ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جنگنده زمینی؛ سرعت پیچیدن فولکس واگن I.D. R می تواند باعث بیهوشی راننده شود

اوایل تیرماه امسال بود که فولکس واگن I.D. R با رکورد شکنی در رقابت های پایکس پیک نام خود را بر سر زبان ها انداخت. حال با گذشت چند ماه از آن تاریخ، اقای Ollie ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

اوایل تیرماه امسال بود که فولکس واگن I.D. R با رکورد شکنی در رقابت های پایکس پیک نام خود را بر سر زبان ها انداخت. حال با گذشت چند ماه از آن تاریخ، اقای Ollie Marriage یکی از دست اندرکاران نشریه تاپ گیر فرصت پیدا کرده که به عنوان سومین فرد در جهان، با این سوپر اتومبیل برقی از نزدیک ملاقات نموده و بر پشت فرمان آن بنشیند.

vw_idr_topgear_high_45_von_104

به گفته آقای مَریج، آورده جدید فولکس واگن عملکرد خارق العاده ای داشته و به طور غیر قابل وصفی هیجان انگیز است. با توجه به ایرودینامیک پیشرفته و هندلینگ استثنایی، این خودرو گویی به زمین چسبیده و می تواند با سرعت های بسیار بالایی پیچ های تند را پشت سر بگذارد، عاملی که یکی از ارکان اصلی رکوردشکنی I.D. R در پایکس پیک بود.

366d9d03-vw-id-r-3

اما نکته جالب توجه اینکه توانایی فولکس واگن I.D. R در عبور از پیچ ها با سرعت زیاد به حدی بالاست که آقای مریج آن را بیهوش کننده توصیف کرده است. وی در بررسی I.D. R با اشاره به این موضوع به حس عجیبی که پس از عبور از پیچ و چالشی که مغزش با آن روبرو شده، پرداخته است.

vw_idr_topgear_high_55_von_104

راننده تست فولکس واگن یعنی آقای دیتر دِپینگ (Dieter Depping) از این پدیده با نام G-LOC یاد کرده است. G-LOC زمانی رخ می دهد که فرد در معرض نیروی g بسیار بالا قرار گرفته و هوشیاری خود را از دست دهد.

vw_idr_topgear_high_36_von_104

بد نیست اشاره کنیم فولکس واگن I.D. R نیروی خود را از دو موتور الکتریکی دریافت می کند. این دو موتور در مجموع توانایی تولید 670 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور را دارند. اگر چه این ارقام تقریبا هم تراز و یا حتی کمتر از برخی اتومبیل های اسپرت و سوپر اسپرت هستند، اما فراموس نکنیم که I.D. R بسیار سبک تر بوده و تنها 1100 کیلوگرم وزن دارد.

99c0486d-vw-id-r-6

علاوه بر این به دلیل بهره گیری از پکیج ایرودینامیک پیشرفته، این خودرو نیروی رو به پایین (downforce) بیشتری در مقایسه با یک اتومبیل مسابقه ای کلاس LMP1 تولید می کند. میزان این نیرو حتی از وزن 1100 کیلوگرمی خودرو نیز بیشتر برآورد شده است.

vw_idr_topgear_high_6_von_104

راکت زمینی ژرمن ها برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت تنها به 2.25 ثانیه زمان نیاز دارد که رکوردی استثنایی به شمار می رود. همچنین در صورت ترمزگیری با سرعت های بالا، ممکن است راننده متحمل فشاری تا 5G شود.

idr_oper_comp1

ناگفته نماند پس از جابجایی رکورد پایکس پیک، فولکس واگن در نظر دارد رکوردهای دیگر را هم بهبود ببخشد. شکستن رکورد 41.6 ثانیه ای نیک هیدفیلد که با خودروی فرمول یک در مسابقه اتومبیلرانی Goodwood ثبت شده، هدف بعدی ژرمن ها است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۹ آبان ۱۳۹۷

    تو متن اشاره نشد راننده سر پیچ چه مقدار نیروی g متحمل میشه معمولا تو ویدیو هایی که g سنج دارند ماشین خیلی زور بزنه 1.8 g میره

مطالب پیشنهادی