ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید آریو S300؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

زوتی Z300 (آریو S300) در سال ۲۰۱۲ به مرحله تولید رسید و چندی بعد به صورت وارداتی توسط سایپا به بازار ایران راه پیدا نمود. این خودرو که بر مبنای پلتفرم تویوتا آلیون ساخته شده، ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

زوتی Z300 (آریو S300) در سال ۲۰۱۲ به مرحله تولید رسید و چندی بعد به صورت وارداتی توسط سایپا به بازار ایران راه پیدا نمود. این خودرو که بر مبنای پلتفرم تویوتا آلیون ساخته شده، دارای شباهات زیادی با مدل ژاپنی است.

لازم به ذکر است که آلیون صرفا مخصوص بازار ژاپن ساخته شده و در آنجا عرضه می شود که از نظر ابعادی نیز بین دو مدل کرولا و کمری قرار می‌گیرد.

Z300 اخیرا توسط سازنده چینی مورد فیس لیفت قرار گرفته و تحت نام Z360 راهی بازار چین شده است. با توجه به آنکه نمونه فیس لیفت تفاوت چندانی با نسخه فعلی ندارد، می توان انتظار داشت که آریو S360 نیز در آینده به بازار ایران و سبد محصولات سایپا راه پیدا نماید.

به هر روی، آریو S300 هم‌اینک با قیمتی مناسب (البته فعلا) در لیست محصولات سایپا حضور دارد و می‌تواند به عنوان یک انتخاب معقول برای خانواده‌های ایرانی در نظر گرفته شود. بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا با هم به بررسی جنبه‌های مختلف ظاهری و باطنی این خودروی چینیِ مزین به نشانه سایپا بپردازیم.

نمای ظاهری و بدنه آریو S300

همان گونه که در تصاویر مشخص است، در نمای ظاهری آریو S300 با نوعی طراحی ژاپنی مربوط به اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی طرف هستیم که از نظر هماهنگی و سبک طراحی اشکال آنچنانی نمی‌توان به آن وارد دانست و بر خلاف سایر محصولات چینی، از هیچگونه اغراق در استایل طراحی بدنه رنج نمی‌برد.

از آنجا که تویوتا آلیون در خارج از ژاپن خودروی شناخته شده‌ای محسوب نمی‌شود، بنابراین شرکت زوتی نیز به خود زحمت تغییر در طراحی بدنه زد ۳۰۰ را نداده و این خودرو را تقریبا با همان شمایل تویوتا آلیون به بازار عرضه نموده است.

نمای روبروی آریو فاقد هرگونه آرایه‌ای به سبک زبان‌های طراحی جدید است. البته این سخن به معنای ناخوشایند بودن چهره اس300 نیست بلکه با توجه به طراحی قدیمی و ژاپنی ‌این خودرو، می‌توان آرامش را در چهره آریو S300 جستجو کرد.

کاسه چراغ‌ها کشیده و دارای فرم چند ضلعی بوده و کمتر انحنایی در طراحی آنها به کار رفته است. لامپ‌های هالوژنی جلوه‌ای مدرن به آن بخشیده و روشنایی در روز نیز در کنار آنها تعبیه شده است.

جلو پنجره آریو که اینک نشان سایپا را بر پیشانی اش هک نموده‌اند، فضای خالی مابین دو چراغ را پر نموده و بی هیچ فاصله‌ای در کنار کاسه چراغ‌های جلو آرام گرفته است.

در ناحیه پایین سپر نیز یک دریچه ورودی هوا به فرم چهار ضلعی (ذوزنقه) و دارای زمینه توری شکل به رنگ سیاه وجود دارد که وظیفه تامین هوای سیستم خنک کننده را بر عهده داشته و در کنار آن جایگاههای مه شکن با چراغ‌های دایره‌ای شکل، فضای خالی سپر را پوشش داده‌اند.

خطوط حجمی آنچنانی در چهره آریو S300 مشاهده نمی‌شود و تنها دو خط نسبتا کم عمق بر روی درب موتور و دو خط منحنی در امتداد چراغها بر روی سپر جلو قابل مشاهده هستند.

در نمای جانبی آریو S300 اولین نکته‌ای که توجه انسان را به خود معطوف می‌نماید، طول زیاد این خودرو است که می‌تواند برای مشتریان ایرانی بسیار راضی کننده باشد. سادگی آریو در این نما کاملا مشهود است و از خطوط حجم دهنده آنچنانی اثر مشاهده نمی‌شود؛ تنها در قسمت رکاب و بخش زیرین فریم پنجره‌ها، خطوط حجم دهنده کم عمقی به چشم می‌خورد.

فریم پنجره ها سایز مناسبی داشته و دستگیره دربها به همراه آینه بغل، به صورت همرنگ با بدنه رنگ آمیزی شده اند. سایز رینگ ها نیز تقریباً هماهنگی مناسبی با سایر شاخصه‌های طراحی نمای جانبی S300 دارد.

نمای پشت آریو S300 شِمای نسبتا زیبایی دارد. چراغ‌های بزرگ عقب به صورت یک تکه طراحی شده‌اند و درب صندوق از پهنای مناسبی برخوردار است. خط حجمی که از ستونهای C و در امتداد شیشه عقب شروع شده است، پیرامون درب صندوق امتداد یافته و حس یک خودروی فست بک را به بیننده القا می‌نماید.

شیشه عقب شیب مناسبی داشته و گستره دید آن با توجه به ارتفاع درب صندوق اندکی کم به نظر می‌رسد. یک نوار نسبتا پهن کرومی به‌همراه نماد سایپا نیز در بالای محل نصب پلاک خودنمایی می‌کنند.

سپر عقب به ساده ترین شکل ممکن طراحی شده و تنها دو چراغ شبنمای باریک و کشیده در دو طرف آن تعبیه شده است. سر اگزوز کرومی نیز از گوشه پایینی سپر قابل مشاهده است.

به طور کلی طراحی ظاهری آریو S300 (تویوتا آلیون) اگرچه چندان مدرن و امروزی محسوب نمی‌شود اما با توجه به قیمت و ظاهر برخی رقبای داخلی آن نظیر تندر ۹۰، پژو پارس، سمند و غیره، قاعدتا از جلوه‌های بسیار زیباتری برخوردار گشته و چشم نوازتر به نظر می‌رسد.
ابعاد بدنه آریو به شرح زیر است:

طول(mm) ۴۵۶۵
عرض(بدون در نظر گرفتن آیینه ها)(mm) ۱۷۶۶
ارتفاع(mm) ۱۴۸۶
فاصله دو محور عقب و جلو(mm) ۲۷۰۰

طراحی داخلی و کابین آریو S300

به محض ورود به فضای کابین آریو s۳۰۰، با ادوات پلاستیکی سخت و خاکستری رنگ داشبورد مواجه می‌شوید که از نظر طراحی متناسب و معقول به نظر می‌رسند اما از کیفیت آنچنانی برخوردار نیستند.

فرم کلی داشبورد اگرچه نسبت به انواع جدیدتر چینی، قدیمی و دمده به نظر می‌رسد اما در قیاس با داشبورد انواع سمند و پژو 405، بسیار دلنشین تر است.

آریو به صورت دنده دستی و یا اتوماتیک عرضه می شود و برحسب انتظار، نمونه اتوماتیک از امکانات بیشتری همچون : صفحه نمایشگر لمسی ۷ اینچی و تجهیزات مرتبط با آن بهره مند گشته است که نمایی زیباتر و مدرن تر را برای داشبورد خودرو به ارمغان آورده است.

در نسخه پایه نیز یک نمایشگر تک رنگ ال سی دی دیده می شود که ساعت و تنظیمات رادیو را نمایان می‌سازد و یک فضای خالی، مناسب قرار دادن تلفن همراه و یا اشیاء مشابه در محدوده آن تعبیه شده است.

فرم غربیلک فرمان بسیار زشت و ناپسند به نظر می‌رسد و اگر با یک نمونه زیباتر جایگزین شود، با بازخوردهای مثبتی از سوی مشتریان مواجه شده‌اند. در نسخه استاندارد سه کلید گردان وظیفه تنظیم سامانه تهویه را عهده‌دار هستند.

در نسخه اتوماتیک مجهز به صفحه نمایشگر لمسی، درگاه سی دی، درگاه usb و حافظه میکرو اس دی و کلیدهای کنترل سرگرمی چند رسانه ای پیرامون نمایشگر اصلی به چشم می‌خورند. در نمونه دستی هم از طریق پورت usb، امکان شنیدن آهنگهای مورد علاقه فراهم شده است.

همچنین وجود سانروف در نمونه اتوماتیک می‌تواند جذابیت بیشتری را برای کابین آریو به همراه داشته باشد. فرم جالب و منحنی شکل دستگیره داخلی پنل درب‌ها که به رنگ نقره‌ای از سایر اجزای پنل درب متمایز شده، در نوع خود منحصر به فرد جلوه می‌کند.

پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان نیز اگرچه از ظاهری کاملا سنتی برخوردار شده اما به واسطه بهره‌مندی از نمایشگر نسبتا بزرگ کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش درجه حرارت، میزان سوخت باقیمانده و سایر اطلاعات ضروری، ترکیبی مدرن‌تر را برای خود رقم زده است که البته گاهی با توجه به شیب نسبتا زیاد رو به عقب این پنل، خواندن اطلاعات آن در حین رانندگی کمی با دردسر روبرو خواهد بود.

با توجه به ابعاد نسبتا بزرگ آریو s۳۰۰ کابین خودرو از نظر فضای سرنشینان با محدودیت و مشکل خاصی مواجه نیست و سرنشینان به ویژه در ردیف عقب می‌توانند از فزونی فضای پاها، سر و زانوها لذت ببرند. حجم صندوق عقب آریو معادل ۴۵۷ لیتر است که کاملا مناسب بوده و صندلی‌ها را نیز می‌توان به سمت جلو جمع کرد.

به طور کلی فضای داخلی آریو اس300 از نظر کیفیت و زیبایی چندان برجسته نیست اما برای مشتریان ایرانی که از انواع مشتقات پژو ۴۰۵ و سمند به این خودرو کوچ کرده اند، می‌تواند فضای خوب و مناسبی را فراهم نماید.

تجهیزات و امکانات آریو S300

تیپ Elegant1.5 Elegant1.6 MT1.6
تجهیزات ایمنی و رفاهی
ایربگ راننده و سرنشین  دارد
مجهز به سیستم پیشرفته ترمز ABS+ EBD  دارد
سیستم ضد سرقت (Immobilizer)  دارد
کامپیوتر اطلاعات سفر  دارد
شیشه بالابر برقی جلو و عقب  دارد
چراغ مه شکن جلو و عقب  دارد
تیغه برف پاک کن منعطف  دارد
آینه های جانبی مجهز به چراغ راهنما  دارد
زیر آرنجی وسط جلو  دارد
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک  دارد
سیستم تهویه مطبوع دستی  دارد
مجهز به ۵کمربند ایمنی  دارد
گرمکن شیشه عقب  دارد
چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع  دارد
قفل شدن اتوماتیک دربها در سرعت  دارد
سنسور پارک دنده عقب  دارد
چراغ عقب LED  دارد
ریموت کنترل تاشو  دارد
خاموش شدن تاخیری چراغها جهت هدایت در تاریکی

تیپ Elegant1.5 Elegant1.6 MT1.6
تجهیزات ایمنی و رفاهی
صندلی چرم  دارد
صندلی راننده قابل تنظیم در ۴جهت  دارد
صندلی عقب تاشونده مجهز به نگهدارنده صندلی کودک ISOFIX  دارد
قفل ایمنی کودک برای دربها و شیشه عقب  دارد
سیستم صوتی مجهز به: رایو + CD Player با قابلیت پخش MP۳ و پورتUSB  دارد
توجه:
با توجه به نوع تیپ و آپشن خودروها، همواره امکانات انتخابی خودروهای رؤیت شده در نمایندگی های مجاز، ملاک تحویل خودرو به مشتریان می باشد.

پیشرانه و مشخصات فنی آریو S300

آریو S300

زوتی زد ۳۰۰ در کشور مادر به دو نوع پیشرانه ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری چهار سیلندر مجهز شده است. با توجه به اطلاعات منتشر شده در وبسایت سایپا، پیشرانه ۱.۵ لیتری نیز در لیست محصولات این شرکت وجود دارد اما فعلا خبری از به کارگیری آن در آریو به گوش نرسیده است و تنها نمونه ۱.۶ لیتری نیروبخش آریو گشته است.

مشخصات فنی آریو s۳۰۰ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

تیپ Elegant1.5 Elegant1.6 MT1.6
گیربکس
نوع گیربکس دستی ۵ سرعته اتوماتیک دستی ۵ سرعته
موتور
تعداد سیلندر - تعداد سوپاپ ۴DOHC سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ
قطر سیلندر در کورس ۸۴/۸*۷۵(mm) ۹۰/۶*۷۵(mm) ۹۰/۶*۷۵(mm)
حجم موتور cc ۱۵۰۰ ۱۶۰۰
حداکثر قدرت hp@۶۰۰۰rpm ۱۰۳ ۱۱۲ ۱۱۲
حداکثر گشتاورNm@۴۰۰۰rpm ۱۴۱ ۱۵۱ ۱۵۱
نسبت تراکم ۱۰/۵ ۱۰/۵ ۱۰/۵
فرمان
نوع فرمان هیدرولیک
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب Trailing arm
ترمز
جلو دیسکی
عقب دیسکی

وزن خالص این خودرو برابر ۱۲۷۵ کیلوگرم است که حداکثر تا ۱۶۵۰ کیلوگرم به همراه بار قابل افزایش است. مصرف سوخت خودرو نیز توسط سایپا در محدوده شش و نیم تا ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده که با توجه به نوع بنزین ایران بایستی آن را در حدود هفت و نیم تا ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بدانیم. در ضمن ظرفیت باک سوخت خودرو آریو برابر ۵۵ لیتر است.

سایپا آریو S300

همچنین نمونه دستی به رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی و خودروی اتوماتیک از انواع ۱۶ اینچی بهره می‌برد. میزان شتاب آریو ۱.۶ لیتری اتوماتیک در حدود 14 ثانیه برآورد شده که این رقم برای نسخه دستی به شرط دنده کشی در دورهای بالا می‌تواند تا ۱۲ ثانیه کاهش یابد.

تجربه رانندگی

آریو S300

پس از روشن کردن موتور خودرو به وضوح صدای پیشرانه به گوش سرنشینان می‌رسد که می‌تواند ناشی از عدم عایق بندی مناسب کابین آریو s۳۰۰ باشد. در حین رانندگی با دورهای بالا این حالت تشدید خواهد شد و مزاحمت بیشتری برای سرنشینان ایجاد خواهد کرد.

عملکرد جعبه دنده نیز پایین تر از حد انتظار بوده و اگرچه تعویض دنده ها به نرمی صورت می‌گرفت اما چندان دقیق و به موقع نبوده است. این حالت در شتاب گیری اولیه و معکوس دادن تا حد زیادی آزاردهنده به نظر می‌رسد.

آریو S300

سیستم تعلیق خودرو از نرمی مناسبی برخوردار است و می‌تواند نویدبخش یک رانندگی کاملا آسایش بخش برای خانواده‌های ایرانی باشد. البته نرمی بیش از حد سیستم تعلیق قاعدتا تاثیر منفی خود را در جنبه‌های مانور پذیری خودرو خواهد گذاشت.

عملکرد سیستم ترمز خودرو خوب و مناسب است دید به بیرون کابین در حد معقول قرار دارد و با توجه به حضور دوربین دنده عقب به همراه سایز مناسب آینه‌های جانبی، دنده عقب رفتن با آریو نباید کار چندان مشکلی باشد.

رقبا و محصولات مشابه آریو S300

آریو S300

آریو S300 در بازار ایران بایستی در برابر حریفانی همچون: برلیانس H330، جک جی5، بی وای دی F3، بسترن B30، دنا پلاس،MVM 550، پارس تندر اتومات، پژو پارس اتومات و MG 360 بایستد.

قیمت و شرایط فروش آریو S300

با توجه به التهابات ناشی از نوسانات نرخ ارز، این روزها( زمان نگارش این مطلب) نرخ‌های بسیار بهت آوری در بازار برای بسیاری از خودروها ارائه داده می‌شود. سایت ها و منابع معتبر اعلان قیمت خودرو در ایران، بهای آریو را در دو مدل اتومات و دستی در حدود 66 و 56 میلیون تومان درج نموده‌اند و این در حالی است که بهای آریو S300 اتوماتیک و دستی توسط کارخانه سازنده به ترتیب معادل 62 و 54 میلیون تومان اعلام شده است.

البته ماجرا به همین جا ختم نمیشود و در برخی آگهی های فروش خودرو، بهای آریو اتوماتیک از سوی مالک در حدود 90 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

به‌روز رسانی(25 شهریور97): بهای آریو S300 دستی و اتوماتیک به ترتیب در بازار معادل 73 و 92 میلیون تومان است.

مزایا و معایب آریو S300

مزایا
  • طراحی ظاهری موقر
  • ارزش خرید مناسب نسبت به قیمت فعلی( 50 - 60 میلیون تومان)
معایب
  • کیفیت نه چندان مطلوب متریال کابین
  • کمبود قطعات یدکی
  • عرضه در ناوگان تاکسی رانی
  • افت قیمت زیاد در زمان فروش
  • عملکرد پایین تر از انتظار گیربکس اتوماتیک
  • سبک طراحی قدیمی به کار رفته در فضای کابین و داشبورد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۵ شهریور ۱۳۹۷

    خوب ما چرا تو‌ دوران پسابرجام نرفتیم پلتفرم بخریم فرصتش بود نبود؟ هنوز که هنوزه پلتفرم پراید و پژو فقط ظاهرشو هی عوض میکنن. مثل شتر مرغ که سرشو میکنه زمین انکار کسی نمیبینتش

مطالب پیشنهادی