ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازار تلگرام‌های غیر رسمی
تکنولوژی

تعداد نسخه های ناامن و غیر رسمی تلگرام افزایش داشته است

تلگرام های غیر رسمی همیشه از طرف کارشناسان به عنوان برنامه‌های ناامن یاد شده‌اند و با این وجود، میلیون‌ها کاربر کماکان در این برنامه‌ها مشغول به فعالیت هستند. در بین انبوه تلگرام‌های غیر رسمی، دو ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۷

تلگرام های غیر رسمی همیشه از طرف کارشناسان به عنوان برنامه‌های ناامن یاد شده‌اند و با این وجود، میلیون‌ها کاربر کماکان در این برنامه‌ها مشغول به فعالیت هستند. در بین انبوه تلگرام‌های غیر رسمی، دو عنوان تلگرام طلایی و هاتگرام بیشتر از همه بین کاربران طرفدار دارند که هنوز هویت حقیقی تیم مدیریت آن بر کسی مشخص نیست.

با این وجود این روزها در کانا‌ل‌های تلگرامی اپلیکیشنی به نام نسخه رسمی ضدفیلتر تلگرام ایکس دست به دست می‌شود و حجم انبوه تبلیغات پیرامون دانلود فایل این برنامه بسیار بالا رفته است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اپلیکیشن هم از نکات متعدد امنیتی رنج می‌برد و فراگیر شدن آن می‌تواند برای کاربران مشکل آفرین باشد.

بازار تلگرام‌های غیر رسمی

«مجتبی رجبی» کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با بررسی این اپلیکیشن از نشتی‌های امنیتی آن به دیجیاتو می‌گوید. او و برخی دیگر از کارشناسان اطلاعات ادعا دارند که این اپلیکیشن غیر رسمی نیز همانند هاتگرام و تلگرام طلایی ساخته و پرداخته «شرکت راهکار سرزمین هوشمند» (شرکتی واقع در پارک فناوری دانشگاه تهران) است و این چندمین نسخه تلگرام غیر رسمی از سوی آنهاست که عرضه می‌شود و فیلترینگ را دور می‌زند:

«دیتاهای ارسالی تلگرام ایکس ضدفیلتر که از لوگوی اپلیکیشن اصلی هم سواستفاده کرده، دسترسی‌های زیادی دارند که نباید داشته باشند. به عنوان مثال اپلیکیشن مذکور می‌تواند نام کاربری و پسورد برنامه فیلترشکن یا اپلیکیشن‌های دیگر را رصد کند و در بسته‌های ارسالی خود این موارد را ذخیره می‌کند. این برنامه به حریم خصوصی افراد نفوذ می‌کند و کاربران ناوارد بدون اطلاع از این موارد، در این سامانه‌ها فعالیت می‌کنند.»

بازار تلگرام‌های غیر رسمی

این کارشناس همچنین اذعان دارد که به محض نصب این اپلیکیشن، کاربر در چندین کانال تبلیغاتی بدون هیچ اطلاع قبلی عضو می‌شود: «همچنین این برنامه چندین لینک دعوت را به صورت خودکار و بازهم بدون اجازه کاربر برای لیست داخل Contact او می‌فرستد و از آنها برای ثبت نام در اپلیکیشن دعوت می‌نماید. عضویت ناخودآگاه در گروه‌ها هم از دیگر مسایل دردسرساز برای کاربران این برنامه است.»

کارشناسان توصیه می‌کنند که در صورت نصب هرگونه از این اپلیکیشن‌های غیر رسمی تلگرام، افراد فقط به Uninstall (حذف) کردن آنها بسنده نکنند و به کل رموز اینترنتی خود را عوض کرده و در صورت امکان گوشی خود را ریست فکتوری کنند.

بازار تلگرام‌های غیر رسمی

مشخص نیست که سرنوشت تلگرام‌های غیر رسمی که بنا به گفته مسئولین قرار بود تا 15 شهریور ماه تعیین تکلیف شود، چه خواهد شد ولی فعلا در حال حاضر شرکت‌های حاضر در این حوزه چندین نسخه از اپلیکیشن‌های غیر رسمی تلگرام را به کاربران عرضه کرده‌اند و بیگ دیتای عظیمی از آنها جمع آوری کرده‌اند.

وزیر ارتباطات چهارشنبه در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» در رابطه با تلگرام‌های غیر رسمی و فیلتر نشده در ایران گفت که مرکز ملی فضای مجازی مسئول تصمیم‌گیری در رابطه با آنهاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • enrix
    enrix | ۱۰ شهریور ۱۳۹۷

    مسائله اینه تلگرام نباید اینقد دست نسخه های غیررسمی رو باز بزاره تا امنیت کاربر رو اینقد به خاطر بندازن شایدم با ما ایرانیا و کارایی که میکنیم اشنا نیس صد در صد

مطالب پیشنهادی