یافته‌ها که از ارکان اصلی بازی هستند آن را خشن می‌کنند. اسپنسر مانور زیادی روی رزولوشن 4K و جلوه‌های بصری چشم‌نواز بازی می‌دهد و بوی تجربه‌ای خاص به مشام ما می‌رسد. اما آیا این بازی، همان آش دهن‌سوزی است که سازندگان و مدیر ایکس باکس دم از آن می‌زنند؟ آیا فرنچایز مترو با این بازی دوباره شهره همگان می‌شود؟ ما در ادامه سعی داریم تا با دلایلی برتری‌های این بازی را به رخ رقبا بکشیم و از ویژگی‎های جدیدی که در این بازی انتظار شما را می‌کشند، سخن بگوییم.

این بار سطح زمین میزبان شماست

بازی Metro Exodus

اگر شما با نسخه‌های قبلی مترو آشنایی داشته باشید، حتما می‌دانید که بیش‌تر بخش‌های بازی‌های این سری در زیرزمین جریان دارند؛ چرا که محیط زمین رادیواکتیو و خطرناک تلقی می‌شد و شما هر از چندگاهی در مدتی بسیار کوتاه به سطح زمین می‌آمدید. حال، 4A Games اظهار داشته که داستان نسخه بعدی بر روی سطح زمین روایت خواهد شد و شما فرصت آن را می‌یابید تا با روی تقریبا خوش بازی آشنا شوید. این ویژگی نه تنها فرصت خوبی برای سازندگان به شما می‌رود تا قدرتشان را در ساخت بازی‌های درجه یک اثبات کنند، بلکه فرصت مهم‌تری برای ردموندی‌ها است تا به آن شعارهای خود جامه عمل بپوشانند و کاربردی بودن قدرت زیاد کنسول ایکس باکس وان ایکس را به همگان نشان دهند. به دلیل کم‌شدن امواج رادیواکتیو و مواد سمی، گیاهان کم کم درحال رشد کردن و سبز شدن هستند و با توجه به تریلرهای بازی، می‌توانید از مناظر به وجود آمده از تلفیق ویرانی و سرسبزی لذت کامل را برد. یکی از مشکلاتی که منتقدان را در نسخه‌های قبلی مترو آزار داده بود، نورپردازی بازی بود. امیدواریم این مشکل، روی زمین دردسرساز نشود و تجربه مخاطب را خدشه‌دار نکند.

جهان باز؟ هنوز زود است!

بازی Metro Exodus

از زمانی که تریلر گیم پلی بازی پخش شد، ندای «جهان باز! جهان باز!» از همه جای جهان به گوش رسید. سازندگان این بازی نیز به طرفداران فرصت کوتاهی دادند تا وجود این ویژگی را جشن بگیرند اما با اعلام خبری، ذوق طرفداران را با خاک یکسان کردند. اعضای تیم سازنده در مصاحبه‌ای از بزرگ بودن جهان بازی سخن گفتند اما جهان باز بودن بازی را تکذیب کردند. آن‌ها اظهار داشتند که شما با گذراندن مرحله‌ای و رد شدن از منطقه‌ای دوباره نمی‌توانید به آن مکان برگردید. جهان بازی آن قدر بزرگ است که امکان استفاده از وسایل نقلیه را فراهم آورده که خود یکی از برتری‌های بزرگ بازی نسبت به نسخه‌های قبل به شمار می‌رود. به گفته نماینده 4A Games هر شهر در این بازی حدود 3 تا 4 کیلومتر مربع مساحت خواهد داشت.

مأمویت‌های جانبی؛ بیش‌تر از همیشه

بازی Metro Exodus

نکته‌ای که در تمام بازی‌های سری مترو بازیکنان را آزار می‌داد، خطی بودن داستان و یکنواخت بودن آن بود؛ اما در Exodus با وجود مأموریت‌های جانبی این خلأ نیز پر شده و دیگر بازی، خالی بودن را القا نمی‌کند. این مأموریت‌های جانبی به گونه‌ای هستند که در نقطه‌ای به یکدیگر وصل شده و در جریان و روند اصلی بازی قرار می‌گیرند. شما در حالی که در محیط بزرگ بازی به گشت و گذار می‌پردازید و این مأموریت‌ها را انجام می‌دهید، بی آنکه بدانید در حال پیش روی در داستان اصلی بازی هستید. پس از پایان هر ماجراجویی، شما به قطاری به نام «Auora» باز می‌گردید تا به ادامه بازی بپردازید.

آمیزه‌ای از حالت سندباکسی و کلاسیک؛ روش بازی‌تان را خودتان انتخاب کنید

بازی Metro Exodus

محیط بازی Metro Exodus پر از عناصری شده که شما را به جستجو دعوت کرده و سعی می‌کنند تا بازی را تکمیل کنند. به شما این حق داده شده است که روش بازی‌تان را خودتان انتخاب کنید؛ اگر بخواهید داستان بازی را به صورت خطی دنبال کنید، روایتی جذاب شما را همراهی می‌کند و اگر هم بخواهید که حالت جستجو محوری به نوع بازی خودتان اضافه کنید، محیط پر از اشیاءیست که ساعت‌ها جذابیت دنیای بازی را حفظ می‌کنند. شما همچنین نشانه‌هایی از گیم پلی کلاسیک نسخه‌های قبل را با حس می‌کنید که بازی‌های قبلی مترو را جذاب‌تر می‌کند. بازیکن قرار نیست تا با محیطی کاملا بیگانه ملاقات کند بلکه در میان تمام ادیان نو، جوامع جدید، شیوه‌های زندگی منحصر بفرد و محیط بازی پویا، فضا و اتمسفر بازی‌های قبلی لمس می‌شود. در این بازی به جای کمبود گلوله، به کمبود منابع برای ادامه زندگی بر می‌خورید که تجربه‌ای جدید را رقم می‌زند. در ضمن، با ترکیب کردن اجزای مختلف می‌توانید اسلحه اختصاصی خودتان را سر هم کنید و از نظر شخصی سازی، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار می‌گیرند.

مروری بر نمایش E3 2018 مترو اگزوداس؛ اکشن‌تر از همیشه

کنفرانس مایکروسافت در E3 2018 میزبان تریلری از این بازی مورد انتظار بود و به ما اجازه داد تا نگاهی عمیق‌تر به این بازی داشته باشیم که ما را در تصویرگری مسکو پسارستاخیزی مات و مبهوت می‌سازد. همچنین در این تریلر می‌توان به هیولاهای موجود در بازی و سیستم ماژولار اسلحه‌ها نیز نگاهی داشت. سرعت و روند بازی در این تریلر بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد و مکانیزم‌های جدید بازی در اتمسفر حاکم بر سری مترو عالی به نظر می‌رسند. از مواردی که نباید در مورد این بازی فراموش کرد، این است که داستان‌گویی خاصی، مبتنی بر شخصیت آرتیوم ساخته شده و وقت زیادی صرف آن شده تا مخاطب را از ابتدا تا انتها پای بازی نگاه دارد. خفقان و ترسی که بر تجربه مخاطب سایه انداخته، جستجوی شما را از خشکی در می‌آورد و حس بقا را منتقل می‌کند. نقص بزرگی که در این تریلر به چشم می‌خورد، ضعف سازندگان در طراحی صورت کاراکترهاست و امیدواریم در بازی نهایی چنین مشکلاتی را نبینیم.

بازی خوب می‌خواهید؟ تا پایان سال صبر کنید

بازی Metro Exodus

تاریخ عرضه این بازی ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ (۳ اسفند) اعلام شده است. نکته جالب اینجاست که در این روز سه بازی مورد انتظار Days Gone، آنتم و Crackdown 3 منتشر می‌شوند و بدیهی‌ است که بر فروش یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

بازی Metro Exodus را می‌توان ماحصل کار چندین ساله بر روی این فرنچایز دانست؛ چرا که سازندگان بازی اندوخته تمام تجربیات گذشته خود را روی این بازی پیاده کرده‌اند و می‌توان انتظار داشت که مزایای تمام بازی‌های این سری را در «مترو مهاجرت» شاهد بود. البته، تیم سازنده باید از تمام اشکالات قبلی درس بگیرد و به رفع آن‌ها بپردازد. با توجه به تبلیغات و برتری‌های ذکر شده، باید منتظر یکی از بهترین بازی‌های سال 2019 بود اما فروش بازی در میان این حجم از بازی‌های مورد انتظار را نمی‌توان تضمین کرد.

نظر شما در مورد این بازی چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی