ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سفینه ای در سال 1970؛ یادی از فراری 512S Modulo

وقتی صحبت از خودروهای ارزشمند و کمیاب باشد، بی تردید فراری حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. ساخته های این کمپانی ایتالیایی از دیرباز تاکنون در بین علاقه مندان سرعت و هیجان و همچنین ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

وقتی صحبت از خودروهای ارزشمند و کمیاب باشد، بی تردید فراری حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. ساخته های این کمپانی ایتالیایی از دیرباز تاکنون در بین علاقه مندان سرعت و هیجان و همچنین مجموعه داران بسیار محبوب بوده و با قیمت های گزافی دست به دست شده اند.

ModenaFerrari-Jon-Hunt

به عنوان نمونه همین هفته پیش بود که یک دستگاه فراری 250 GTO برای چندمین بار رکوردشکنی کرده و با ثبت قیمت 48.4 میلیون دلاری در یک حراجی عمومی، عنوان گران ترین خودروی جهان را از آن خود نمود.

اما اگر بخواهیم به یکی از خاص ترین خودروهای فراری در طول تاریخ اشاره داشته باشیم، باید از سفینه زمینی 512S Modulo یاد کنیم. این خودروی مفهومی در سال 1970 و در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد و بواسطه طراحی فراتر از زمان توانست توجهات زیادی را به سمت خود جلب کند.

2014-507524-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

همانطور که از نام کانسپت 512S Modulo می توان حدس زد، این خودرو بر پایه مدل اسپرت و فوق العاده کمیاب 512S شکل گرفته است. وظیفه طراحی این مفهومی مدرن را یکی از طراحان پینین فارینا با نام پائولو مارتین بر عهده داشت.

فراری برای 512S Modulo یک موتور 5 لیتری V12 تدارک دیده بود که می توانست 550 اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور باید مابین کابین و محور عقب نصب شده و با همکاری گیربکس 5 سرعته دستی چرخ های عقب را به حرکت در می آورد.

2014-507534-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

به گفته فراری 512S Modulo روی کاغذ می توانست صفر تا 60 مایل را در 3.1 ثانیه و نهایت سرعت 220 مایل (معادل 354 کیلومتر) در ساعت را ثبت کند. اما یک نکته عجیب درباره مفهومی 512S Modulo وجود داشت و آن اینکه قوی محرکه خودرو از هم منفصل شده و شاسی به استودیوی طراحی تحویل داده شده بود.

2014-507544-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

بلوک موتور در جایگاه خود قرار داشت و از پشت کاور نمایان بود. با این حال اجزای داخلی آن خارج شده و در واقع موتور نقشی تزئینی داشت، هر گاه هم که زمان حضور 512S Modulo در نمایشگاهی فرا می رسید، این خودرو بر روی چرخ هایش هل داده می شد.

2014-507574-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

وضعیت سفینه زمینی فراری تا چند سال پیش به همین شکل باقی مانده بود. در سال 2014 جیمز گلیکنهاس (James Glickenhaus) کانسپت مارانلویی ها را خریداری کرد؛ آقای گلیکنهاس که بیشتر به خاطر تهیه کنندگی و کارگردانی شهرت دارد، یک کلکسیونر بسیار علاقه مند به خودرو - علی الخصوص مدل های مختلف فراری - محسوب می شود.

james-glickenhaus-shows-his-garage-and-car-collection-video-83006_1

علاوه بر این ها آقای گلیکنهاس مالکیت شرکت خودروسازی اسکودریا کامرون گلیکنهاس (Scuderia Cameron Glickenhaus) را نیز بر عهده دارد، به همین خاطر وی چندی پیش تصمیم گرفت با بهره گیری از تجارب مهندسین تحت نظر خود مفهومی 512S Modulo را به موتوری کارا مجهز کند.

Ferrari-Modulo-concept-drives-again

این اتفاق درست چند هفته قبل از همایش خودرویی پبل بیچ افتاد و 512S Modulo بدون نیاز به هل دادن و با تکیه بر نیروی موتور خود به دیگر مدل های ارزشمند ملحق شد.

ferrari-512s-modulo-0

علی رغم سپری شدن حدود 50 سال از عمر کانسپت فراری، این خودرو در پبل بیچ هم توانست توجه تمامی نشریات و بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. با 15 فوت (4.57 متر) طول و تنها 3 فوت (0.91 متر) ارتفاع، این خودروی گُوِه ای شکل گویی از یک سیاره دیگر بر روی کره زمین فرود آمده است.

ferrari-512s-modulo-10

در نمای جانبی چرخ های پوشیده شده و شیب زیاد شیشه های جلو و عقب چشم هر بیننده ای را به سمت خود فرا می خوانند. مکانیسم ورود به کابین نیز در نوع خود بسیار است، چرا که سقف از جای خود خارج شده و با حرکت به سمت جلو امکان ورود سرنشینان به داخل کابین را فراهم می کند.

2014-507566-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

همانند نمای ظاهری، داخل کابین فراری 512S Modulo نیز کاملا منحصر به فرد است. فضای داخلی این ماشین زمان در ابتدا به رنگ سفید و مشکی رنگ آمیزی شده بودند. اما با تصمیم آقای گلیکنهاس به شکلی که در تصاویر مشاهده می کنید، در آمده است.

2014-507552-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

آقای مارتین از ایده طراحی ماژولی در داخل کابین بهره گرفته بود. بر اساس این ایده می شد با جابجا کردن قسمت های مختلف ظرفیت را از دو به چهار سرنشین افزایش داد.

برخلاف مدل های خیابانی وقت یا اتومبیل های امروزی، فرمان کانسپت فراری فاقد هاب مرکزی بوده و با سه میله نسبتا طولانی به داشبورد متصل شده است. در دو طرف فرمان مجموعه ای از نشان دهنده های آنالوگ و دکمه های کنترلی دیده می شوند. در کنار صندلی راننده نیز اهرم تعویض دنده به چشم می خورد.

ferrari-512s-modulo-7-960x720 (1)

نکنه جالب توجه اینکه دو المان نیمکره ای شکل در دو طرف صندلی ها قرار دارند. این المان ها ظاهرا از توپ بولینگ ساخته شده و روی آنها کنترل کننده های مختلفی به منظور تنظیم سیستم تهویه مطبوع و دیگر امکانات تعبیه شده اند.

ferrari-512s-modulo-16-960x720

فراری 512S Modulo را می توان نتیجه یک عشق واقعی دانست. این مفهومی هیجان انگیز با تلاش و دقت زیادی ساخته و پرداخته شده و بدون شک هر بیننده ای را به تحسین وادار خواهد کرد، درست مثل افرادی که در پبل بیچ انگشت به دهان باقی مانده بودند.

در پایان بد نیست اشاره کنیم سفینه زمینی مارانلویی ها در فستیوال امسال جایزه Strother MacMinn Most Elegant Sports Car را از آن خود کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی