ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بزرگترین ابرکامپیوتر جهان برای اولین بار روشن شد

بزرگترین ابرکامپیوتر جهان که می‌تواند در هر ثانیه، بیش از ۲۰۰ میلیون میلیون عملیات را انجام دهد برای اولین بار روشن شده است. این ابرکامپیوتر که ۱۵ میلیون پوند یا ۱۹.۵ میلیون دلار ارزش دارد، با ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

بزرگترین ابرکامپیوتر جهان که می‌تواند در هر ثانیه، بیش از ۲۰۰ میلیون میلیون عملیات را انجام دهد برای اولین بار روشن شده است. این ابرکامپیوتر که ۱۵ میلیون پوند یا ۱۹.۵ میلیون دلار ارزش دارد، با یک میلیون هسته‌ی پردازنده ی خود، طوری طراحی شده که عملکرد مغز انسان را شبیه سازی کند.

این ابرکامپیوتر بیشتر از هر ماشین دیگری در دنیا قادر است همانند رشته‌ های عصبی مغز انسان فعالیت کند. نحوه‌ی فعالیت آن به قدری شبیه مغز آدمی است که می‌تواند دانشمندان یاری دهد که درک بهتری نسبت به تاثیرات بیماری‌ های عصبی نظیر پارکینسون پیدا کنند.

محققان دانشگاه منچستر بیش از ده سال برای ساخت این ابرکامپیوتر که SpiNNaker نام گرفته وقت صرف کرد‌ه‌اند و ۱۰۰ قطعه‌‌ی جدا شدنی یا قابل حمل آنها را سرهم نموده‌اند. تمامی این قطعه‌ها به نوعی طراحی شده‌اند که نورون‌ ها یا عصب‌ های ذهن انسان را شبیه سازی کنند.

پروفسور استیو فوربر درباره‌ این ابرکامپیوتر می‌گوید:

«SpiNNaker در واقع نحوه‌ی عملکرد متفاوتی برای ابرکامپیوتر‌ ها پیش بینی کرده است. ما ماشینی ساخته‌ایم که همانند یک کامپیوتر سنتی عمل می‌کند. هدف اصلی ما این بود که ابرکامپیوتری بهره‌مند از یک میلیون هسته‌ی پردازنده طراحی کنیم که بتواند همانند مغز انسان عمل کند. اکنون ما به هدف خود رسیده‌ایم و این مسئله هیجان انگیز است.»

نورون‌ های بیولوژیکی در واقع سلول‌ های عادی مغز هستند که در سیستم عصبی با استفاده از انرژی الکتریکی به ایجاد ارتباط با یکدیگر یا بدن می‌پردازند.

کامپیوتر‌هایی که بر اساس اعصاب مغز ساخته می‌شوند، در واقع از سیستم های کامپیوتری بسیار عظیم استفاده می‌‌کنند که شامل مدار‌های الکتریکی می‌شوند و بدین شکل ارتباط سیستم عصبی مغز یا بدن انسان را شبیه سازی می‌کنند.

سازندگان چنین کامپیوتر‌هایی هدف دارند تا میلیون‌ها نورون‌ بیولوژیکی را کنار هم جمع کنند و حال با ابرکامپیوتر SpiNNaker موفق شده‌اند قدمی به هدف اصلی‌شان نزدیکتر شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • a_irani
    a_irani | ۱۴ آبان ۱۳۹۷

    این کامپیوتر با این حجمی که اشغال کرده تازه تونسته مغز انسان با وزن 1.5 کیلو و حجم ۱۱۳۰ سانتیمتر مکعب رو شبیه‌سازی کنه.
    مشابه زمان حال که کامپیوترها عظیم و جثه‌ی ابتدایی که توان پردازشی به اندازه یک گوشی هوشمند رو داشتند مسخره میکنیم زمانی میرسه که با نگاه به این کامپیوتر بزرگ پوزخندی از سر تمسخر میزنیم.

  • E.A
    E.A | ۱۴ آبان ۱۳۹۷

    این فیت اینه بزارنش رو ماین ???

  • ramtin hemmati
    ramtin hemmati | ۱۴ آبان ۱۳۹۷

    این خوراک ماینینگه
    اووووف
    کاش ۱ ماه اجاره میدادنش????

مطالب پیشنهادی