ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جاسوسی کارمند عرب توییتر از جمال خاشقجی و دیگر کاربران

به گزارش نیویورک تایمز عربستان سعودی تلاش زیادی کرده تا با عقاید مخالف دولتش در پلتفرم‌هایی شبیه به توییتر مبارزه کند. از این اقدامات می‌توان به قتل جمال خاشقجی خبرنگار عرب ساکن آمریکا که پیشتر سردبیر ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

به گزارش نیویورک تایمز عربستان سعودی تلاش زیادی کرده تا با عقاید مخالف دولتش در پلتفرم‌هایی شبیه به توییتر مبارزه کند. از این اقدامات می‌توان به قتل جمال خاشقجی خبرنگار عرب ساکن آمریکا که پیشتر سردبیر ارشد شبکه‌ی خبری العرب و از منتقدان نحوه حکمرانی در عربستان بود، اشاره نمود. حال گزارشاتی مبنی بر جاسوسی کارمند عرب توییتر از این خبرنگار منتشر شده است.

همانطور که می‌دانید جمال خاشقجی خبرنگار واشنگتن پست، چند هفته پیش به کنسولگری کشور خود در استانبول رفت تا مدارکی مبنی بر رسمی بودن طلاق از همسر سابقش را دریافت کند تا بتواند با نامزدش به طور رسمی ازدواج نماید. اما پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیگر خبری از وی در دست نیست. گزارشات از قتل وحشیانه‌ی این ژورنالیست در کنسولگری عربستان حکایت دارد. دیروز بالاخره دولت عربستان مسئولیت مرگ این خبرنگار را به گردن گرفت.

گفته شده او پیش از مرگش مورد حملات شخصی و شدید آنلاینی قرار گرفته بوده است. به نظر میرسد این مسئله نیز یکی از تلاش‌های عربستان برای سرکوب مخالفانش بوده چرا که مشخص شده این پادشاهی به یکی از کارکنان توییتر رشوه داده تا برخی حساب‌های کاربری را مورد نظارت و جاسوسی قرار دهد.

البته تا به حال اتفاقات زیادی پس از مرگ خاشقجی رخ داده، توییتر صد‌ها اکانت طرفدار دولت عربستان در ماجرای خاشقجی را حذف کرده و بزرگان صنعت تکنولوژی نظیر  ریچارد برنسون یا دارا خسروشاهی با این پادشاهی قطع همکاری کرده‌اند. علاوه بر این عربستان سعودی برای نشر اکاذیب (نظیر خبر قتل این خبرنگار) در فضای آنلاین ۵ سال زندان تعیین کرده است.

حال تحقیقات نشریه‌ی تایمز نشان می‌دهد که عربستان از سال ۲۰۱۳ فعالیت های زیادی در زمینه‌ی جاسوسی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای سرکوب مخالفانش داشته است. سال ۲۰۱۳ میلادی سازمان‌های اطلاعاتی غربی، به توییتر هشدار داند که دولت عربستان به علی الزبراه رشوه داده تا حساب کاربری مخالفان را نظارت کرده و اطلاعات آنها را تحت نظر قرار دهد.

علی الزبراه از ابتدای فعالیت خود در توییتر، اطلاعات زیادی درباره این پلتفرم و حساب‌های کاربری مخالفان دولت به مسئولین عربستان مخابره کرده است. این مسئله موجب شد که توییتر پس از بررسی‌های لازم، این فرد را اخراج نماید.

حال کارشناسان باور دارند، کارمند عرب توییتر چندین پروفایل را تحت نظر قرار داده و هنوز هم این عمل را ادامه داده است. آنها معتقدند اکانت جمال خاشقجی، یکی از پروفایل‌‌های مورد بررسی بوده و با همین روش حملات زیادی به حساب وی شده است. علاوه بر این به نظر می‌رسد این کارمند در ساخت ربات‌هایی بر اساس پلتفرم توییتر نیز دست داشته است.

گزارش شده که مسئولیت این حملات بر عهده‌ یکی از مشاورین محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان بوده است. این مشاور که سعود القهطانی نام داشته، پس از اقرار به قتل خاشقجی اخراج شده است. گروه تحت رهبری این فرد با استفاده از اپلیکیشن‌های پیام رسان سعی می‌کرده که خبرنگار عرب را تهدید کرده یا مورد اذیت و آزار قرار دهند.

البته این تنها فعالیت گروه یاد شده نبوده است. آنها سعی می‌کردند که بحث‌هایی را در چت‌های گروهی رهبری کنند و با اکانت‌های زیادی، پست‌هایی در حمایت از دولت منتشر نمایند. این گروه پس مشاهده‌ی توییت‌های منتقدان دولت تلاش می‌کردند تا با انتشار پست‌هایی در زمینه‌ی حقوق زنان یا جنگ یمن، توجه مخاطبین را به موضوعات دیگری جلب نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • moh1365
    moh1365 | ۲۹ مهر ۱۳۹۷

    حالا اگه ایران بود

  • hosein n
    hosein n | ۲۹ مهر ۱۳۹۷

    خاورمیانه نیست که موردوره ارباب حلقه هاست همش فتنه و جنگ دسیسه ? این بن سلمان هم شده صدام 2

مطالب پیشنهادی