ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

آیا آیفون XS Max بهتر از آیفون X عکس می گیرد؟

آیفون های 2018 در مقایسه با نسل قبل دوربین اصلی بهتری دارند که از سنسور بزرگ تری بهره می برد، ضمن اینکه پردازشگر تصویر جدید هم قابلیت هایی مثل Smart HDR و کنترل عمق را ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۸ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

آیفون های 2018 در مقایسه با نسل قبل دوربین اصلی بهتری دارند که از سنسور بزرگ تری بهره می برد، ضمن اینکه پردازشگر تصویر جدید هم قابلیت هایی مثل Smart HDR و کنترل عمق را فراهم می آورد. به همین خاطر انتظار می رود کیفیت عکس های آیفون XS و آیفون XS Max در مقایسه با آیفون X در برخی شرایط بهبود یافته باشند.

آیفون XS همانند نسل قبل از ترکیب دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی استفاده می کند، یکی با لنز واید و دیگری با لنز تله، و هردو با ضریب اف 1.8. البته لنز اصلی در آیفون XS کمی عریض تر شده و فاصله کانونی اش از 28 میلیمتر در نسل قبل، حالا به 26 میلیمتر رسیده. به همین عمق میدان تصاویر آیفون های جدید در فواصل نزدیک، اندکی کمتر خواهد بود. مهم ترین تفاوت اما به سنسور جدید مربوط می شود که به گفته اپل، دو برابر سریع تر و 32 درصد بزرگ تر از قبل است.

پس از بررسی کامل آیفون XS Max در دیجیاتو، حالا می خواهیم کیفیت عکس های این گوشی را با نسل قبل مقایسه کنیم. این بررسی به شکل ابتدایی، یعنی در شرایط واقعی و بدون تغییر تنظیمات دوربین، دخالت در نحوه عکس گرفتن یا ویرایش نهایی صورت گرفته است (البته اپل هم حق انتخاب چندانی را برای شما به عنوان کاربر قائل نمی شود و تنظیمات خاصی را برای دوربین در نظر نگرفته است). در ادامه این نمونه عکس ها را با هم مرور می کنیم.

در نور کافی، تفاوت چندانی بین کیفیت عکس های دو نسل آیفون دیده نمی شود اما همان طور که می بینید، آیفون XS Max رنگ های گرم تری تولید می کند و به همین دلیل، عکس ها جذاب تر به نظر می رسند. البته زمانی که عکس ها را روی صفحه موبایل نگاه کنید، این تفاوت آنچنان مشهود نیست. برش 100 درصد عکس دوم تفاوت مشهودی را نشان نمی دهد اما در مورد عکس سوم می توان گفت حتی آیفون X جزئیات بیشتری را ثبت کرده است، که کمی عجیب به نظر می رسد.

زمانی که اختلاف نوری زیادی در محیط وجود داشته باشد، حفظ تعادل بین نقاط روشن و تاریک کار ساده ای نیست و اکثر موبایل ها عملکرد خوبی در این وضعیت ندارند. همان طور که در تصاویر فوق می بینید، پردازشگر تصویر پیشرفته آیفون XS Max با قابلیت Smart HDR کارآیی خودش را نشان داده و جزئیات بیشتری را نسبت به آیفون X به ثبت رسانده. برش 100 درصد عکس ها نشان می دهد آیفون X بخش زیادی از شاخ و برگ درختان را حذف کرده ولی آیفون XS Max تا جایی ممکن آنها را به تصویر کشیده است. در آخرین عکس هم می بینید که آیفون XS Max جزئیات سایه ها را هم بهتر از نسل قبل حفظ می کند و در مجموع نتیجه بهتری را حاصل می کند.

وقتی نور کم باشد، سنسور جدید آیفون XS Max با پیکسل های بزرگ تر به کمک شما می آید تا نتیجه بهتری را به دست آورید، هرچند این تفاوت تا وقتی که عکس را بزرگ نکنید مشخص نمی شود. در برش 100 درصد عکس فوق می بینید که بافت چوب توسط آیفون XS Max با دقت بالا ثبت شده ولی آیفون X فقط هاله ای از آن را به شما نشان می دهد. از نظر دقت رنگ تفاوت چندانی بین دو دوربین دیده نمی شود و هردو عملکرد خوبی داشته اند.

با اینکه قابلیت Smart HDR در اکثر موارد عملکرد خوبی نسبت به حالت Auto HDR نسل قبل دارد، ولی گاهی اوقات می بینیم آیفون XS Max چندان هم هوشمند نیست. در عکس فوق مشاهده می کنید که آیفون X توانسته توازن خوبی را بین نور شدید محیط و سوژه برقرار کند، ولی آیفون XS Max بسیاری از ساختمان ها را با نوردهی بیش از حد (اوور) به تصویر کشیده است. البته توجه کنید که ثبت چنین عکسی در مقابل نور شدید محیط فقط از عهده پرچمداران جدید بازار بر می آید.

از آنجایی که سنسور ثانویه آیفون های 2018 نسبت به نسل قبل تفاوتی نکرده، بزرگنمایی 2 برابری دوربین این دو گوشی هم تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در تصویر فوق که با زوم 2X گرفته شده می بینید به جز اختلاف اندک در کنتراست و توازن سفیدی بین دو تصویر، جزئیات آنها تفاوت چندانی با هم ندارند و در واقع می توان گفت که قابلیت بزرگنمایی دوربین آیفون XS Max نسبت به نسل قبل تغییری نکرده است.

دوربین سلفی آیفون های 2018 تفاوتی با قبل نکرده اما با پردازش تصویر بهتر و عملکرد هوشمند، سلفی های بهتری از شما می گیرد. تصویر فوق به شکل ضد نور ثبت شده و شرایط سختی برای هر دو موبایل به وجود آورده، ولی آیفون XS Max عکس بهتری را ثبت کرده که از نظر توازن نور، غنای رنگ و کنتراست، به مراتب بهتر از آیفون X است. همچنین برخلاف آنچه برخی کاربران می گویند، ما نشانه ای از زیباسازی خودکار چهره در آیفون جدید مشاهده نکردیم و عکس ها کاملاً طبیعی ثبت می شوند.

پرتره های دوربین اصلی آیفون XS هم تفاوت چندانی با آیفون X ندارند، جز اینکه به لطف قابلیت Smart HDR نقاط پرنور پس زمینه با جزئیات بیشتری حفظ می شوند. در تصویر فوق می بینید که سوژه به خوبی از پس زمینه جدا شده و افکت بوکه هم به شکل مطلوب اعمال می شود. آیفون XS Max امسال می تواند عمق میدان را به شکل نرم افزاری بین f/1.4 و f/16 تنظیم کند، قابلیتی که پیش از این در بسیاری از گوشی های اندرویدی دیده بودیم، ضمن اینکه با عمق سنجی هوشمند، افکت بوکه فقط روی پس زمینه اعمال نمی شود و اجزای نزدیک تر به موبایل را هم در بر می گیرد.

قابلیت نورپردازی پرتره در آیفون جدید اپل چندان تفاوتی با قبل نداشته و با اینکه اپل مدعی هوشمندتر شدن آن است، ولی در عمل تغییر خاصی دیده نمی شود. تنها گزینه ای که خروجی قابل قبولی را تحویلتان می دهد، حالت Studio Light است که چهره را کمی روشن می کند، وگرنه در باقی موارد نتیجه مطلوبی به دست نمی آید.

آیفون XS Max به لطف سنسور جدید و پردازشگر تصویر پیشرفته، بهترین گوشی اپل برای عکاسی شبانه محسوب می شود و تا جای ممکن، تصاویری بدون نویز و طبیعی تحویل شما می دهد، یعنی شاهد تلاش بی نتیجه برای روشن کردن بیش از اندازه محیط نیستیم و توازن کافی بین بخش های روشن و تاریک تصویر برقرار است.

