ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل قیمت بهترین آیفون خود را 520 دلار افزایش داد و هیچ‌کس اهمیت نداد

بررسی آمار در سال های اخیر روند نزولی فروش آیفون های اپل را از نظر تعداد نشان می دهد. به هرحال باید پذیرفت که اپل نمی توانست برای همیشه رکورد تعداد فروش آیفون های خود ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

بررسی آمار در سال های اخیر روند نزولی فروش آیفون های اپل را از نظر تعداد نشان می دهد. به هرحال باید پذیرفت که اپل نمی توانست برای همیشه رکورد تعداد فروش آیفون های خود را حفظ کند و تا زمانی که بتواند حضور خود را در بازارهای بزرگ هند و چین تثبیت کرده و رشد نماید، نیازمند راهی دیگر برای بالا نگه داشتن درآمدهای خود خواهد بود.

در این بین شاید ساده ترین و زودبازده ترین راه، افزایش قیمت آیفون ها باشد که اپل نیز با همین استراتژی، در دو سال گذشته قیمت آیفون های پرچمدار خود را به طرز محسوسی گران تر کرده است.

در سال 2016 گران ترین آیفون استاندارد (7 پلاس 256 گیگابایتی) 929 دلار قیمت داشت

کمی به عقب برمی گردیم، سال 2016 و معرفی آیفون 7. در این سال قیمت هر دستگاه آیفون 7 برای مدل پایه 32 گیگابایتی 649 دلار بود که در صورت انتخاب نسخه بزرگتر یعنی آیفون 7 پلاس، اپل مبلغ 769 دلار را طلب می کرد. کاربر نیز در مقابل این تفاوت قیمت، صاحب صفحه نمایش بزرگتری می شد که عمر باتری به مراتب بهتر و دوربین دوگانه با توانمندی های تصویربرداری بالا را نیز باید به آن افزود.

البته در مقابل پرداخت مبالغ بیشتر، اپل حافظه داخلی بیشتری نیز ارائه می کرد اما اگر صرفاً به دنبال بالاترین مدل آیفون بودید، با کمتر از 800 دلار به هدف خود می رسیدید که در صورت صرف نظر از صفحه بزرگ و دوربین دوگانه، این رقم به کمتر از 650 دلار می رسید.

اکنون نگاهی به سال میلادی گذشته می اندازیم؛ زمانی که آیفون X با برچسب 999 دلاری ساختار قیمتی جدیدی را برای گوشی های اپل تعریف کرد. این تلفن هوشمند با طراحی خیره کننده و نوآوری هایش مفهوم «پرچمدار اپل» را به صورت متفاوتی معرفی نمود.

هرچند مشتریان همچنان می توانستند برای خرید یک آیفون استاندارد، با بودجه کمتری (699 دلار برای آیفون 8 و 799 دلار برای آیفون 8 پلاس) راهی فروشگاه های اپل شوند، مبالغی که نسبت به مدل های قبلی رشد به نسبت اندکی داشتند.

اپل

آیفون Xr از طراحی مشابه آیفون X بهره برده اما با انجام برخی تغییرات، ارزان تر شده و به قیمت 749 دلار به فروش می رسد

اما امسال کمپانی اپل طراحی آیفون X خود را به عنوان مرجعی برای محصولات جدید در نظر گرفت و از عرضه مدل 8S یا هر آیفون استاندارد دیگری خودداری کرد. البته شرکت ساکن کوپرتینو برای پر کردن خلاء مدل های استاندارد، آیفون Xr را معرفی کرد که از طراحی مشابه آیفون X بهره برده اما با انجام برخی تغییرات، ارزان تر شده و به قیمت 749 دلار به فروش می رسد.

هرچند بسیاری معتقدند مدل Xr تمام ویژگی های اصلی آیفون X مانند نمایشگر تمام صفحه، تکنولوژی Face ID و دوربینی با قابلیت ثبت تصاویر پرتره (توسط یک لنز) را در خود داشته و حتی از چیپست جدید A12 که در نسخه های گران تر مورد استفاده قرار گرفته نیز بهره مند است.

به همین خاطر تفاوت هایی مانند نمایشگر LCD به جای OLED، دوربین تک لنز به جای ماژول دوگانه و استفاده از آلومینیوم به جای استیل ضد زنگ برای اکثر مشتریان چندان ملموس نبوده و ارزش 250 دلار اضافی قیمت آیفون X را نخواهند داشت.

آیفون Xr مسلماً تمام انتظارات کاربران را برآورده خواهد کرد

با توجه به مقایسه های صورت گرفته، می بینیم که یک دستگاه آیفون پرچمدار در سال 2016 قیمتی معادل 769 دلار داشت اما در سال 2018، برای خرید پایین ترین مدل از آیفون های جدید باید 749 دلار بپردازیم. هرچند آیفون Xr مسلماً تمام انتظارات کاربران را برآورده خواهد کرد، اما معرفی آیفون X در سال گذشته نشان داد که عده زیادی از مشتریان مایل به پرداخت مبلغ 999 دلار برای دریافت یک دیوایس پریمیوم هستند.

آیفون

امسال هم با رونمایی از آیفون Xs Max فرصت خوبی برای قشر مرفه ایجاد شده تا با پرداخت 1099 دلار صاحب جدیدترین و بهترین مدل آیفون شوند. البته این مبلغ برای نسخه 512 گیگابایتی موبایل مذکور به رقم گزاف 1449 دلار می رسد! مقایسه این عدد با برچسب قیمت 929 دلاری برای بالاترین مدل آیفون 2016 یعنی 7 پلاس 256 گیگابایتی اختلاف 520 دلاری را نشان می دهد که چندان توجیه پذیر نیست.

آیفون Xs Max و آیفون 7 پلاس در بالاترین ظرفیت 520 دلار اختلاف قیمت دارند

هرچند ممکن است بسیاری این اختلاف قیمتی را با تفاوت سطح عملکرد و امکانات دو محصول توجیه کنند که باید گفت در این سطح از صنعت و با توجه به اقتصاد پایدار در بازارهای اصلی محصولات اپل، چنین تفاوتی به راحتی قابل توضیح نیست و معمولاً شرکت ها سعی می کنند در بازه های زمانی بیشتری قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

البته کمپانی اپل هم بی گدار به آب نزده و با تحلیل بازار و رفتار مشتریان، قیمت های جدیدی را در نظر گرفته تا به نوعی کاهش تعداد فروش آیفون ها را جبران کند. این سیاست همین حالا هم تأثیرات خود را نشان داده و با بالا بردن میانگین قیمت هر آیفون از 606 دلار در سال گذشته به 724 دلار در سال جاری، درآمد بالای اپل را تضمین کرده است.

موضوعی که برای سهامداران شرکت خوشحال کننده است، اما مصرف کننده نهایی حالا برای کسب بهترین تجربه از آیفون های اپل باید حداقل 1099 دلار بپردازد. البته با پرداخت 749 دلار نیز می توان طعم تازه ترین سیب کوپرتینویی را چشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • iambhmn
    iambhmn | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

    میانگین روز کاری مورد نیاز برای خرید آیفون Xr

    ایران : 259 روز
    مصر : 133 روز
    هند : 114 روز
    اوکراین : 88 روز
    چین : 39 روز
    انگلیس : 11 روز
    آمریکا : 10 روز
    ژاپن : 8 روز
    سوئیس : 5 روز

    • hosein n
      hosein n | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

      چه نظر جالبی دادید?

    • mortezaniksard
      mortezaniksard | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

      این اعداد در صورتیه که ما خرج دیگه ای نداشته باشیم....

    • Shadmehr
      Shadmehr | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

      جالب بود اما فک میکنم اگه حقوق کارگر عادی در ایران و تمام مخارجش رو در نظر بگیری این زمان تا 730 روز قابل افزایشه

  • ahadm ۸۸۸۸
    ahadm ۸۸۸۸ | ۲۳ شهریور ۱۳۹۷

    کاش جای ریال و دلار عوض می شد خخخخ

    • jame
      jame | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

      کاش بجای دعای عوض واحد پولی که کردید. جای ما با اونها عوض میشد تا نهایت بدبختی مارو کامل حس کنن

مطالب پیشنهادی