ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آشنایی با علائم اختصاری مورد استفاده توسط خودروسازان؛ بخش اول

از زمان تولید اولین خودروی تولید انبوه که فورد مدل T نام داشت تا به امروز استفاده از کدها، علائم اختصاری و سرواژه ها در صنعت خودروسازی بسیار رایج شده است. امروزه با افزایش میل ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

از زمان تولید اولین خودروی تولید انبوه که فورد مدل T نام داشت تا به امروز استفاده از کدها، علائم اختصاری و سرواژه ها در صنعت خودروسازی بسیار رایج شده است. امروزه با افزایش میل کمپانی های مختلف به استفاده از ترکیبات حروف و عدد به عنوان عبارت های انحصاری و مختصر، از فراری گرفته تا کمپانی بی نام و نشانی مثل برلیانس، این امر تبدیل به عادتی نه چندان جالب شده است. قطعاً نام گذاری سیستم های رفاهی و امنیتی به صورت مختصر و مفید امری مثبت تلقی می شود چرا که هیچکس علاقه ای ندارد تا به جای ABS نام کامل آن را هر بار به زبان بیاورد.

افسوس که سایر کمپانی نحوه نام گذاری خودروهای خود را از برندی مانند رولزرویس یاد نمی گیرند. در ادامه به معرفی مفهوم تعدادی از علائم اختصاری رایج در میان برخی خودروسازان خواهیم پرداخت پس با دیجیاتو همراه باشید.

آکورا

http://d1arsn5g9mfrlq.cloudfront.net/sites/default/files/resize/remote/32c8958a5c3700e440fdf8c3f50f6e0a-720x471.jpg

آکورا، برندی لوکس است که در زیرمجموعه‌ برندهای هوندا قرار دارد. این برند به استفاده مکرر از کدها و علائم اختصاری گوناگون به جای نام معمولی روی خودروها و سیستم های فنی خود مشهور است. گستردگی این کد ها در حدی است که احتمالاً برای فهم کاملشان نیاز به تحصیلات عالیه خواهید داشت. اما نگران نباشید چرا که پرکاربرد ترین آنها را در ادامه برایتان رمز گشایی خواهیم کرد:

NSX: ترکیبی از 3 واژه New، Supersport، Experimental به معنای خودروی جدید سوپراسپرت آزمایشی است.

SH-AWD: ترکیبی از کلمات Super Handling All-Wheel Drive بوده و به معنای فرمان‌ پذیری بسیار خوب در سیستم های تمام چرخ متحرک است. در واقع سیستم AWD کمپانی هوندا با این کد شناخته می‌ شود.

P-AWS: سیستم فرمان پذیری تمام چرخ که سبب فرمان گرفتن مستقل چرخ‌های عقب می شود و به صورت کامل، Precision All-Wheel Steer خوانده می شود.

TMU + IPU: این کد جدید که برای اولین بار در مدل اسپرت هیبریدی NSX استفاده شد، نشانگر سیستم Twin Motor Unit + Intelligent Power Unit یا معادل فارسی آن "قوای محرکه هوشمند با استفاده از دو پیشرانه" است.

فولکس واگن

http://www.carmag.co.za/wp-content/uploads/2017/10/vw-scirocco-2.jpg

همچنان معنای واقعی کد GTI در هاله ای از ابهام واقع است. اما عده ای سرچشمه آن را به پیشرانه خودروها ربط می دهد و اعتقاد دارند مخفف Grand Touring Injection می دانند. نماد R بکار رفته در مدل قوی تر گلف اشاره به واژه ریسینگ دارد.

GTI: مخفف گرند تورینگ انژکتوری یا Grand Touring Injection

R: نماد کلمه Racing

TDI: پیشرانه‌ی توربو دیزل تزریق مستقیم فولکس واگن یا Turbocharged Direct Injection

TSI: اشاره به پیشرانه‌ی بنزینی توربوشارژ تزریق مستقیم فولکس واگن یا Turbocharged Stratified Injection

آلفارومئو

https://cdn.bringatrailer.com/wp-content/uploads/2017/12/DSCF5972-940x627.jpg

یک خودروی ایتالیایی، در خلاء عنصر خلاقیت پوچ حس می شود. آلفا رومئو نیز با زیرکی و سلیقه ای خاص حالت های رانندگی خاصی را برای محصولات خود خلق کرده که ترکیب سرواژه آن ها کلمه DNA را پدید می آورد. البته این DNA با آن لغت مشابه در کتب علوم کاملاً فرق می کند.

A.L.F.A: معرف اولین نام کمپانی، "[Società] Anonima Lombarda Fabbrica Automobili" یا شرکت خودروسازی لمبارد در زمان تاسیس به وسیله الکساندر داراک در سال 1910 میلادی

DNA: سرواژه حالت‌های رانندگی دینامیک، نرمال و ترکیبی یا Dynamic, Normal, All Weather

ب ام و

http://swietokrzyskie24.eu/wp-content/uploads/Motoryzacja-2.jpg

آلمانی ها اشتیاق فراوانی در خلق اسامی جدید برای خودروهایشان دارند؛ مانند کوپه چهار درب. بنابراین از برند ب ام و که حتی نامش از چند سرواژه تشکیل شده انتظار دیگری نداشته باشید.

BMW: ترکیب سرواژه‌ های Bayerische Motoren Werke و به معنی شرکت خودروسازی باواریاست. نام این شرکت در زبان آلمانی و انگلیسی به ترتیب "ب ام و" و " بی ام دبلیو" تلفظ می شود.

SAV: کلاس خودروهای Sports Activity Vehicle که به ظاهر مخصوص ب ام و بوده و این شرکت همه کراس اوور های خود را SAV به حساب می آورد. این اصطلاح به معنی "خودروی اسپرت فعالیت‌ محور" و صرفاً برای خاص تر نشان دادن خودروهای کراس اوور این برند بکار می رود.

VANOS: به معنای زمان‌ بندی متغیر میل سوپاپ یا به زبان آلمانی "VAriable NOckenwellenSteuerung" است. معادل این عبارت در زبان انگلیسی Variable Camshaft Timing بوده و با کد VCT شناخته می‌شود.

کادیلاک

http://media-dmg.assets-cdk.com/websites/content/cblt-ms-gmps-en-us/generic_vehicle_model/f8208eb07e964fe4a20000b9afc0170c_c198x0-1221x686.jpg

برخلاف تصور عام و حتی مانور های تبلیغاتی کادیلاک که حرف V را در مدل‌های CTS-V و ATS-V به معنی سرعت یا Velocity تعریف می‌کنند،‌ این حرف در ابتدای کار نشانگر تمرکز این کمپانی آمریکایی روی پیشرانه‌ های V شکل بود. سرواژه قرار گرفتن حرف V برای کلمه سرعت در محصولات کادیلاک، تنها به چند سال اخیر خلاصه می شود.

CTS: به معنی سدان تورینگ کاترا یا Catera Touring Sedan است. کاترا در سال های 1996 تا 2001 در خط تولید کادیلاک قرار داشت.

DTS: درست مانند CTS از ترکیب یک نام کلاسیک با دو سرواژه دیگر این کد خلق شده و جایگزین عبارت DeVille Touring Sedan  یا سدان تورینگ دی وایل است. مدل دی وایل از بین سال های 1959 تا 2005 توسط کادیلاک تولید می شد.

V: نماد پیشرانه‌های 8 و 16 سیلندر V شکل و اخیراً نماد لغت Velocity یا سرعت

شورولت

علائم اختصاری

برند آمریکایی شورولت از کدها و علائم اختصاری گوناگونی برای نام گذاری تریم های مختلف کامارو استفاده می‌کند. مدل جدید ZL1 1LE نمونه ای بارز از ترکیب دو کد متفاوت بوده که البته معنای آن همچنان از سوی شورولت اعلام نشده است. معروف ترین کد های معرف تریم های کامارو LS، RS و SS نام دارند که در ادامه با مفهومشان آشنا خواهید شد.

LS: به معنای لوکس اسپرت یا Luxury Sport

RS: به معنای رالی اسپرت یا Rally Sport

SS: به معنای سوپر اسپرت یا Super Sport

داج

https://st.motortrend.com/uploads/sites/10/2017/09/2018-Dodge-Challenger-SRT-front-three-quarter-in-motion-01.jpg

با نگاهی کوتاه به مدل‌ های مختلف داج که تا پیش از معرفی مدل هلکت تولید شده اند، با تعداد بسیار زیاد سرواژه‌، کد و علائم اختصاری متنوع روبرو خواهید شد که باعث سرگیجه شما می شوند. به‌عنوان مثال کد R/T  اولین بار در سال 1967 و با مدل کورونت "Coronet" رونمایی شد.

R/T: نشان دهنده "جاده‌/پیست" یا Road/Track

SRT: به معنی "مخصوص خیابان با تکلونوژی مسابقه‌ای" یا Street & Racing Technology

392: اشاره به حجم 6.4 لیتری پیشرانه‌ی 8 سیلندر V شکل که برابر با 392 اینچ مکعب پیشرانه است.

فراری

http://d37jf9ptvshhdu.cloudfront.net/imgs/4180_WH_171212_Mywheels_AbhileshFerrari_Anas32-_Read-Only_-large.jpg

فراری تعداد زیادی از کد ها و سرنام هایش را از خودروهای فرمول یک خود به امانت گرفته است. مثلاً سیستم هیبریدی KERS خودروی لافراری، برای اولین بار در موتوراسپرت سال 2008 معرفی و استفاده شد. یکی از جدیدترین علائخ اختصاری مورد استفاده فراری که در عین حال بسیار قدیمیست حرف T است که به پیشرانه‌های توربوشارژ استفاده شده در خودروهای کالیفرنیا کانورتیبل و GTC4Lusso اشاره دارد. در خودروی مسابقه ای 312T این حرف نماد کلمه Transverse است.

T: به معنای پیشرانه‌ی توربوشارژ "Turbocharged" یا نصب عرضی پیشرانه در خودرو "Transverse"

M: نماد نسخه بهینه سازه شده خودرو یا Modificato

KERS: مخفف "سیستم بازیابی انرژی نیروی جنبشی" یا Kinetic Energy Recovery System

فیات

https://st.motortrend.com/uploads/sites/11/2017/07/Fiat-500F-MoMA-Streets.jpg

معمولاً نام برند فیات یک واژه محسوب می شود؛ در صورتی که این لغت از ترکیب چهار سرواژه یک عبارت ایتالیایی تشکیل شده که در ادامه به آن پی خواهید برد.

FIAT: مخفف "شرکت خودروسازی ایتالیایی تورینو" یا Fabbrica Italiana Automobili Torino

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Christopher
    Christopher | ۴ آذر ۱۳۹۷

    یکی از جدیدترین علائخ اختصاری مورد استفاده فراری؟علائخ اختصاری چیه دیگه!!!منظورت علائم اختصاری دیگه

  • Vahid 3
    Vahid 3 | ۷ شهریور ۱۳۹۷

    Emmgn
    Ham mokhafaf ejaze midid man ghanee nasham
    Hast

  • ZX
    ZX | ۶ شهریور ۱۳۹۷

    فونت و حالت شب کجا هستش

مطالب پیشنهادی