ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هدست واقعیت مجازی
تکنولوژی

این هدست واقعیت مجازی مشکل بینایی را حل می کند

هدست واقعیت مجازی می تواند کاربردهای مختلفی از بازی تا آموزش داشته باشد، اما به تازگی کاربرد جدیدی برای آن توسعه داده شده: بینایی بخشی به افراد دارای مشکلات بینایی. دژنراسیون ماکولا اختلالی است که معمولاً ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

هدست واقعیت مجازی می تواند کاربردهای مختلفی از بازی تا آموزش داشته باشد، اما به تازگی کاربرد جدیدی برای آن توسعه داده شده: بینایی بخشی به افراد دارای مشکلات بینایی.

دژنراسیون ماکولا اختلالی است که معمولاً برای سالمندان پیش می آید و موجب از دست دادن بینایی یا تاری در مرکز دید می شود. به واسطه این مشکل، فرد در مشاهده چهره ها، رانندگی، خواندن و فعالیت هایی از این قبیل با مشکل مواجه می شود.

IrisVision شرکتی است که فناوری جدیدی را برای حل این مشکل بینایی توسعه داده. سیستم جدید بر اساس واقعیت مجازی مبتنی بر گوشی های هوشمند کار می کند و با استفاده از دوربین گوشی تصویر محیط را دریافت کرده و نمایش می دهد. البته محصول IrisVision نمی تواند تمامی مشکلات بینایی را حل کند، ولی در مورد این مشکل خاص می تواند امکان خواندن متون و یا مشاهده محیط را برای کاربران آسان کند.

IrisVision بر گوشی های هوشمند سری گلکسی سامسونگ مبتنی است. گوشی، ویدیویی از محیط اطراف کاربر را ضبط می کند و به صورت بلادرنگ به بخش هایی از چشم فرد که هنوز بینایی مناسبی دارند نشان می دهد. علاوه بر این کاربر می تواند به منظور مشاهده راحت تر از قابلیت بزرگ نمایی تصاویر استفاده کند. در نتیجه مغز دیگر در درک نقاط کور قرار گرفته در مرکز دید کاربر با مشکل مواجه نمی شود.

نرم افزاری که IrisVision برای این سیستم توسعه داده به صورت خودکار می تواند روی سوژه ای که کاربر به آن نگاه می کند فوکوس کند. به عبارت دیگر این سیستم می تواند بین مشاهده یک شیء بسیار نزدیک از جمله کتاب با یک منظره تفاوت قائل شود، بدون اینکه نیاز باشد کاربر به صورت دستی میزان بزرگ نمایی را تنظیم کند.

در پژوهشی که روی 30 فرد استفاده کننده از فناوری IrisVision به مدت 2 هفته انجام شد میزان بینایی به 20/30 (به عبارتی معادل با بینایی حرفی با اندازه 30 از فاصله 20 فوتی یا 6 متری) رسید که بسیار نزدیک به میزان 20/20 است.

اکنون این فناوری در 80 مرکز چشم پزشکی در سراسر ایالات متحده به کار می رود و هزینه ای 2500 دلاری دارد که شامل هدست واقعیت مجازی سامسونگ، در کنار گوشی گلکسی اس 7 یا گلکسی اس 8 است. البته نرم افزار مورد بحث نیز از قبل روی این گوشی ها نصب شده. IrisVision در قدم بعدی قصد دارد نرم افزار را به گونه ای تغییر دهد که برای بهبود سایر اختلالات بینایی نیز کاربرد داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی