ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابرکامپیوتر اچ پی در ایستگاه فضایی بین المللی هنوز کار می‌کند

مردادماه سال قبل شرکت اچ پی با همکاری کمپانی اسپیس اکس و ناسا، یک ابرکامپیوتر را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد تا ببیند پس از یک سال، این کامپیوتر تا چه زمان می‌تواند به ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

مردادماه سال قبل شرکت اچ پی با همکاری کمپانی اسپیس اکس و ناسا، یک ابرکامپیوتر را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد تا ببیند پس از یک سال، این کامپیوتر تا چه زمان می‌تواند به فعالیت بدون نقص خود ادامه داده و شرایط سخت محیط فضا را تحمل کند. حال با اینکه بیش از یک سال از زمان ارسال این محموله می‌گذرد، گزارش شده که ابرکامپیوتر یاد شده هنوز کار می‌کند و تاکنون عملکرد نسبتاً مطلوبی از خود بر جای گذاشته است.

ابرکامپیوتر

این ابرکامپیوتر ۳۲ هسته‌ای که با کمک ناسا بر اساس سرور‌های Apollo 40 ساخته شده، علیرغم تشعشعات فضایی، یک سال کارایی خود را حفظ کرده است.

با این وجود، برخی اوقات ۸ بار در روز، به مدت ۳ ثانیه تا ۲۰ دقیقه ارتباط خود را با زمین از دست داده است. علیرغم این اتفاق، دیتایی را از دست نداده و این مسئله نشان می‌دهد ابرکامپیوتر مذکور، پتانسیل بالایی برای استفاده در ماموریت‌‌های فضایی دارد.

سخنگویان شرکت اچ پی در این باره متذکر شده‌اند:

«دوربین‌ها و ویدیو‌های 4K زیادی در ایستگاه فضایی بین المللی پخش می‌شوند. به همین دلیل باید یک پردازنده‌ی تصویری قوی در این ایستگاه وجود داشته باشد تا پهنای باند به مسائل دیگری غیر از آنها اختصاص یابد. حال ناسا با دیدن عملکرد مطلوب این ابرکامپیوتر متوجه شده که در آینده‌ به جای اینکه کامپیوتر‌هایش را بسازد می‌تواند آنها را خریداری کند.»

ایستگاه فضایی بین المللی در مدار نزدیک زمین جای گرفته که محل خوبی برای کامپیوترها به شمار نمی رود. از آنجا که ISS بیرون از جو زمین قرار دارد، در معرض تابش های زیانبار خورشیدی و کیهانی بوده و این وضعیت می تواند ابزارهای تکنولوژی را به مرور فرسوده سازد. به همین دلیل معمولاً کامپیوترهای ویژه ای با لایه های محافظ در برابر این امواج به فضا فرستاده می‌شود.

البته همان طور که انتظار می رود، محافظت از کامپیوترها به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد و وزن دستگاه ها را نیز افزایش می دهد.  ابرکامپیوتر اچ پی نخستین محصول تجاری عادی است که شرایط سخت فضا را تحمل کرده و کارایی خود را پس از یک سال حفظ نموده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

    اچ پی کارش درسته

مطالب پیشنهادی