ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی F1 2018؛ سبقتی بی‎صدا

به جرات باید گفت سری F1 در چند سال اخیر به یکی از آن بازی‌های جذاب و کم عیب و ایرادی تبدیل شده که در زیر سایه سنگین ریسینگ‌های محبوب‌تری چون فورتزا موتوراسپرت و حتی ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

به جرات باید گفت سری F1 در چند سال اخیر به یکی از آن بازی‌های جذاب و کم عیب و ایرادی تبدیل شده که در زیر سایه سنگین ریسینگ‌های محبوب‌تری چون فورتزا موتوراسپرت و حتی بازی‌های ورزشی دیگر قرار گرفته و شاید به خاطر سبک خاص آن، کمتر کسی علاقه به تجربه آن دارد.

در بررسی نسخه قبلی یعنی F1 2017 از این گفتیم که کدمسترز چطور توانسته این سری را به یکی از زیباترین عناوین ریسینگ از لحاظ بصری و همچنین یکی از کامل‌ترین بازی‌های شبیه ساز ممکن بدل کند. خوشبختانه امسال F1 2018 نیز همین روند را ادامه داده و بسیاری از استانداردهای بالای خود را نیز ارتقا داده اما بسیاری از این تغییرات در نگاه اول چندان ملموس نیستند.

منوی اصلی بازی که در آن بخش‌های مختلف و معروف سری چون Career و Grandpix دیده می‌شود، از لحاظ طراحی هیچ تفاوتی نکرده و رابط کاربری در دیگر بخش‌ها نیز همان شکلی است که در چند نسخه اخیر دیده ایم. حتی میان پرده‌های مربوط به اهدای جوایز در جایگاه مخصوص نیز دقیقا مشابه F1 2017 است که خود آن نیز تنها دو سه حالت بیشتر ندارد.

میان پرده های بعد از پایان هر مسابقه درست مانند نسخه قبلی هستند که البته خود نیز تنوع چندان زیادی ندارند.

این شباهت‌ها همگی باعث می‌شوند تا تغییرات اصلی و مهم این نسخه بسیار سخت‌تر به چشم آیند. بنابراین تعجب نکنید اگر بعد از چندین ساعت تجربه بازی، متوجه نشدید که انیمیشن‌های کاراکترها و طراحی چهره آن‌ها که یکی از نقص‌های F1 2017 به حساب می‌آمد، کاملا در این نسخه بهتر و طبیعی‌تر شده است.

در واقع می‌توان این گونه برداشت کرد که سازندگان بازی تقریبا در دو نسخه اخیر به طراحی رابط کاربری مورد نظرشان رسیدند و مهم‌تر از آن نمی‌خواستند تا با تغییر ناگهانی آن مخاطبین قدیمی را گیج و غافلگیر کنند. برای همین F1 2018 حس آشناپنداری قدرتمندی برای هر کسی که نسخه قبلی را تجربه کرده باشد ایجاد می‌کند و به طبع آن چند ساعتی طول می‌کشد تا کامل متوجه تغییرات بصری شوید.

فارغ از بهتر شدن انیمیشن‌ها و طراحی کاراکترها، جلوه‌های بصری بازی نیز پیشرفت نسبتا خوبی داشته است. شاید در پیست‌های مسابقه ای که ماشین‌های فرمول وان با سرعت‌های 200 تا 400 کیلومتر در آن می‌تازند، تشخیص آن راحت نباشد اما تکسچرهای اجزای اطراف پیست مانند درخت‌ها و چمن بسیار با کیفیت‌تر از سال پیش است. برای لذت بردن از سیستم نورپردازی بهبود یافته F1 امسال نیز تنها کافی است تا بارش اولین باران بازی صبر کرده و از کور سوی نوری که از میان ابرها می‌تابد، لذت ببرید.

گرافیک و جزییات بصری بازی به لطف سیستم نورپردازی جدید پیشرفت هایی کرده که در آب و هوای غیر آفتابی بیشتر مشهود است.

اما بر خلاف تمامی این تغییرات و پیشرفت‌ها که زمان می‌برد تا متوجه حضور آن‌ها شوید، اضافه شدن بخش مصاحبه و پرسش خبرنگاران بدون شک اولین ویژگی جدیدی است که با اتمام اولین مسابقه با آن رو به رو می‌شوید. البته این ویژگی در نسخه‌های قدیمی‌تر سری چون F1 2010 نیز حضور داشت اما حالا با ظاهری متفاوت در این نسخه ظاهر شده که بازگشت آن بی تاثیر از حضور آن در بازی‌های ورزشی دیگر چون فیفا و NBA 2K نیست.

پاسخی که به پرسش‌های خبرنگار بعد از اتمام جلسه تمرینی، جلسه تایم گیری و مسابقه اصلی می‌دهید، به شکل‌های مختلفی گیم‌پلی بازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این پرسش‌ها در وهله اول رفتار کاراکتر شما را مشخص می‌کنند، اینکه می‌خواهید شخصیتی با روحیه تیمی داشته باشید و یا تبدیل به فردی خودشیفته شوید. البته هیچ کدام از این دو حالت خوب و بد یا سیاه و سفید نیست و بسته به عملکرد شما هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

برای مثال اگر عملکرد چندان درخشانی از خود در مسابقات نشان نداده اید، آخرین چیزی که به آن نیاز دارید این است که تیم خود را از یاد برده و رابطه خوبی با آن‌ها نداشته باشید اما اگر تبدیل به یکی از چهره‌های شناخته شده و قهرمان فرمول وان تبدیل شدید، تعریف کردن از خود و فخر فروختن می‌تواند کار شما برای پیوستن به تیمی دیگر را راحت‌تر کند چرا که وابستگی کمتری به تیم حال حاضر خود دارید.

پاسخ به سوالات خبرنگاران و عملکرد کلی شما در پیست مسابقه، کاراکتر و رابطه تان با تیم را مشخص می کند.

همین رابطه شما با تیم و رضایت شما از آن‌ها نیز ویژگی دیگری است که در این نسخه اضافه شده و پاسخ شما به سوالات خبرنگاران تنها یکی از عوامل تاثیرگذار روی آن است. F1 2018 حتی در قابلیت جدید دیگری به شما این اجازه را می‌دهد تا در میان فصل قرارداد خود با تیم را تغییر داده و بار دیگر مذاکره کنید. این مذاکره دوباره این فرصت را ایجاد می‌کند تا با دادن وعده‌های بیشتر و بالا بردن انتظار تیم، امتیازات بیشتری کسب کنید.

به غیر از رابطه شما با تیم و میزان رضایت آن‌ها، در هنگام مصاحبه‌ها می‌توانید عوامل موفقیت یا شکست خود را به بخش‌های مختلف تیم تحقیق و توسعه یا همان R&D نسبت دهید. فرض کنید یکی از مسابقه‌های مهم فصل را با کسب رتبه اول به پایان رسانده اید و زمانی که کلیر (Claire)، خبرنگار ویژه مسابقات فرمول وان از علت موفقیت شما می‌پرسد، در جواب می‌گویید: «اگر ماشین آیرودینامیک مناسبی نداشت، نمی‌توانستم به این خوبی ظاهر شوم». بخش آیرودینامیک تیم ستایش و تعریف شما را به خاطر می‌سپارد و به این ترتیب ارتقا ویژگی‌های آیرودینامیکی به مراتب آسان‌تر می‌شود.

البته خود بخش R&D تقریبا بدون هیچ تغییری از نسخه قبلی به F1 2018 منتقل شده و تنها در این نسخه کسب امتیاز و ارتقای اتومبیل آسان‌تر است که همین ویژگی می‌تواند توجه مخاطبین غیر حرفه ای را بیشتر جلب کند.

مثالی از جواب های مختلفی که می توانید به خبرنگار بدهید و تاثیر آن روی عملکرد تیم.

متاسفانه یا خوشبختانه کدمسترز هنوز این ریسک را نکرده که بخش داستانی به بخش کریر اختصاص دهد و در نتیجه دیالوگ‌ها و تصمیمات شما در روایت آن تاثیری داشته باشد اما به هر حال نمی‌توان منکر شد که سوالات این مصاحبه‌ها با نزدیک شدن به انتهای هر فصل بسیار تکراری می‌شوند.

به پیست مسابقه که برگردیم، باید بگویم F1 2018 حتی بهتر از نسخه قبلی توانسته تعادل میان دو قشر حرفه ای و تازه کار را حفظ کند. چون گذشته با تغییر دادن تنظیمات مختلف بازی چون تعداد دورهای مسابقه، اسیست‌هایی مثل خط ترمز و میزان سختی هوش مصنوعی بازی را برای خودتان سخت یا آسان کنید. در کنار آن، همچون سال گذشته چالش‌های مختلفی در بخش کریر و قبل از رفتن به هفته بعد برای انتخاب وجود دارند که بار دیگر این بخش را از خشکی و یکنواختی نجات می‌دهند.

تقریبا همه این چالش‌ها که هدف‌های مختلفی چون به پایان رساندن مسیر در زمانی معین یا سبقت گرفتن از تعدادی اتومبیل مشخص دارند، از ماشین‌های کلاسیک فرمول وان استفاده می‌کنند. خبر خوشحال کننده این است که نه تنها اتومبیل‌های کلاسیک دهه 80 و 90 نسخه قبلی همچنان حضور دارند، بلکه اتومبیل‌های دیگری از دهه 70 نیز به F1 2018 اضافه شده و این کلکسیون ماشین‌های کلاسیک را کامل‌تر کرده‌اند.

اما اگر به دنبال چالشی جدی‌تر هستید و حتی قرار دادن تنظیمات در حالت شبیه ساز برایتان همچنان کافی نیست، هوش مصنوعی قدرتمند و ارتقا یافته بازی کاملا شما را راضی نگه می‌دارد. بر خلاف نسخه گذشته که هوش مصنوعی در هنگام دفاع نقص‌هایی داشت، رقیب‌های شما در F1 2018 چندان راحت اجازه سبقت نمی‌دهند و تا حد امکان مسیر را بسته نگه می‌دارند.

البته اشتباه نگیرید، رفتار هوش مصنوعی بیش از حد خشن و غیر واقعی نیست و تنها ایرادی که می‌توان به آن گرفت، واکنش غیرطبیعی و کمی عجیب آن‌ها نسبت به تصادف‌ها و مسدود شدن مسیر است. البته خود سیستم دمیج و آسیب دیدن اتومبیل‌ها نیز زیاد حرفی برای گفتن ندارد و پیشرفت قابل توجهی نسبت به قبل نداشته.

دسترسی به منو اطلاعات ماشین مثل میزان مصرف سوخت، خوردگی تایرها و شارژ DRS نیز همچنان مانند پارسال در سرعت‌های بالا بسیار سخت بوده و می‌تواند کنترل اتومبیل را از اختیار شما خارج کند. این ایراد به خصوص زمانی بیشتر آزاردهنده است که می‌دانید این تنظیمات در حالت شبیه ساز تاثیر فراوانی روی عملکرد شما در پیست مسابقه می‌گذارد.

در حالی که تنها یک سال از عرضه نسخه قبلی می‌گذرد، F1 2018 موفق شده تا از بسیاری ایرادات قبلی خود درس گرفته و حتی نقاط قوتش را نیز کاملا بهبود ببخشد. اما بسیاری از این تغییرات در چندین ساعت اول تجربه بازی به چشم نمی‌آیند، بنابراین توصیه می‌کنیم به آن چند ساعتی فرصت دهید. به هر حال چه از طرفداران این سری باشید و چه برای اولین بار می‌خواهید آن را تجربه کنید، F1 2018 کم نقص‌ترین نسخه سری است که آن را نباید از دست بدهید.

  • اضافه شدن بخش پرسش خبرنگارها و تاثیر آن روی گیم پلی بازی
  • بهتر شدن انیمیشن های کاراکترها و به طور کلی جلوه های بصری
  • تغییرات مختلف بخش کریر و تبدیل شدن آن به بهترین سری
  • قابلیت های جدیدی چون مذاکره کردن با تیم و درجه رضایت آن ها از شما
  • کلکسیون کامل اتومبیل های کلاسیک فرمول وان
  • سیستم دمیج یا آسیب خودروها با استانداردهای روز فاصله دارد
  • تکراری شدن سناریوهای اهدای جوایز و سوالات خبرنگارها
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی