ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آمریکا از سال آینده خود فضانوردان ناسا را به فضا می فرستد

از زمان بازنشسته شدن آخرین شاتل فضایی ناسا تحت عنوان «آتلانتیس» که در سال 2011 میلادی مأموریت پایانی خود را انجام داد، سازمان ناسا برای فرستادن فضانوردان خود به مدار زمین، محتاج راکت های سایوز ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

از زمان بازنشسته شدن آخرین شاتل فضایی ناسا تحت عنوان «آتلانتیس» که در سال 2011 میلادی مأموریت پایانی خود را انجام داد، سازمان ناسا برای فرستادن فضانوردان خود به مدار زمین، محتاج راکت های سایوز روسی بوده و به ازای انتقال هر فضانورد مبلغ 82 میلیون دلار را به روس ها پرداخته است.

شرکت های بوئینگ و اسپیس اکس وظیفه حمل فضانوردان به مدار را به عهده می گیرند

حالا «جیم برایدنستاین» رئیس سازمان فضایی ناسا اظهار داشته که از سال آینده میلادی، راکت های آمریکایی فضانوردان این سازمان را از خاک آمریکا به مدار زمین منتقل خواهند کرد. وی در این رابطه به پروژه شرکت های بوئینگ و اسپیس اکس اشاره کرده که علی رغم تأخیرهای مکرر، بالاخره سال آینده راکت های خود را عملیاتی خواهند کرد.

با وجود مشکلات هر دو شرکت، مدیران آنها به ناسا اطمینان داده اند که به زمان بندی مورد نظر سازمان پایبند خواهند بود. کمپانی بوئینگ با ارائه فضاپیمای «CST-100 Starliner» در پروژه ناسا حضور داشته و اسپیس اکس (به رهبری ایلان ماسک) نیز فضاپیمای «Crew Dragon» را معرفی کرده است.

فضانوردان

در این بین «گوین شاتوِل» رئیس اسپیس اکس اظهار داشته که اعلام تاریخ دقیق ممکن نیست، اما این کمپانی برای حفظ برنامه زمانبندی تلاش خواهد کرد. خانم شاتوِل همچنین امنیت پرواز را نخستین اولویت اسپیس اکس دانسته و می گوید: «ما تا زمانی که از امنیت فضانوردان اطمینان کامل نداشته باشیم مأموریت را انجام نخواهیم داد.»

گفتنی است ناسا نخستین شاتل فضایی خود به اسم «کلمبیا» را در تاریخ 12 آوریل 1981 به فضا پرتاب کرد و پس از سه دهه فعالیت و انجام 135 مأموریت فضایی، پرونده شاتل فضایی را برای همیشه بست. حالا پس از 7 سال، چشم ناسا به موفقیت پروژه شرکت های آمریکایی دوخته شده تا از پرداخت هزینه های هنگفت به روس ها رهایی پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی