ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پنبه اصلاح شده، منبع غذایی جدید برای رفع گرسنگی میلیون‌ها انسان

کشورهای زیادی در جهان به کشت پنبه مشغولند که در بسیاری از آنها، سوء تغذیه سلامت مردم را تحت شعاع قرار داده است. اما حالا وزارت کشاورزی آمریکا با بررسی و تأیید نوع جدیدی از ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

کشورهای زیادی در جهان به کشت پنبه مشغولند که در بسیاری از آنها، سوء تغذیه سلامت مردم را تحت شعاع قرار داده است. اما حالا وزارت کشاورزی آمریکا با بررسی و تأیید نوع جدیدی از پنبه اصلاح شده، راه را برای استفاده از این گیاه به عنوان منبع غذایی انسان هموار کرده است.

الیاف پنبه در سراسر دنیا برای تولید پارچه مورد استفاده قرار گرفته و دانه آن نیز به عنوان مکمل در غذای دام (با دستگاه گوارشی چندلایه) مصرف می شود. اما پنبه‌دانه معمولی به دلیل داشتن سطح بالایی از ماده سمی «گوسیپول» برای مصرف انسان و بسیاری از حیوانات مناسب نیستند.

پنبه

محققان مؤسسه پژوهشی A&M تگزاس نیز برای رفع این مشکل، از روش RNAi برای اصلاح پنبه استفاده کرده اند و با "ساکت" کردن یک ژن به خصوص، از تجمع گوسیپول در پنبه‌دانه جلوگیری نموده اند. البته ماده مذکور در سایر قسمت های گیاه یافت شده و از آن در مقابل آفات محافظت خواهد کرد.

دانه های پنبه طعمی شبیه به نخود دارند

به گفته کیتری راتور پژوهشگر ارشد پروژه، دانه های پنبه اصلاح شده طعمی نزدیک به نخود دارند. روغن این دانه ها برای مصارف پخت و پز استخراج خواهد شد و باقیمانده فرآیند به عنوان ماده ای غنی از پروتئین، به صورت آرد برای پخت نان یا به صورت خمیری مانند کره بادام زمینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ضمن پنبه‌دانه بوداده نیز می تواند میان وعده ای مقوی برای کودکان و نوجوانان باشد.

لازم به ذکر است که طبق اطلاعات موجود، اگر تمام 80 کشور تولیدکننده پنبه که بسیاری از آنها از کشورهای فقیر آسیایی و آفریقایی هستند، نمونه اصلاح شده را کشت کنند، پروتئین مورد نیاز 575 میلیون انسان در روز تأمین خواهد شد.

گفتنی است کشورهای زیادی پنبه اصلاح شده را در دست بررسی دارند که حالا با تأیید وزارت کشاورزی آمریکا، فرآیند تأیید آن در سایر کشورها نیز تسریع می شود و احتمالاً در سال های پیش رو، شاهد حضور محصولات غذایی حاصل از پنبه‌دانه در بازار خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • OLD
    OLD | ۲۷ مهر ۱۳۹۷

    پس بیخود نبوده حلیمی های مسلمان ایرانی در حلیم هاشون پنبه میریزن به جای گوشت
    ببنید اسلام چه دین زیبایی است که همه چی رو از میلیون ها سال پیش پیشبی کرده است و ببنید امت اسلام بهترین مردمان روی زمینند

  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۲۷ مهر ۱۳۹۷

    خب شما تکنولوژی دامداری تون رو بدین به این کشور های آفریقایی، اونو خودشون میدونن چطور پروتئین کسب کنن.

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۲۷ مهر ۱۳۹۷

      باز از خودت حرف مفت از مغز پوک و چلمنگت دروِکردی

مطالب پیشنهادی