همان طور که مشاهده کردید، آیفون XS Max یکی از بهترین دوربین های دنیای موبایل را در اختیار دارد. برای اینکه بدانیم این گوشی در مقابل پرچمداران اندرویدی چه جایگاهی دارد، باید منتظر بررسی جامع و تخصصی وب سایت DxOMark باشیم اما طبق تجربه ای که با کهکشانی های جدید سامسونگ یا ابرقدرت هواوی داشتیم، به نظر می رسد آیفون های 2018 هم سطح گلکسی نوت 9 اما پایین تر از هواوی P20 پرو قرار بگیرند. این نکته را هم فراموش نکنید که به زودی گوگل با پیکسل 3 و هواوی با میت 20 وارد این رقابت جذاب خواهند شد.

به هر حال آیفون های 2018 چند وقتیست با قیمت فضایی به بازار کشورمان آمده و برای اکثر مردم و علاقه مندان دنیای تکنولوژی به رؤیایی دست نیافتنی بدل شده اند. آیفون XS در مقایسه با نسل قبل دوربین بهتری دارد اما اگر همین حالا آیفون X دارید، بهبودهای جزئی دوربین نمی تواند دلیل کافی برای ارتقاء محسوب شود. اگر بخواهیم به سؤال اصلی این مطلب پاسخ دهیم باید بگوییم آیفون XS بهتر از آیفون X عکس می گیرد، ولی نه به اندازه ای که بتوان آن را به عنوان نقطه تمایز بین دو نسل مطرح کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • alex
    alex | ۱۹ مهر ۱۳۹۷

    پارک جردنه

  • poro alex
    poro alex | ۱۶ مهر ۱۳۹۷

    واقعا تو دوربین های امسال هیچ گوشی به پای وی 40 فینکیو نمی رسه

  • OLD
    OLD | ۹ مهر ۱۳۹۷

    ایا ما انقلاب کردیم تار موی خانومی از زیر روسری بیرون بیاد؟؟!!
    جواب خون شهدارو چه میدید؟
    روتون میشه توی جشمای معصوم حضرت اقا امام خامنه ای نگاه کنید؟

    بهتر بود در سایت تصویری از خانم ایران گذاشته نشود یا اینکه درصورت نیاز با پوشش چادر و روسری ظاهر شوند تا به مردان مجرد فشار وارد نشود. از خدا بترسید

    • poro alex
      poro alex | ۱۶ مهر ۱۳۹۷

      چی می گی

    • pedram zarei
      pedram zarei | ۲۱ مهر ۱۳۹۷

      نوبت تو هم میرسه جیره خوار

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۹ مهر ۱۳۹۷

    چرا نقد و بررسی محصولات الکتریکی مصرفی ساخت داخل رو نمیزارید که از معایب و محاسن اونها خوانندگان شما نیز بهره مند بشوند. یا نکنه شما هم‌آب به اسیاب دشمن میریزید و اتکا و باور خود باوری و تکریم و تجلیل از محصولات داخلی رو ندارین!

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۹ مهر ۱۳۹۷

      بله مثلا نقد و‌بررسی پریز سه راهی ها و سیم سیارهای داخلی و یا لامپها و اسباب باز‌هایی مثل نی‌نک بانمک که ابمیوه رد میشه از تو عینک

    • AMIR
      AMIR | ۹ مهر ۱۳۹۷

      دوست عزیز همه ما کالاهای باکیفیت و ممتاز ایرانی رو تحسین میکنیم مثلا فرش ایرانی برنج ایرانی و ....
      ولی آنچه که شما می فرمایین فقط و فقط مونتاژ قطعات چینی درجه ۳ به بدترین شکل ممکن هستش تازه رانت و سودش که به جیب یه عده آقازاده سرازیر میشه جای خود دارد

مطالب پیشنهادی