ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تحریم اینترنت
تکنولوژی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات: جهانی شدن، راه بی‌اثر کردن تحریم اینترنتی ایران

این روزها واکنش‌های متفاوتی نسبت به احتمال تحریم و قطع اینترنت از سوی آمریکا شنیده می‌شود، موضوعی که «امیر ناظمی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات، ۵ سناریو را در مورد آن مطرح می‌کند و می‌گوید که چنین ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۵

این روزها واکنش‌های متفاوتی نسبت به احتمال تحریم و قطع اینترنت از سوی آمریکا شنیده می‌شود، موضوعی که «امیر ناظمی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات، ۵ سناریو را در مورد آن مطرح می‌کند و می‌گوید که چنین تحریمی به لحاظ فنی اثربخش نیست و در کوتاه مدت و بلند مدت مشکل جدی برای اینترنت ایران به وجود نمی‌آورد؛ منتها او باور دارد برای کاهش همین تاثیرات باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعتقاد دارد که هرچقدر کشوری خود را از جامعه جهانی مجزا کند، آسیب پذیرتر خواهد بود. ناظمی می‌گوید رشد زیرساخت در طول دولت اول روحانی میزان آسیب پذیری را به شدت کاهش داده است:

«اگر وضعیت ما مشابه با سال ۹۲ بود، میزان آسیب پذیری با امروز قابل مقایسه نبود. این تصور که داشتن اینترنت داخلی موجب پایداری در برابر تحریم‌ها خواهد شد،یک اشتباه خطرناک است. برخلاف ادعاهای ساده انگارانه پایداری در برابر تحریم‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که هم زمان میزان داده‌های ورودی و هم خروجی افزایش پیدا کرده باشد؛ یا به عبارت دیگر زمانی‌که ما جهانی‌تر شده باشیم.»

تحریم اینترنت

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه یادداشت خود تاکید می‌کند که امروز تهدید آمریکا خطری جدی برای ایران نیست، اما برای بی اثرکردن کامل هر تحریم یا حتی تهدید به تحریم اینترنت ایران، باید گسترش زیرساخت‌های اتصال به جهان را در دستور کار قرار داد. به گفته او اگر امروز در این زمینه اندکی هزینه شود، فردا تحریم ایران به معنی تهدید سایر کشورها خواهد بود:

«پایداری وضعیت شبکه در حال حاضر، نتیجه توسعه گسترده در چهار سال گذشته در زیرساخت بوده است؛ برای پایداری بیشتر در چهار سال آینده نیاز به سرمایه گذاری امروز است و نمی توان به بهانه اندک بودن منابع مالی، اینترنت و زیرساخت فناوری اطلاعات را کمتر از نان و شکر و برق دانست. هر نوع آسیبی برای اینترنت یعنی بی کاری، ازبین رفتن امنیت روانی و بالاتر از همه قطع شدن دسترسی به اطلاعات و دانش و در نتیجه تعطیل شدن تدریجی توسعه می شود.»

ناظمی همچنین یادآور شده که مردم در روزهای گرانی هراس داشتند اما در آن بازه زمانی کمتر خبر و گزارشی در مورد دغدغه اینترنت به عنوان یک کالای اساسی در هزاره جدید مطرح شد در حالیکه ما و جهان نیاز به این تغییر نگرش داریم چرا که به گفته او، اینترنت کالای اساسی دنیای امروز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۸ آبان ۱۳۹۷

    اصلا تحریم اینترنتی قرار نیست اتفاق بیافته. اینترنت یک ابزار مهم امریکا برای پیشبرد اهدافشه. بر عکس امریکا تلاش میکنه اینترنت بدون سانسور در اختیار کشورهای تحت حکومت دیکتاتوری قرار بده. یادمه زمانی بحث اینترنت چمدانی داغ شده بود

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۸ آبان ۱۳۹۷

    چطور مشکلی به وجود نمیاره! وقتی حتی کشورهای همسایه نخوان از ترانزیت انترنت ما استفاده کنند، و مارو تحریم کنند!

  • Meysam Salimian
    Meysam Salimian | ۷ آبان ۱۳۹۷

    زندگی تو ایران بمن میگه جز ایران هیچ کشوری اینترنتو نمیتونه قط کنه
    الکی جو ندید

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۷ آبان ۱۳۹۷

    تنها راه خوشبختی و جهانی شدن ما رفتن دولت وبیسوادهایی مثه شما از ایرانه

  • enrix
    enrix | ۷ آبان ۱۳۹۷

    خدا میدونه باز چه مشکلی میخواد پیش بیاد که اون فرده بی سواد
    چنین چیزی مطرح کرد ! هم از نظر فنی هم و هم سیاسی چنین
    چیزی هیچ وقت و هیچ وقت رخ نمیده!!!خودتونم دلیلشو بیشتر از
    همه میدونید! اگه هم روزی قطع شد یعنی از داخل قطع کردن تمام
    هیچ کی جز از داخل قطع نمیکنه.

مطالب پیشنهادی