ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

چرا سارقان عاشق مزدا 3 شده‌ اند؛ قیمت میلیونی قطعات یدکی و سرقت آسان

سرقت مزدا 3 در 14 ثانیه، عنوان کلیپی بود که چندی پیش در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد. معاون مبارزه با سرقت وسایط نقلیه پلیس آگاهی می‌ گوید: مزدا 3 در برابر ...

دنیا شیخی
نوشته شده توسط دنیا شیخی | ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

سرقت مزدا 3 در 14 ثانیه، عنوان کلیپی بود که چندی پیش در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد. معاون مبارزه با سرقت وسایط نقلیه پلیس آگاهی می‌ گوید: مزدا 3 در برابر سرقت ایمن نیست و شبیه خودروهای قدیمی است و پس از پراید و پژو در صدر سرقت ‌های آسان و سریع خودرو قرار می‌ گیرد.

سرقت سریالی مزدا 3

در ماه های اخیر قیمت مزدا 3 در بازار تقریبا دو برابر شده است و این درحالیست که قطعات یدکی این خودرو نیز به سبب تعداد زیاد مزدا 3 های موجود در کشور و بالارفتن نرخ ارز متقاضیان زیادی دارد.

سرهنگ سید شمس‌ الدین میرزکی، معاون مبارزه با سرقت وسایط نقلیه پلیس آگاهی تهران بزرگ این‌ گونه به آن پاسخ می‌ دهد:

سرقت مزدا 3 به نسبت بالاست، البته هنوز هم پراید و انواع پژو در صدر خودروهای سرقتی قرار دارند اما مزدا 3 های قدیمی هم با توجه به تعداد محدودتری که نسبت به انواع دیگر خودروهای داخلی دارند، به میزان قابل توجهی مورد سرقت قرار می‌ گیرند.

او در توضیح دلایل تمایل عجیب سارقان به این نوع از خودرو می‌ گوید: «نقص ایمنی این مدل خاص از مزدا دلیل اصلی آمار بالای سرقت آن است. در واقع سیستم‌ های ایمنی این خودرو قدیمی است و همین مسأله هم باعث شده سارقان به راحتی بتوانند آن را به سرقت ببرند.»

به طور عمده سارقان این خودرو را برای ارتکاب به جرایم دیگر استفاده می‌ کنند؛ به‌ خصوص برای سرقت لوازم خودروهای دیگر، چون این خودرو سرعت، شتاب و هندلینگ مناسبی دارد و سارقان می ‌توانند در عملیات تعقیب و گریز پلیس از آن استفاده کنند. برای نمونه چند وقت پیش در مدت کوتاهی افزون بر 40 مورد گزارش سرقت لوازم خودرو در منطقه تهران‌ پارس به پلیس گزارش شد. در بررسی دوربین‌ های محل سرقت مشخص شد که سارقان با استفاده از یک مزدای مشکی‌ رنگ همه این سرقت‌ ها را انجام داده‌ اند. در ادامه بررسی‌ ها معلوم شد که آنها هر نیمه‌شب با تردد در خیابان‌ های تهرانپارس از خودروهای فاقد ایمنی کافی، لوازم مختلفی چون ضبط و باند، زاپاس، ECU و لوازم دیگر را سرقت می‌ کردند.

به گفته او بیشتر این سارقان در طول روز هیچ استفاده‌ ای از این خودروهای سرقتی نمی‌ کنند و شب‌ ها به قصد سرقت با این خودرو در خیابان‌ ها تردد می ‌کنند.
حمل مواد مخدر هم از دیگر کاربردهای مزداهای سرقتی است. قاچاقچیان واسطه و عمده مواد مخدر برای جا به ‌جایی مواد از این خودرو استفاده می‌ کنند.
سرهنگ میرزکی در این‌ باره می‌ گوید:

معمولا در این گونه پرونده‌ ها، قاچاقچیان سفارش سرقت می‌ دهند و پس از یک‌ بار جا به‌ جایی مواد، خودرو را رها می‌ کنند. اما با این وجود سرقت لوازم خودرو و حتی بدنه خودرو مهم‌ ترین دلیل علاقه باندهای سرقت به خودروی مزدا 3 است.

به گفته سرهنگ میرزکی البته کمبود لوازم جانبی و قطعات فابریک مزدا٣‌های قدیمی هم در چند وقت اخیر به انگیزه‌ های سرقت این خودرو اضافه شده است: «بر اساس برآوردهای ما چیزی حدود ١۵‌هزار مزدا 3 در کشور وجود دارد، خب این یعنی کمبود قطعات یدکی و لوازم جانبی و بالا رفتن قیمت آن در بازار، به همین دلیل در چند وقت اخیر سرقت‌ هایی با انگیزه فروش لوازم جانبی و حتی بدنه و قطعات آن انجام گرفته است.»

چند توصیه مهم برای دارندگان مزدا 3

دارندگان این نوع خودرو چه راهی دارند تا از گزند دزدان در امان باشند؟
به گفته معاون مبارزه با سرقت وسایط نقلیه پلیس آگاهی، بالابردن ایمنی به منظور تاخیر ایجاد کردن در مدت زمان سرقت مهم‌ ترین و موثرترین روشی است که می‌ تواند خیال صاحبان این خودرو را راحت کند. سرهنگ میرزکی در توضیح بیشتر می‌ گوید: «خوشبختانه با جلساتی که به همین منظور با شرکت سازنده این خودرو برگزار شد، نقص ایمنی این خودرو در مدل ‌های جدید آن برطرف شد. اما برای دارندگان فعلی مزداهای قدیمی توصیه نخست ما مراجعه به کارخانه و ایمن‌ سازی خودرو در برابر سرقت است، چیزی که حدود یک تا ٢‌ میلیون تومان هزینه دارد. بعد از آن ما به شهروندانی که این مدل از مزدا را دارند توصیه می‌ کنیم، حتما از قفل فرمان، قفل پدال و دزدگیر استفاده کنند.

مزدا 3
سرقت چراغ های جلو مزدا 3 که از گران قیمت ترین قطعات بدنه این خودرو هستند.

این اقدامات باعث به زحمت انداختن سارقان می‌ شود. تجربه و اظهارات صریح سارقان نشان می‌ دهد آنها به دنبال سرقت خودروهای بی‌ دردسر می‌ روند. نکته بعدی توقف و پارک خودرو در پارکینگ است. ما به شهروندان توصیه می‌ کنیم تا حد امکان از پارک این خودرو به‌ خصوص این مدل از مزدا در معابر و اماکن خلوت خودداری کنند، حتی برای دقایقی کوتاه، چون سارقان بسیار سریع ‌تر از آن‌چه تصور می‌ کنید، خودرو را به سرقت می‌ برند. این‌ جا بحث ثانیه‌ هاست، ایمن‌ ترین مکان برای خودرو پارکینگ است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ابراهیم معتمد
    ابراهیم معتمد | ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

    عامل فساد و گناه هست
    دزدی و حمل مواد مخدر
    باید مزدا ۳ فیلتر بشه
    همشون دستگیر کنن
    چون مزدا ۳ باعث نا امنی و دزدی و حمل مواد مخدر میشه در کشور
    مثل تلگرام

  • Shahinbarfi
    Shahinbarfi | ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

    جالب.توصیه به دارندگان میکنین یا بنظر شما باید توصیه به دولت دزد کرد که بیشتر مواظب اموال مردم باشه؟جای همه چیر برعکسه تو این باغ وحش

مطالب پیشنهادی