ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ترک سیگار با آنزیمی که نیکوتین خون را قبل از رسیدن به مغز از بین می برد

سازمان جهانی بهداشت استعمال سیگار را به عنوان مهمترین عامل قابل پیشگیری مرگ محسوب می‌کند. طبق آمار سالانه ۵ تا ۶ میلیون نفر به خاطر اعتیاد به سیگار جان خود را از دست می‌دهند. بسیاری ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

سازمان جهانی بهداشت استعمال سیگار را به عنوان مهمترین عامل قابل پیشگیری مرگ محسوب می‌کند. طبق آمار سالانه ۵ تا ۶ میلیون نفر به خاطر اعتیاد به سیگار جان خود را از دست می‌دهند. بسیاری از محققان به دنبال راه حلی هستند برای این معضل هستند. از تولید واکسن‌هایی که لذت از نیکوتین را از بین می‌برند تا ارسال پالس‌های مغناطیسی به مغز که وابستگی به این ماده‌ی شیمیایی را هدف قرار می‌دهد.

یک تیم تحقیقاتی در موسسه اسکریپس که روی تکنیک جدیدی برای ترک سیگار کار می‌کند، به دنبال تولید آنزیمی است که جلوی رسیدن نیکوتین به مغز را می‌گیرد. محققان در این زمینه به کشف مهمی دست پیدا کرده و توانستند آنزیمی طبیعی به نام NicA2 در خاک تنباکو بیابند که توسط یک باکتری به نام Pseudomonas Putida تولید می‌شود.

از آن زمان به بعد، این تیم تحقیقاتی به دنبال راه‌هایی برای بهبود این آنزیم است تا بتوانند آن را برای از بین بردن نیکوتین در خون حیوانات به کار بگیرند. آنزیم جدید تولید شده NicA2-J1 نام دارد و با توجه آخرین مطالعات روی نمونه‌های حیوانی آزمایش شده به نظر می‌رسد تاثیرات قابل توجهی در کاهش سطح نیکوتین بدن موش‌ها داشته.

در این آزمایش‌ها سعی شده اعتیاد انسان به نیکوتین را در موش‌ها به وجود بیاورند. بعد از استفاده از این آنزیم، سطح بسیار پایینی از نیکوتین در خون موش‌ها مشاهده شده است.

در این تحقیقات همچنین تاثیرات طولانی مدت این آنزیم هم مورد مطالعه قرار گرفته. برای این منظور به مدت ۱۰ روز، هیچ نیکوتینی به موش‌ها رسانده نشد. سپس مجددا نیکوتین به آن‌ها تزریق شد تا میزان بازگشت اعتیاد مورد ارزیابی قرار بگیرد.

موش هایی که با استفاده از آنزیم NicA2-J1 درمان شده بودند، نشانه‌های پایین‌تری از اعتیاد به نیکوتین را نمایش دادند. موضوعی که تاثیر مطلوب این آنزیم در طولانی مدت را تایید می‌کند.

یکی از اهداف جالب و متفاوت این تیم تحقیقاتی جلوگیری از رسیدن نیکوتین به مغز است. این در حالیست که بیشتر محققان دیگر در تلاش هستند تا مغزی که به نیکوتین اعتیاد پیدا کرده را درمان کنند. با استفاده از روش جدید احتمالا عوارض احتمالی به صورت مستقیم مغز را درگیر خود نخواهد کرد.

ناگفته نماند که تاثیر این آنزیم روی نمونه‌های انسانی مورد ارزیابی قرار نگرفته اما محققان بر این عقیده‌اند که به زودی می‌توانند این آنزیم‌ها را روی انسان هم آزمایش کنند. در صورتی که این تحقیقات به نتیجه برسد، می‌تواند یکی از بهترین روش‌های ترک سیگار لقب بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • herogame
    herogame | ۲۶ مهر ۱۳۹۷

    برای من ترک کردن سیگار زیاد سخت نبود نه اونقدری که همه جا میگفتن بعد 5 سال تصمیم گرفتم ترک کنم و الان حدود 9 ماه که نکشیدم و خود به خود حس خوبیم به بوی سیگار ندارم دیگه جایگزینی که برای انتخاب کردم دوچرخه سواریه الان اعتیاد به دوچرخه سواری دارم ?

  • Hk
    Hk | ۲۶ مهر ۱۳۹۷

    روزی ۵ تا ۶ میلیون نفر جونشونو بخاطر استعمال سیگار از دست میدن ؟ یعنی حداقل سالی یک میلیاردو هشتصدو بیست و پنج میلیون نفر ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مطالب پیشنهادی