ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قدیمی ترین فسیل جانور مهره دار

کشف قدیمی ترین فسیل متعلق به یک جاندار مهره دار در انگلیس

شاید امروزه بخش عمده جانداران روی زمین از جمله مهره داران باشند، اما در روزگار بسیار قدیم وضعیت به این شکل نبوده. اخیراً محققین موفق به کشف قدیمی ترین فسلی شده اند که یک جانور ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

شاید امروزه بخش عمده جانداران روی زمین از جمله مهره داران باشند، اما در روزگار بسیار قدیم وضعیت به این شکل نبوده. اخیراً محققین موفق به کشف قدیمی ترین فسلی شده اند که یک جانور مهره دار را در خود حفظ کرده است.

فسیل مذکور متعلق به یک نوع ماهی استخوانی از خانواده «heterostracan» بوده و در کشور انگلستان کشف شده است. به عقیده دیرینه شناسان اهل این کشور، این فسیل متعلق به گذشته زمین در حدود ۴۰۰ میلیون سال قبل است.

کشف قدیمی ترین فسیل از مهره داران

این ماهی استخوانی منحصر به فرد در زمانی مابین دوره های سیلورین (Silurian) و دوونین (Devonian) می زیسته است. یعنی در حدود ۴۴۵ تا ۳۸۰ میلیون سال پیش. این همان دوره ای است که پیش از این تصور می شد نخستین مهره داران پای به عرصه وجود گداشته اند. نکته جالب اینجاست که به نظر می رسد استخوان های این ماهی باستانی از لحاظ ترکیبات شیمیایی تفاوت های فراوانی با نمونه های امروزی دارند.

قدیمی ترین فسیل

اسکلت heterostracan از ماده عجیبی به نام «aspidin» ساخته شده. ماده مذکور در ساختار خود از تیوب های توخالی در جهات مختلف تشکیل شده و هیچ شباهتی با بافت های استخوانی امروزی ندارد. بحثی میان دیرینه شناسان وجود دارد که آیا می بایست این ساختار را به عنوان بافت های استخوانی درنظر گرفت یا آن را عنوان نوعی متفاوت از بافت عاج دندان به حساب آورد.

کشف قدیمی ترین فسیل مهره داران

بررسی های دقیق تر میکروسکپی و همچنین انجام اسکن های CT آشکار ساخت که در واقع aspidin موجود در این قدیمی ترین فسیل یکی از نخستین نمونه ها از استخوان های سلول بافت در تاریخ حیات زمین است.

گزارشی مفصل از کشف جدید در نشریه Nature Ecology & Evolution به چاپ رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی