ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی دنا پلاس توربوشارژر؛ تجربه رانندگی با پیشرفته ترین محصول داخلی ایران خودرو

دنا به عنوان مدلی جدید توسط ایران خودرو معرفی شد تا ایران خودرو سمند را در لباسی جدید به بازار معرفی کند تا بیش از این از سیل محصولات چینی با طراحی های کاملا جدید ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

دنا به عنوان مدلی جدید توسط ایران خودرو معرفی شد تا ایران خودرو سمند را در لباسی جدید به بازار معرفی کند تا بیش از این از سیل محصولات چینی با طراحی های کاملا جدید عقب نماند.

عرضه و معرفی دنا همزمان با قدرت گرفتن محصولات چینی در بازار خودرویی ما شد. گرچه دنا در اوایل عرضه با برچسب قیمتی در حدود 40 تا 42 میلیون به فروش می رسید و عرضه به نسبت محدودتری در اوایل عرضه داشت اما آنقدر ایران خودرو این محصول را دیر به بازار رساند که استقبال چندان مناسبی از آن نشد.

به همین دلیل ایران خودرو دنا پلاس را با فاصله کمی معرفی کرد و با قیمت بالاتر (در حدود 6 میلیون تومان) به فروش برساند.

دنا پلاس با بهبود در بخش طراحی و سطح امکانات خود را به محصولات چینی نزدیک تر می کرد. اما این مسئله باز هم کافی نبود و از آن جا که برخی محصولات چینی با موتور توربوشارژ شده و جعبه دنده اتوماتیک باز هم بالاتر از دنا پلاس قرار می گرفتند.

ایران خودرو نیز به مدد برجام و امکان همکاری با شرکت های جهانی، پروژه موتور توربوشارژ خود را برای دنا پلاس استارت زد. پیش از این ایران خودرو این موتور را در سورن استفاده کرده بود و با عرضه محدود آن و پس از مشکلات فنی که برای این محصول پیش آمد، عرضه آن را متوقف کرد.

دنا پلاس توربوشارژ در تعداد به نسبت محدودی عرضه شده است اما فرصتی دست داد تا به بررسی آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با پرچمدار ایران خودرو بیشتر آشنا شویم.

دنا پلاس توربوشارژر از همان پلت فرمی استفاده می کند که سمند از آن بهره می برد. به فاصله محور سمند اولیه و دنا پلاس توربوشارژر نگاه کنید. هر دو دقیقا فاصله ای برابر با 2671 mm دارند. طول، عرض و ارتفاع کلی این خودرو نیز به 4559 mm، 1720 mm و 1460mm می رسد.

طبق اعلام ایران خودرو وزن دنا پلاس توربوشارژر به 1262 kg می رسد. رقمی که در آینده در صورت عرضه مدل اتوماتیک در حدود 60 تا 100 کیلوگرم افزایش پیدا خواهد کرد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری دنا به نسبت سمند بهبود بسیار زیادی پیدا کرده است و در ادامه نیز مدل پلاس با استفاده از المان های متفاوت آمد تا طراحی این محصول را تکمیل کند. گرافیک جدید چراغ های جلو مجهز به چراغ روشنایی روز. نوار کرومی دورتادور قاب پنجره ها و دستگیره  درب کرومی، طرح جدید چراغ های عقب  با نوار LED، آنتن سقفی موسوم Shark fin از مهم ترین تغییرات دنا پلاس توربوشارژر به نسبت دنای معمولی به شمار می رود.

طراحی درب  و گلگیر نیز در دنا پلاس توربوشارژر تغییر کرده است و یک خط شانه ای مورب در نمای جانبی کشیده شده است. فرم کلی شیشه لچکی عقب نیز تغییر کرده است تا هم راستا با خطوط تند و تیز به کار رفته در این بخش باشد. سانروف نیز به دنا پلاس توربوشارژر اضافه شده است که پیش از این در دنا معمولی استفاده نشده بود. رینگ 16 اینچی نیز در مدل توربو استفاده شده است و لغت توربو به اسم خودرو بر روی درب صندوق عقب و گلگیر اضافه شده است.

طراحی داخلی

طراحی داخلی دنا پلاس توربوشارژر نیز پیشرفت محسوسی به نسبت سمند کرده است. ایران خودرو فرم و طراحی کلی اتاق و مجموعه داشبورد را تغییر نداده است و تنها تجهیزات جدیدی به نسبت دنای معمولی به آن اضافه کرده است. طرح کلی داشبورد و چینش اجزا را پیش از این در محصولات کره ای و ژاپنی مشاهده کرده ایم. در هر صورت این سبک از طراحی در محصولات نسل های گذشته این شرکت ها استفاده شده است و به خوبی توانسته حساب خود را پس دهد.

از آن جا که ارگونومی یکی از کلیدی ترین پارامترها برای دسترسی و راحتی مناسب به بخش های مختلف است. این سبک طراحی به دلیل عرض کلی کمتر پلت فرم پژو 405 به نسبت محصولات امروزی چندان مناسب دنا پلاس توربوشارژر نیست و مشخصا با فشرده سازی آن، دسترسی به ادوات کلیدی همچون دکمه های تنظیم صندلی، تنظیم فرمان بسیار بزرگ دنا که کاملا می تواند جلوی دید راننده به پشت آمپری را کور کند و همینطور محل قرار گیری سوئیچ خودرو که باید به صورت دستی آن را چرخاند مناسب نیست.

استفاده از تریم طرح چوب در دنا پلاس توربوشارژر با این که چندان جوان پسند نیست و ما را به یاد محصولات دهه 80 خودروسازان اروپایی می اندازد اما حس یکنواختی را به مقدار بسیار زیادی کم می کند. کلید ها و ادوات از کیفیت به نسبت خوبی برخوردارند اما کیفیت مجموع پلاستیک های خشک و دسته دنده که عنصر بسیار کلیدی در یک خودرو با جعبه دنده دستی به شمار می رود در جایگاه مناسبی قرار ندارد و به شدت مستعد به شکستگی و ترک خوردگی با توجه به رطوبت بسیار پایین هوا در شهری همچون تهران است.

فرم کلی پشت آمپری دنا پلاس توربوشارژر طرح بسیار بهتری به نسبت خودرویی همچون سمند دارد اما همچنان ناهماهنگی و بد سلیقه گی در استفاده از رنگ و طرح در این بخش دیده می شود. پوشش صندلی ها نیز از نوع پارچه ای مخمل مانند است که بخشی از رودری ها نیز از این تریم سود می برد.

با اضافه شدن تنظیمات برقی در 8 جهت برای هر دو صندلی جلو وضعیت راحتی سرنشینان جلو کمی بهبود پیدا کرده است.  فضای صندوق عقب نیز به 500 لیتر می رسد. دنا پلاس توربوشارژر به طور کلی به 4 کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی، سان روف، چراغ روشن کننده پا درب های جلو Foot lamp، دوربین دید عقب، جا عینکی، طرح جدید سیستم مالتی مدیا مجهز به GPS و بلوتوث، فرمان با کلید های کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی و بلوتوث و موبایل مجهز می باشد. از دیگر امکانات این خودرو نیز می توان به ترمز دیسکی در جلو و عقب مجهز به ABS و EBD، سنسور عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش لمسی مرکزی، آینه های جانبی برقی تاشو و مواردی از این دست اشاره کرد.

قوای محرکه

موتور EF7 TC که پیش از این اولین بار در سورن توربو استفاده شده بود به دنا پلاس راه پیدا کرده است. این موتور با حجم دقیق 1650 cc توانایی تولید حداکثر قدرت 150 اسب بخار در دور 5500 rpm و حداکثر گشتاور 215 نیوتن متر در بازه 2200 تا 4800 rpm را دارا است.

جعبه دنده 5 سرعته دستی معمولی نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلویی را در دنا پلاس توربوشارژر دارد. سازنده این خودرو استفاده از بنزین با اکتان 95 را برای این موتور الزامی کرده است. نسبت تراکم این موتور 9:3 است که پایین تر از مدل معمولی این موتور است.

کورس و قطر کلی پیستون دنا پلاس توربوشارژر هم بدون تغییر مانده است و همچنان سیستم پاشش سوخت به صورت چند نقطه ای است و از VVT مجهز به شیر کور کن استفاده شده است. مصرف سوخت این خودرو نیز در مصارف خارج شهری 5.7 لیتر و در داخل شهر 7.94 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. شتاب صفر تا 100 دنا پلاس توربوشارژر در حدود 10 ثانیه اعلام شده است، اما واقعیت این است که برای ثبت چنین رقمی باید فشار زیادی به گیربکس و کلاچ خودرو وارد کرده و با تیکاف بسیار شدید حرکت خود را آغاز کنید که مسلما در صورت تکرار آسیب شدیدی را به خودرو وارد خواهد کرد. بنابراین می توان گفت که شتاب گیری در حالت نرمان در محدوده 11.5 ثانیه یا بیشتر قرار می گیرد.

تجربه رانندگی با دنا پلاس توربوشارژر

با نشستن پشت فرمان دنا پلاس توربوشارژر سریعا متوجه کمبود فضا برای راننده خواهید شد. فضای در نظر گرفته شده برای پاها و سر، به خصوص برای افراد بلند قامت تنگ بوده و با توجه به کار رفتن سانروف این فضا حتی به نسبت دنای معمولی نیز کاهش پیدا کرده است.

دید رو به بیرون با توجه به آینه های برقی مناسب ارزیابی می شود. دید عقب نیز با کمک سنسور و دوربین وضعیت بهتری پیدا کرده است.

دنا پلاس توربوشارژر همچنان به فرمان هیدرولیکی مجهز است و از این نظر حس و حال فرمان شبیه به خودروهای روز و مدرن حتی در نمونه های چینی نیست و سفتی و سنگینی سیستم های هیدرولیکی را به همراه خود دارد. انتظار چندان زیادی از دقت فرماندهی و حس و حال رانندگی نمی توان از این فرمان داشت.

نوبت به فشردن پدال گاز رسیده است تا ببینیم دنا پلاس توربوشارژر به چه مقدار عملکرد متفاوتی به نسبت برادران خود دارد. به طور کلی پیش از رسیدن به دور موتور 2000 rpm تفاوت خاصی در دنا پلاس توربوشارژر  نسبت به مدل معمولی مشاهده نمی شود اما پس از آن توربوشارژر موتور EF7 به اصطلاح وارد مدار می شود و پس از یک تاخیر به نسبت طولانی شروع به تولید قدرت می کند.

در ادامه با رسیدن دور موتور به 5300 rpm پاشش سوخت به کلی از سمت ECU قطع می شود و اجازه رسیدن دور موتور بالا تر را به شما نمی دهد. پس از تعویض دنده از 2 به 3 شتاب گیری موتور به مقدار بسیار زیادی افت پیدا می کند و ضریب دنده سبک شده دنده های 3 تا 5 دیگر اجازه آتش بازی اضافه را به شما نمی دهند و دور موتور خودرو نیز به مقدار محسوسی برای بهبود مصرف سوخت کاهش پیدا می کند.

در واقع توربوشارژر با بهبود راندمان حجمی موتور می تواند در زمینه افزایش قدرت و همینطور کاهش مصرف سوخت نقش بسزایی داشته باشد. ایران خودرو نیز با هدف کاهش مصرف سوخت کلی، موتور ملی خود را به توربوشارژر مجهز کرده است. اما این کار بدون ارتقا ترمزها صورت گرفته است.

در واقع خبری از افزایش قدرت توقف پذیری خودرو نیست. انتظار می رفت ایران خودرو با توجه به افزایش قدرت و گشتاور این مورد را نیز ارتقا دهد. نبود ESP (سیستم کنترل پایداری) نیز از مواردی است که طبق قوانین جدید سازمان استاندارد به صورت اجباری درآمده است، اما طبق معمول به خودروسازان داخلی در این مورد ارفاق شده است.

دنا پلاس توربوشارژر

جمع بندی پایانی

در نهایت دنا پلاس توربوشارژر قرار بود با تجهیز به جعبه دنده اتوماتیک ساخت شرکت پانچ در مدل ELX عرضه شود. اما با توجه به وضعیت فعلی صنعت خودروسازی و مشخص نبودن ادامه همکاری طرف ایرانی با شرکت های خارجی عملا نمی توان زمان دقیقی برای معرفی و عرضه آن متصور شد. در حال حاضر نیز دنا پلاس توربوشارژر روند فروش چندان ثابنتی ندارد و نمونه های حاضر در بازار آزاد خودرو قیمتی در حدود 110 میلیون تومان (شهریور 97) پیدا کرده است، اما در مجموع می توان گفت که با توجه به ضعف هایی مانند وجود گیربکس دستی، کمبود قطعات یدکی و پیچیدگی تعمیر و نگهداری در کنار حساسیت بیشتر به کیفیت بنزین، خرید چنین خودرویی در شرایط فعلی چندان منطقی نباشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • pars
    pars | ۱۵ شهریور ۱۳۹۷

    آره گیریکس رده خارج قدیمی دستی 405یی یعنی BE پیشرفته‌ست ?

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۵ شهریور ۱۳۹۷

    ماشين شبيه شتر گاو پلنگ هست

    انگار هر قسمت اش رو يك يك نفر تصور و طراحي كرده

    كاروان شتري كه هر شترش از يك ساربان و كاروان دگ اي هست

    طراحي بعضي جاها خواسته المان هاي زيبا استفاده كنه شايد تنهايي زيبا باشن اما در مجموع ناهماهنگ

    بيش از حد بزك كرده است
    مقل زني كه بيش از حد آرايش كرده باشه

    نميدونم اون خطاي چوبي زشت رو كي دستور ميده بزارن تو ماشين?

    تغييراتي تو موتور دادن كه در عمل چندان تفاوت خارف العاده اي ايجاد نكرده و فقط پول از مشتري بيچاره ميگيرن

    اين سيستم سيستم مريضي هست و از نتيجه هاش مشخصه داخل اش چ خبره

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۱۵ شهریور ۱۳۹۷

    پلتفرم منسوخ شده ی پژو 405 با ظاهر بزک شده ی نامتقارن
    صد میلیون ناقابل
    این ماشین فوقش بیارزه 25 تومن
    واقعا یکی مغز خر تو کلش باشه بره برا این صد تومن بده البته میدونم همتون واسه خریدش میرید تو صف ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی