ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلاش ویکی پدیا برای حفظ اشیاء تاریخی موزه‌ سوخته‌ی برزیل

هفته گذشته موزه ملی برزیل که در شهر ریو دو ژانیرو قرار داشت، در آتش سوخت و بدین ترتیب ۲۰ میلیون شئ تاریخی و گرانبها قرار گرفته در آن از دست رفتند. حال گزارش شده که ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

هفته گذشته موزه ملی برزیل که در شهر ریو دو ژانیرو قرار داشت، در آتش سوخت و بدین ترتیب ۲۰ میلیون شئ تاریخی و گرانبها قرار گرفته در آن از دست رفتند. حال گزارش شده که سایت ویکی پدیا تلاش می‌کند به شکل متفاوتی در راستای حفظ این آثار قدم بردارد.

در خبرها خواندید روز ۱۱ شهریور امسال موزه‌ی ملی برزیل که یکی از بزرگترین موزه‌ های آمریکای جنوبی به شمار می‌رفت، آتش گرفت و طی این اتفاق اشیاء منحصر به فرد بسیاری از دست رفت. از این اشیاء گرانبها و جبران ناپذیر می‌توان به قدیمی ترین فسیل انسانی یافت شده در برزیل و شهاب سنگی ۵.۵ تنی که در سال ۱۷۸۴ پیدا شده بود، اشاره کرد.

حال سایت ویکی پدیا برای حفظ این آثار سعی کرده با انتشار مطلبی چندین عکس از این ۲۰ میلیون شئ گرانبها تهیه کند تا حداقل تصاویری از این آثار بدست آیند و آنها به کلی فراموش نشوند.

بدین منظور پروفایل رسمی ویکی پدیا با انتشار پستی در شبکه‌ اجتماعی توییتر، تمامی کاربران فضای مجازی را دعوت کرده تا سعی کنند عکس‌هایی که از این ۲۰ میلیون شئ در آرشیو خود دارند را بدست این سایت برسانند. بدین ترتیب ویکی پدیا می‌تواند با آنها دیتابیسی تهیه کرده و موزه‌ای ملی برزیل را به صورت مجازی بازسازی کند.

به گزارش خبرگزاری CNBC هنوز علت این آتش سوزی که به یک تراژدی فرهنگی نیز تشبیه شده، مشخص نیست و کارشناسان نتوانسته‌اند دلیل قطعی این واقعه را بیابند. البته کارمندان این موزه پیش‌تر درباره کاهش بودجه و فرسودگی ساختمان ۲۰۰ ساله هشدار داده بودند.

علاوه بر این مردم برزیل، بی‌توجهی مسئولین دولتی را عامل اصلی آتش سوزی موزه ملی می‌دانند چرا که گفته شده اولین آتش‌نشان‌هایی که به موزه رسیدند برای خاموش کردن آتش با کمبود آب مواجه شدند. رئیس آتش‌نشانی ریو دو ژانیرو نیز اظهار داشت دو ایستگاه آتش‌نشانی نزدیک موزه، کمبود آب داشتند و مجبور شدند برای خاموش کردن آتش از آب دریاچه نزدیک ساختمان استفاده کنند که این مسئله تاخیر زمانی زیادی به وجود آورده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • vahid kheradmand
    vahid kheradmand | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

    به نظرم دستاورد واقعی از بین نمی ره

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۹ شهریور ۱۳۹۷

    بدترين فاجعه اي كه براي تاريخ بشريت ميتونه پيش بياد

    فكرشو بكنين دستاوردي بشري 2000سال دوام كرده باشه ولي دو ديقه به دست افراد نادون دود شه به هوا

مطالب پیشنهادی