ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مدرسه هوشمند کلاسه
تکنولوژی

گردشی در شرکت «کلاسه»؛ آغازی برای مدرسه هوشمند در ایران

نام مدرسه همیشه تداعی کننده دفتر، کتاب و قلم بوده و اکثر ما با همین وسایل و لوازم التحریرهای مختلف، علم را فرا آموختیم؛ ما با تمام شیطنت‌ها، مشکلات و شیرینی‌های دوران مدرسه آشنا هستیم. با ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۱۵

نام مدرسه همیشه تداعی کننده دفتر، کتاب و قلم بوده و اکثر ما با همین وسایل و لوازم التحریرهای مختلف، علم را فرا آموختیم؛ ما با تمام شیطنت‌ها، مشکلات و شیرینی‌های دوران مدرسه آشنا هستیمبا پیشرفت فناوری همه چیز به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود و سیستم آموزشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. موضوع مدرسه هوشمند چند سالیست که در دنیا و ایران پایش باز شده و مجموعه کلاسه هم با همین رویکرد، وارد بازار شده است. کلاسه با شعار تغییر در جنس آموزش روی کار آمده است و قصد فرهنگسازی استفاده از نرم افزار و سخت افزار در سیستم آموزشی را دارد.

مدیرعامل کلاسه «امیر گیلانپور» نام دارد و همانطور که از نام خانوادگی‌اش پیداست، فرزند خطه شمال کشور است و روی این موضوع کمی تا قسمتی تعصب دارد و آنقدر به فرهنگ گیلان علاقه دارد که در کنار تمامی کارهایی که در حوزه آموزش و تکنولوژی می‌کند، رستوران داری غذای گیلکی هم انجام می‌دهد. گیلانپور اما بیشترین دغدغه فکری و ذهنی‌اش سیستم آموزشی مدارس کشور و بهبود آن بوده و با اینکه در کودکی خودش آنچنان درسخوان نبوده ولی فراتر از درس و مدرسه، فعالیت‌های جانبی موفقیت آمیزی داشته است و امروزه دکترای مدیریت خود را گرفته است. او امروزه شرکتی را تاسیس کرده و مجموعه کلاسه را برای مدارس کشور به ارمغان آورده تا با کمک تیم فنی‌اش بتواند هوشمندسازی را در سیستم آموزشی جاری کند و رویای مدرسه هوشمند را بیشتر از پیش به واقعیت نزدیک کند.

کلاسه یک شرکت فناوری به حساب می‌آید که برای دگرگون کردن سیستم آموزشی تلاش می‌کند و والدین پرمشغله امروزی را بیشتر از همیشه در کنار فرزندان خود قرار می‌دهد. دنیای شلوغ امروزی باعث شده که اکثر مادرها و پدرها وقت کافی برای رسیدگی به امورات درسی فرزند خود را نداشته باشند و دیگر چیزی به نام انجمن اولیا و مربیان که پیش‌تر در اکثر مدارس وجود داشت، رنگ و بوی فیزیکی آنچنانی ندارد. از همین رو تیم کلاسه تصمیم گرفته تمامی این تعاملات را در بستر اینترنت و اپلیکیشن ‌های موبایلی فراهم کند تا والدین در همه جا در جریان جزییات رخ داده در مدرسه و دانش آموزشان قرار بگیرند.

داستان کلاسه از کجا شروع شد؟

مدرسه هوشمند کلاسه

گیلانپور از پیشینه فعالیت خودش می‌گوید که ید طولانی در زمینه حضور در مدارس دارد، او از نقش معلم علوم کامپیوتری گرفته تا معاونت و موسس مدرسه را در کارنامه خود ثبت کرده و گام به گام قدم‌های بعدی خود را بلندپروازانه‌تر انتخاب کرده تا بتواند در نهایت به سیستم کلاسه فعلی دست پیدا کند. خودش می‌گوید:

«بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه توانستم در همان مدرسه خودم نقش معلم و بعدها نقش معاونت مدرسه را ایفا کنم و با شخصی که زمانی مدیر مدرسه خودم بود همکاری داشته باشم. بعد از این مراحل بود که دغدغه وجود یک سیستم آموزشی برتر در ابعاد بین‌المللی به سرم زد و توانستم در نهایت در سال 89 به همراه برادر و خواهرم، با یک سرمایه نه چندان زیاد اولین مدرسه از سلسله شعبات مدارس پیشگامان را در شهر رشت راه‌اندازی کنم. امروز 7 شعبه از پیشگامان در مقاطع تحصیلی مختلف فعالیت می‌کند و این مدارس توانسته‌اند در زمینه مدرسه هوشمند تبدیل به یک برند شوند.»

او سیستم آموزشی پیشگامان را کاملا مجزا با دیگر مدارس غیرانتفاعی و دولتی می‌خواند و آن را همانند اسمش پیشرو می‌داند. گیلانپور بعد از تاسیس این مدارس، هدف بعدی‌اش را نشانه می‌رود و با کمک یک تیم فنی حاذق استارت اولیه ایده اصلی خودش یعنی کلاسه را می‌زند. او باور دارد که تمام برنامه‌های موجود در یک مدرسه مجهز اعم از سیستم حسابرسی و آزمون و بانک اطلاعاتی و... را در یک سیستم تجمیع کرده‌اند.

سخت افزار مناسب، نرم افزار مناسب و معلمین آموزشی که بتوانند از این بسترها به درستی استفاده کنند، سه رکن اصلی مدرسه هوشمند از نظر گیلانپور هستند و قصد دارد تا در وهله اول مدارس پایتخت و سپس کل ایران را به این ویژگی‌ها برساند.

رویای داشتن مدرسه هوشمند با اپلیکیشن کلاسه

مدرسه هوشمند کلاسه

«امیرحسین جمشیدی» مدیر بخش فنی تیم کلاسه، گیلانپور را یک کارآفرین موفق می‌داند که طبق نقشه و اصول جلو می‌رود و با ذهنیتی رویایی به مصاف مارکت نمی‌رود. او می‌گوید در سال 93 و همزمان با اوج رشد کاربرد سیستم‌های هوشمند و رشد گوشی‌های هوشمند، بیزینس کاری درست و به موقع کلاسه را برای رشد مدرسه هوشمند در ایران ایجاد کردند. جمشیدی سیستم کلاسه را برایمان به طور خلاصه معرفی می‌کند:

«در سیستم کلاسه در حقیقت هر مدرسه با پرداخت مبلغی بسیار کمتر از حد انتظار، چیزی حدود 2.5 میلیون تومان، از بیش از ده‌ها امکانات مختلف بهره‌مند می‌شود و تبدیل به یک مدرسه هوشمند می‌شود. امکاناتی که به آنها داده می‌شود در قالب یک اپلیکیشن اختصاصی طراحی شده و در حقیقت بعد از قرارداد با هر مدرسه، ما یک اپلیکیشن مختص مدرسه با لوگوی مخصوص خودشان می‌سازیم و امکانات داخل اپلیکیشن و حتی برخی طراحی‌های خاص را به خودشان می‌سپاریم تا با سلیقه آنها خصوصی سازی شود. مثلا سیستم کارنامه در هر مدرسه بنا به سیستم آموزشی مدرسه فرق می‌کند که ما در کلاسه دست مدیران را برای اعمال این تغییرات باز گذاشته‌ایم. بعد از راه اندازی این سیستم، لینک دانلود نسخه‌های مختلف آن به تمامی والدین ارسال می‌شود تا آنها هم وارد دنیای کلاسه شوند.»

مدرسه هوشمند
نمایی از اپلیکیشن کلاسه

اپلیکیشنی که کلاسه برای مدرسه می‌سازد ظرف کمتر از 24 ساعت ساخته می‌شود و یک سری آموزش‌های تکمیلی برای تمامی قسمت‌های پنل مدیریت و کاربری برنامه نیز در نظر گرفته شده و در کنار آن راهنما و پشتیبانی کامل هم وجود دارد.به گفته جمشیدی به هر مدرسه یک پنل مدیریت تعلق می‌گیرد که با آن می‌تواند به بخش‌های مختلف اپلیکیشن خود نظارت کند، بخش‌هایی نظیر ارسال نوتیفیکشن، کارنامه و چاپ آن، گزارش‌های روزانه، گزارش‌های انضباظی، نمودارهای مختلف، درسنامه‌ها، معرفی کادر، ثبت نام موقت، برنامه هفتگی و امتحانی و برنامه‌های ویژه، نکات آموزشی و سیستم اتوماسیون اداری بین پرسنل و حتی پنل پیامکی که در اختیار مدارس قرار می‌گیرد. گیلانپور این ویژگی را نقطه عطفی در سیستم کلاسه معرفی می‌کند:

«برای دریافت یک پنل کاربری پیامکی باید مراحل مختلفی را برای اخذهای مجوزهای گوناگون طی کرد ولی تیم ما درجا این پنل را در اختیار مدارس به طور رایگان قرار داده و صرفا شارژ آن که به مخابرات مربوط است، بر عهده مدرسه خواهد بود. با شارژ پنل پیامکی می‌توان به تعداد دلخواه برای کادر،والدین،دانش‌آموزان و یا هر دسته بندی دیگری که مورد نظرتان هست پیامک بفرستید و آنها را از موضوعات مختلف آگاه کنید و در جریان امور قرارشان دهید.»

مدرسه هوشمند کلاسه

او معتقد است که سیستم کلاسه به طرز شگفتی هزینه‌های جاری هر مدرسه را کاهش داده و باعث می‌شود که در یک سال تحصیلی بیش از صد میلیون صرفه جویی شود: «چاپ هزینه کاغذهای مختلف و پرونده‌سازی‌های گوناگون، حقوق نیروی انسانی برای برخی امور ساده که توسط کلاسه امکان پذیر است، طراحی سوالات، سیستم حسابداری در مدرسه که مشابه آن در کلاسه موجود است، هزینه‌های تبلیغاتی و... همگی از دور خارج شده و در یک سیستم آنلاین تجمیع می‌شود. این معنای دقیق تکنولوژی در آموزش است.»

مدرسه هوشمند به معنای تنبلی دانش آموز نیست

مدرسه هوشمند کلاسه

گیلانپور هدف خودشان را بیشتر مدارس غیرانتفاعی عنوان می‌کند چرا که همکاری مدارس دولتی با آنها چندان اثر بخش نبوده ولی دوست دارد بتواند روزی این سیستم را در همه مدارس پیاده کند. او همچنین تاکید دارد که مخاطب این سامانه در حقیقت بیشتر والدین هستند تا دانش آموزان و خودش مخالف همراه داشتن گوشی موبایل توسط بچه‌ها در مدرسه است:

«به شخصه موافق استفاده بی رویه دانش آموزان از گوشی و اینترنت و خارج کردن آنها از دنیای کتاب و کاغذ نیستم. سیستم مدرسه هوشمند کلاسه هم هدفش این نیست که شغلی را در مدارس حذف کند و یا دانش آموزان را از کتاب دور کند و آنها را صرفا درگیر استفاده از گوشی های هوشمند کند، بلکه در نظر داریم سیستم آموزشی حاکم فعلی را تا جایی که قانون به ما اجازه می‌دهد ارتقا دهیم و آن را به روز کنیم و کار نیروهای انسانی حال حاضر را تهسیل ببخشیم و همچنین والدین را در امور جریانات مدرسه و فرزندانشان قرار دهیم و دل نگرانی‌هایشان را کاهش دهیم. در این میان البته با برقراری مواردی چون وبینار و انجام آزمون آنلاین و... دانش آموز هم کمی درگیر خواهد شد ولی این مسائل دائمی نیست و گوشی هوشمند در اینجا در حقیقت نقش یک دستگاه کمک آموزشی را خواهد داشت.»

مدرسه هوشمند کلاسه

مدیرعامل این شرکت همچنین تاکید می‌کند که سیستم کلاسه در بازار مدارس قدم گذاشته که علی‌الظاهر یک مارکت سنتی و مقاوم در برابر تکنولوژی است، ولی امروزه بیشتر از آنچه که خودشان فکر می‌کنند مدارس به سراغ آنها می‌آیند و تبلیغاتشان به طریق دهان به دهان بین محافل و مدیران آموزشی می‌چرخد.

مدرسه هوشمند

گرچه کارشناسان فروش و بازاریابان همچنان حرف اول و آخر را در جذب مدارس به سیستم کلاسه می‌زنند و این مجموعه در نظر دارد تا تعداد عضو فعلی خود را به زودی به هزار عضو برساند و هدف نهایی‌شان نیز رسیدن به ۱۰ درصد از ۵۰ هزار مدرسه غیرانتفاعی سراسر کشور است، درصدی که به گفته گیلانپور هدف دوساله مجموعه آنهاست.

آینده روشن برای مدارس هوشمندتر

مدرسه هوشمند کلاسه

بیزینس مدل این شرکت نیز افق بلندی دارد و همچنین نباید فراموش کرد که کلاسه بسیار به موقع و به جا وارد این مارکت شده و عملا رقیب بزرگ آنچنانی در پیش روی خود ندارد. ویژگی‌ها و ماژول‌های مختلفی نیز قرار است در آینده در کنار پکیج کامل کلاسه عرضه شود؛ پکیجی مانند سرویس مدرسه، برگزاری کلاس آنلاین، تصحیح آنلاین آزمون‌ها، بانک سوالات و... که هر کدام می‌تواند یک بازار سودده برای آنها به همراه داشته باشد و از آن مهم‌تر، به ارتقای کیفی سیستم آموزشی مدارس کمک کنند. این ویژگی‌ها در کنار ۱۵ سرویس دیگر کلاسه می‌تواند مدارس را از تمسک به انواع سیستم‌ها و شرکت‌های مختلف بازدارد و تمامی موارد مورد نیاز خود را یکجا تهیه کند.

مدرسه هوشمند حقی برای همه دانش آموزان

مدرسه هوشمند کلاسه

به نظر می‌رسد سیستم کلاسه تاحد زیادی هم راستای مبحث عدالت اجتماعی هم هست، موضوعی که چندی پیش واکنش یکی از نمایندگان مجلس را در پی داشت که اعتقاد داشت هوشمندسازی مدارس تا همه‌‌گیر و در همه نقاط ایران رخ ندهد، یک نوع بی عدالتی در نظام آموزشی خواهد بود.اما کلاسه به سراغ هوشمندسازی فیزیکی مدارس تا این لحظه نرفته و قصد دارد تا صرفا با داشتن یک گوشی یا تبلت موبایل هوشمند که امروزه در اکثر خانواده‌ها یافت می‌شود، یک پل ارتباطی هوشمند بین مدرسه و خانه دانش آموز ایجاد کند تا سیستم آموزشی را تسریع ببخشد.

مدرسه هوشمند
معلمین و دانش آموزان و والدین می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند و تمامی این صحبت‌ها توسط ادمین برنامه می‌تواند نظارت شود تا مشکلاتی پیش نیاید

کلاسه در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS و همچنین تحت وب فعال است و از آنجایی که بسیاری از والدین شاید آنچنان با اپلیکیشن‌های مختلف و کار کردن با آنها آشنایی نداشته باشند، سعی شده تا UI (رابط کاربری) اپلیکیشن بسیار ساده و راحت باشد و در کنار این موارد، آموزش‌هایی هم در این زمینه برای همگی کاربران در نظر گرفته شده است.

مدرسه هوشمند کلاسه

مدرسه هوشمند در ایران معانی مختلفی دارد و کلاسه رویکرد جدیدی را در این زمینه در نظر گرفته تا معنای درس خواندن را در خانه دانش آموزان تغییر ببخشید. نقص‌های موجود در سیستم آموزشی کشور با راه اندازی این سامانه‌ها به کلی حذف نمی‌شوند ولی بخش اعظمی از آنها تغییر می‌یابد و شاید بتوان امیدوار بود که روزی آموزش و پرورش با همکاری‌های بیشتر بتواند صد در صد این سیستم را بهبود ببخشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی