ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سردار جلالی
تکنولوژی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل: باید یک گوشی هوشمند داخلی بسازیم

سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از آمادگی کشور در مواجه با قطع اینترنت توسط آمریکا در ۱۳ آبان ماه خبر داد و اعلام کرد که قرار است تا پایان امسال گوشی هوشمندی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۳

سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از آمادگی کشور در مواجه با قطع اینترنت توسط آمریکا در ۱۳ آبان ماه خبر داد و اعلام کرد که قرار است تا پایان امسال گوشی هوشمندی در کشور تولید شود تا شنود مکالمات آن امکان پذیر نباشد.

شنود مکالمات ظریف و روحانی؛ نیاز به گوشی داخلی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به این موضوع که در مذاکرات هسته‌ای همه مکالمات آقای ظریف و رئیس جمهور را شنود می‌کردند، ساخت یک گوشی هوشمند ایرانی را ضروری دانست.

سردار غلامرضا جلالی در گفتگو با فارس به قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند اشاره کرد که تهدیدات زیادی به همراه دارند و به همین دلیل آنها استفاده هوشمندانه از موبایل را به مسئولین کشوری توصیه کرده‌اند:

«مکان‌یابی تنها یکی از این موارد تهدیدات است. ما حدود ۱۸ مورد آسیب‌پذیری در گوشی شناسایی کردیم که تقریباً هرچه بخواهند می‌توانند برداشت کنند؛ از اثر انگشت و عکس قرنیه چشم و پسوردها گرفته تا صدا و عکس و تصویر و فیلم‌برداری و باکس پیام و تقویم و مکان و... مثلاً شما دوربین گوشی را خاموش می‌کنید و به ظاهر خاموش است اما آنها دوربین را روشن می‌کنند و شما متوجه نمی‌شوید و... این ساده‌ترین روش تهدید است.»

به گفته سردار جلالی فرهنگ‌سازی و شناخت تهدیدات انجام شد و پس از آن طی بخشنامه‌ای به مسئولان ابلاغ شد که با تلفن در مکان‌های حساس وارد نشوند که حراست‌ها بر این موضوع حراست می‌کنند: «اما درخصوص اینکه مابه‌ازایی هم وجود دارد یا نه، به بحث ساخت گوشی‌های بومی برمی‌گردد. ما در این خصوص سه طرح تعریف کردیم که ۲ طرح به نتیجه رسیده و طرح سوم هم در دست اقدام است. ۲ طرح اول این است که روی همین گوشی‌ها قابلیت کنترل سیستم عامل را گذاشتیم. امسال یکی از معاونین ما به مکه رفت و یک نمونه از آن را به او دادیم و یک نمونه هم در اینجا در اختیار ما بود و این ارتباط را تست کردیم که همه چیز به صورت کد و رمز منتقل می‌شد و مشکلی نداشتیم و موفق بود.»

او همچنین یکی ازصحبت‌های خود با آقای ظریف را یاد آور شد که در زمان مذاکرات هسته‌ای بوده است:

«یک بار در زمان مذاکرات هسته‌ای، آقای ظریف به من گفت من وقتی برای مذاکره می‌روم، آقای کری که می‌خواست با تلفن صحبت کند یک گوشه سالن می‌نشست و یک چادر الکترومغناطیسی دورش می‌کشند که هیچکس نتواند از بیرون آن را شنود کند. آقای ظریف به من می‌گفت وقتی در مذاکرات هسته‌ای می‌خواستم با رئیس‌جمهور صحبت کنم، همه شنود می‌کردند و نفر دهم، یازدهم به رئیس جمهور می‌رسید.»

اینطور که سردار جلالی می‌گوید باید یک گوشی هوشمند داخلی تولید شود که این موضوع در سال ۹۷ به نتیجه خواهد رسید و ابتدا به صورت نمونه و بعد از آن به طور انبوه تولید خواهد شد.

مقابله با قطع اینترنت توسط آمریکا در آبان

در راستای تحریم‌های آمریکا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه این کشور در مرحله جدید تحریم‌ها در آبان‌ماه، اینترنت ایران را با اختلال جدی مواجه خواهد کرد. رئیس پدافند غیرعامل احتمال وقوع چنین کاری را بسیار ضعیف دانست و از اندیشیده شدن تدابیری خبر داد که کارکردهای ضروری کشور را حفظ خواهد کرد به گفته او شبکه ملی اطلاعات به اندازه‌ای آماده است که می‌تواند خدمات اساسی مردم را پاسخگو باشد.

او معتقد است که در حوزه فناوری اطلاعات کشوری آسیب‌پذیرتر است که سایبری‌تر است و از آنجائیکه آمریکایی‌ها نسبت به ایرانی‌ها سایبری‌تر هستند و زیرساخت‌های‌ بیشتری دارند بنابراین طبیعتاً آسیب‌پذیرتر خواهند بود:

«البته تصور ما از تهدید آمریکا یک تهدید ترکیبی بر بستر شبکه اجتماعی است. یعنی او می‌خواهد با ابزار شبکه، رسانه و گوشی و اینترنت، مردم ما را تحریک و سازماندهی کند و به جان دولت و حکومت بیندازد. خب اگر اینترنت را قطع کند دست‌ خودش را کوتاه می‌کند.»

سردار غلامرضا جلالی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به اولویت‌های دفاعی این سازمان اشاره کرد که تهدید ترکیبی با محوریت شبکه های اجتماعی اولویت اول، تهدید اقتصادی اولیت دوم و تهدید سایبری اولویت سوم است که هم فعال‌سازی شبکه‌های اجتماعی و هم حمله به زیرساخت‌ها را شامل می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • Zaman Rezaei
    Zaman Rezaei | ۲ آبان ۱۳۹۷

    سردار، یه روز توسط مردم سردار میری

  • فرشاد
    فرشاد | ۲۸ مهر ۱۳۹۷

    یعنی انقدر وقیح شدین که توی چشم ملت نگاه میکنید و میگید میخوایم ازتون جاسوسی کنیم؟! ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی