ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چیپ A12
تکنولوژی

چرا چیپ A12 می تواند به برگ برنده اپل در برابر رقبا بدل شود

اپل در آیفون های XS و XS Max که به تازگی معرفی شده اند از چیپست A12 بایونیک استفاده کرده؛ چیپی که بر اساس فرایند 7 نانومتری تولید شده و می تواند به برگ برنده این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

اپل در آیفون های XS و XS Max که به تازگی معرفی شده اند از چیپست A12 بایونیک استفاده کرده؛ چیپی که بر اساس فرایند 7 نانومتری تولید شده و می تواند به برگ برنده این شرکت در مقابل تولید کننده گوشی های اندرویدی بدل شود.

A12 از 6.9 میلارد ترانزیستور بهره می برد و در مقایسه با چیپ A11 که بر اساس فرایند 10نانومتری تولید شده بود می تواند در فضایی با اندازه مشابه تعداد 2 برابر ترانزیستور را در خود جای دهد. اما نیازی نیست چندان خود را درگیر این اعداد کنید. به طور ساده باید گفت که آیفون های 2018 در مقایسه با مدل های سال گذشته 50 درصد کارایی گرافیکی سریعتری را ارائه می دهند و نرم افزار هوش مصنوعی آنها نیز 8 برابر سریعتر عمل می کند.

اما مهمتر از همه اینکه ادعا شده A12 در مقایسه با چیپست های به کار رفته در گوشی های اندرویدی فعلی می تواند در جایگاهی بالاتر قرار گیرد. در ادامه به مزایای چیپ A12 و برگ های برنده اپل در  برابر رقبا می پرازیم.

مسابقه 7 نانومتری

چیپ A12

A12 بایونیک اولین چیپ 7 نانومتری در صنعت تولید چیپست ها است اما رقبای اپل هم چندان دور نیستند. هواوی قصد دارد به زودی گوشی های معرفی نشده سری میت 20 را با چیپست های کایرین 980 همراه کند که بر اساس معماری 7 نانومتری تولید می شود.

از سوی دیگر کوالکام که چیپست های مورد نیاز برای بیشتر گوشی های اندرویدی را تولید می کند اکنون از فناوری 10 نانومتری بهره می برد. انتظار می رود نسل بعدی چیپست پرچمدار این شرکت یعنی اسنپدراگون 855 با معماری 7 نانومتری تولید شود.

اما اپل چیپ هایش را خود طراحی می کند و البته برای تولید آنها به شرکت تایوانی TSMC وابسته است. قرار است نسل بعدی چیپ های کوالکام هم توسط TSMC تولید شوند. گوشی های اپل مجهز به A12 در ماه جاری میلادی و زودتر از دیگر رقبا از راه خواهند رسید.

هوش مصنوعی پیشرفته تر به لطف چیپ A12 بایونیک

چیپ A12

در دهه های قبل پیشرفت چیپ های جدید نسبت به نسل های قبل تر از خود بیشتر به افزایش سرعت ساعت پردازنده ها خلاصه می شد اما این شرایط به مرور تغییر کرد. کم کم امکان افزایش سرعت به سادگی امکان پذیر نبود و شرکت ها مجبور شدند از فناوری های دیگری برای بهبود کارایی چیپست ها بهره ببرند. قابلیت پردازش های مرتبط با هوش مصنوعی یکی از همین موارد است که اکنون به یکی از حوزه های رقابت بین شرکت ها بدل شده است.

A12 در زمینه پردازشگر گرافیکی هم پیشرفت کرده و در مقابل A11 که پردازشگر گرافیکی 3 هسته ای داشت اکنون از 4 هسته گرافیکی بهره می برد. A12 مشابه با A11 به قابلیت های پردازش هوش مصنوعی مجهز شده ولی می تواند با 8 برابر قدرت بیشتر تا 5 هزار میلیارد عملیات در ثانیه را انجام دهد.

کنترل تمام دستگاه

چیپ A12

اپل در مقایسه با دیگر تولید کننده های گوشی های هوشمند جایگاه مستحکمی دارد. دلیل این موضوع را باید در چند مورد جستجو کرد: این شرکت روی چیپست گوشی های خود کنترل بالایی دارد و از سوی دیگر روی سیستم عامل و دیگر نرم افزارهای اختصاصی خود از جمله سیستم های تشخیص گفتار و اپلیکیشن هایی از جمله فوتوز نیز کنترل دارد. در واقع اپل تلاش می کند با این کار یکپارچگی کارکرد همه اجزا با هم را حفظ کند.

گوگل در سال 2017 چیپ جداگانه ویژوال کور را با گوشی های پیکسل 2 همراه کرده بود تا به این ترتیب بتواند انعطاف پذیری خود در ارتباط با نرم افزارهایش  را افزایش دهد اما اپل راهکار دیگری را در پیش گرفته. مغز هوش مصنوعی را به جای اینکه در چیپ جداگانه ای تعبیه کند با چیپست A12 ترکیب کرده و آن را «سیستم محاسبه هوشمند» نامیده است.

تحلیلگران معتقدند هوش مصنوعی یکی از پایه های جدید برای محاسبات است و با هر نرم افزار مدرن امروزی در ارتباط است. وقتی بحث هوش مصنوعی در دستگاه های موبایل مطرح می شود می تواند گفت اپل بر این حوزه حکمرانی می کند.

 

تماشا کنید: اپل با «Shot on iPhone XS» قابلیت تصویربرداری آیفون XS را به رخ می کشد 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی