ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: هواوی میت ۲۰ پرو؛ آینده، همین امروز [همراه بررسی ویدیویی]

بخش تحقیق و توسعه هواوی را تصور کنید. طراحان دور میز جمع هستند و لیست کامل چیزهایی که کاربران از یک گوشی پرچمدار می خواهند را در دست دارند. طراحان هواوی می دانند داشتن این ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵

بخش تحقیق و توسعه هواوی را تصور کنید. طراحان دور میز جمع هستند و لیست کامل چیزهایی که کاربران از یک گوشی پرچمدار می خواهند را در دست دارند. طراحان هواوی می دانند داشتن این لیست به تنهایی فایده ای ندارد و کسی پیروز می شود که همه ی اینها را با موفقیت، در محصول خود پیاده سازی کند. میت ۲۰ پرو همان محصولی است که خواسته های بیشتر کاربران را به خوبی تامین می کند و چندتایی هم قابلیت خلاقانه دارد که در گوشی های دیگر پیدا نمی شود.

واقعاً به نظر می رسد برخی از قابلیت های میت ۲۰ پرو مثل باتری یا عملکرد عکسبرداری از آینده به این تلفن هوشمند آمده اند و از زمان خود جلوتر هستند. هواوی واقعاً در ساخت این گوشی سنگ تمام گذاشته و همه جا صحبت از جذابیت های محصول جدیدش است. با بررسی میت ۲۰ پرو همراه شوید تا درباره جذابیت ها و نقاط ضعف محصول جدید هواوی صحبت کنیم.

بررسی ویدیویی

طراحی جدید

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

همین ابتدا یک موضوع را باید مشخص کنیم، اینکه میت ۲۰ پرو زیباترین گوشی ساخته شده به دست هواوی است و فکر می کنم کیفیت ساخت بدنه، حتی از روی عکس هم مشخص باشد. میت زیبای جدید در سه رنگ مشکی، سبز و شفقی یا Twilight قابل انتخاب است. اینجا هم مثل P20 Pro (بررسی دیجیاتو)، سومین گزینه از همه جذاب تر به نظر می رسد. اگر دقت کنید پشت بدنه طرح راه راه ظریفی به چشم می خورد که هواوی آن را Hyper Optical نامیده است.

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

این خط ها علاوه بر زیبایی، بدنه شیشه ای میت را تا حدی در برابر جذب اثر انگشت و لیز خوردن از دست شما محافظت می کنند، اما به هر حال باز هم موبایل های شیشه ای نسبت به مدل های فلزی لغزنده و شکننده تر هستند. خوشبختانه هواوی در این نسل تغییراتی ایجاد کرده که باعث می شود این فبلت غول پیکر راحت تر در دست جای گیرد و ارگونومی بهتری داشته باشد.

گوشی بزرگ و جمع و جور!

تغییر اول این است. اگر میت ۲۰ پرو را کنار نوت ۹ (بررسی دیجیاتو) قرار دهید احتمالاً تعجب می کنید، چون هردو گوشی ۶/۴ اینچی هستند، اما پرچمدار سامسونگ طول و عرض بیشتری دارد! (البته صفحه نمایش فبلت هواوی ۶/۳۹ اینچی است اما یک دهم میلی متر را می توان نادیده گرفت).

مستطیل سبز: نمایشگر میت ۲۰ پرو - مستطیل بنفش: نمایشگر گلکسی نوت ۹

موضوع اینجاست که پرچمدار سامسونگ با نسبت ۱۸/۵ به ۹ ساخته شده و هواوی نسبت ۱۹/۵ به ۹ را انتخاب کرده است. در نتیجه هرچند قطر هر دو نمایشگر (خط قرمز در تصویر بالا) عملاً ۶/۴ اینچی است، اما صفحه نمایش میت ۲۰ پرو طول و عرض کمتری دارد.

حالا با این تغییر، میت ۲۰ پرو هرچند چند سانتی متر از میت ۱۰ پرو (بررسی دیجیاتو) بلندتر شده، اما ۲ سانتی متر هم باریک تر است، در نتیجه فضای کمتری در دست شما اشغال می کند.

خمیدگی های کره ای

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

و اما تغییر دوم. هواوی حتماً می دانسته که اگر کناره های بدنه و لبه های صفحه نمایش را خمیده کند، همه یاد سامسونگ می افتند، چون شرکت کره ای سالهاست پرچمدارانش را با همین خمیدگی ها طراحی می کند. وجود این خمیدگی ها یک خوبی و یک بدی دارند. نکته ی مثبتشان این است که میت ۲۰ پرو حالا بهتر در دست می شیند و ارگونومی بهتری هم دارد. اما نکته ی منفی این است که حالا دستگاه در برابر ضربه مقاومت کمتری دارد. حتی نصب کردن «گلس» هم روی صفحه نمایش دارای خمیدگی با دردسرهای زیادی همراه است.

هرچه کمتر بهتر

هواوی هم رویه حذف دکمه های سخت افزاری را پیش گرفته است. میت ۲۰ پرو حالا غیر از دکمه های کنار بدنه (برای کنترل صدا و خاموش و روشن کردن دستگاه) هیچ دکمه ی دیگری ندارد. هواوی در این محصول حسگر اثر انگشت را مثل میت RS پورش دیزاین زیر شیشه ی نمایشگر ادغام کرده است. استفاده از حسگر جدید به شما حس آینده را می دهد، اما اگر به حسگر فیزیکی عادت داشته باشید باید خودتان را به حسگر جدید عادت دهید. وقتی صفحه نمایش را روشن می کند دستگاه نشان می دهد حسگر دقیقاً کجاست، اما خب بدون نگاه کردن به صفحه نمی توانید پیدایش کنید.

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

حسگر بلافاصله پس از لمس صفحه نمایش قفل دستگاه را باز می کند، اما دفعه ی اول که می خواهید اثر انگشت خود را به دستگاه وارد کنید حسابی طول می کشد. خبر خوب اینکه اگر با حسگر جدید مشکل دارید، میت ۲۰ پرو سیستم شناسایی چهره دارد.

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

این سیستم مثل آیفون با اشعه مادون قرمز کار می کند و سرعت و دقت بالایی دارد. حتی عینک آفتابی یا کلاه هم از باز شدن قفل جلوگیری نمی کند. اما با وجود چنین سخت افزاری برای شناسایی چهره، وجود زائده در بالای صفحه نمایش اجتناب ناپذیر می شود. وجود ناچ به این معناست که موقع پخش ویدیو یا تماشای عکس، بخشی از صفحه نمایش خالی باقی می ماند و این موضوع حتی در صفحه ی میت ۲۰ پرو روی سایت رسمی هواوی هم نمایان است.

خوشبختانه اگر بخواهید، می توانید در تنظیمات نرم افزاری ناچ بالای صفحه نمایش را به یک حاشیه یکدست سیاه رنگ تبدیل کنید و با توجه به اینکه صفحه نمایش امولد است، پیکسل های آن قسمت کاملاً خاموش می شوند و مشکل تا حد زیادی حل می شود.

رزولوشن یا کیفیت؟ هردو

در نسل قبلی دو حق انتخاب داشتید، میت ۱۰ (بررسی دیجیاتو) با صفحه نمایش IPS و رزولوشن QHD یا میت ۱۰ پرو که صفحه نمایش AMOLED داشت اما رزولوشن دستگاه Full HD بود. حالا هواوی در میت ۲۰ پرو از یک صفحه نمایش AMOLED با رزولوشن QHD استفاده کرده است که بهترین نمایشگر ساخته شده به دست این شرکت تاکنون به حساب می آید.

سفر به آینده

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

هواوی در بخش باتری میت ۲۰ پرو، صنعت موبایل را چند قدم به جلو هل داده است. اجازه دهید از جذاب ترین بخش ماجرا شروع کنیم که شارژ بی سیم معکوس نام دارد. اگر این گزینه را در تنظیمات دستگاه فعال کنید، وقتی یک گوشی دیگر یا هر ابزار دیگری که به شکل بی سیم شارژ می شود را پشت بدنه میت ۲۰ پرو قرار دهید، گوشی هواوی دستگاه دوم را شارژ می کند! البته سرعت شارژ آنقدری نیست که برای شارژ کامل یک گوشی هوشمند مناسب باشد، اما برای وقتی که دوست شما ۱ درصد شارژ بیشتر ندارد و پریز برق در دسترس نیست، حسابی مایه ی دلگرمی خواهد بود.

این قابلیت جان می دهد برای شارژ کردن هدفون های بی سیم یا هر ابزار دیگری که باتری کوچکی داشته باشد. فقط کافی است آن را پشت بدنه میت ۲۰ پرو انداخته و دقایقی دیگر آن را با باتری پُر تحویل بگیرید. در حقیقت باید گفت هواوی خیلی دیرتر از دیگران قابلیت شارژ بی سیم را به پرچمدار خود اضافه کرد، اما به شکلی این کار را انجام داد که جای انتقادی باقی نماند.

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

مورد بعدی آداپتور SuperCharge چهل واتی دستگاه است! بله درست شنیدید، ۴۰ وات، رقمی که پیش از این در لپ تاپ ها دیده بودیم و از سریع ترین شارژر های موبایل هم سریع تر است. باتری میت ۲۰ پرو با چنین شارژری ظرف تنها ۳۰ دقیقه تا ۷۰ درصد شارژ می شود، واقعاً باور کردنی نیست. اگر فکر می کنید هواوی زیاده روی کرده و این مقدار خطرناک است باید بدانید که شرکت چینی موفق شده استاندارد TÜV را برای سیستم شارژ سریع میت ۲۰ پرو کسب کند تا جای نگرانی از بابت گرمای بیش از اندازه و آتش سوزی وجود نداشته باشد.

موضوع وقتی جالب تر می شود که بدانید ظرفیت باتری میت ۲۰ پرو ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعت است و این باتری غول پیکر با چنین سرعتی شارژ می شود! البته افزایش ظرفیت باتری در ازای کنار گذاشتن جک ۳/۵ میلی متری هدفون و حتی سوراخ های اسپیکر امکان پذیر شده، اما در عوض هرچقدر از میت ۲۰ پرو استفاده کنید، به سختی می توانید باتری دستگاه را ظرف ۱ روز به اتمام برسانید.

مورد عجیب اسپیکر

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

بله کمی بالاتر درست خواندید. میت ۲۰ پرو هیچ سوراخی برای اسپیکر ندارد. در حقیقت بخش پایین گوشی و جایی که درگاه USB-C قرار دارد به شکل محفظه ای برای پخش صدا عمل می کند و اسپیکر مکالمه در بالای نمایشگر نیز برای پخش صدای استریو وارد عمل می شود. کیفیت پخش صدا خوب است و با پرچمداران روز بازار برابری می کند. بلندی صدا هم برای محیط های شلوغ خارج از خانه مناسب است، اما مشکل وقتی ایجاد می شود که بخواهید حین پخش موسیقی یا صدا دستگاه را شارژ کنید، چون اتصال شارژر تا حد زیادی کیفیت صدا را کاهش می دهد.

طعم پای چینی

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

هواوی میت 20 پرو یکی از اولین گوشی هایی است که به شکل پیش فرض با اندروید 9.0 به دست ما رسیده و به رسم همیشه شاهد رابط کاربری اختصاصی این شرکت یعنی EMUI نیز هستیم که حالا به نسخه 9.0 ارتقاء پیدا کرده است. من شخصاً به اندروید بدون بزک علاقه مندم ولی از آنجا که با اکثر گوشی های چند سال اخیر هواوی (از پایین رده گرفته تا پرچمدار) کار کرده ام، کنار آمدن با EMUI هم برایم کار سختی نیست.

رابط کاربری EMUI 9.0 طراحی مینیمال و طبیعی دارد تا به بهترین شکل، تکنولوژی را با زندگی انسان پیوند دهد. در این نسخه شاهد بهینه سازی فرایندهای درونی سیستم با تکیه بر هوش مصنوعی هستیم که سرعت پاسخدهی دستگاه را تا 25.8 درصد افزایش داده و تجربه کاربری را تا 12.9 درصد روان تر می کند. البته اینها صحبت های هواوی است و نمی توان این میزان پیشرفت را در عمل احساس کرد، چون پرچمداران هواوی همیشه عملکرد روان و قابل تحسینی داشته اند. اگر بخواهیم پیشرفت EMUI 9.0 را به درستی قضاوت کنیم، باید منتظر تجربه این رابط کاربری روی گوشی های میان رده و اقتصادی هواوی باشیم.

احتمالاً شما هم مثل من ابتدا به منوی تنظیمات رفته و با استفاده از گزینه تعبیه شده در قسمت نمایشگر و فعال کردن نوار مشکی بالای صفحه، بریدگی نمایشگر را مخفی می کنید تا ناچ روی اعصابتان راه نرود. چه بهتر که سازندگان گوشی های اندرویدی این قابلیت را به شکل پیش فرض فعال کنند و زحمت را از دوش ما بردارند. فعال کردن منوی اپلیکیشن ها هم یکی دیگر از کارهاییست که من همیشه در مواجهه با گوشی های هواوی انجام می دهم تا به وضعیت استاندارد برسم.

همان طور که انتظار می رود هواوی میت 20 پرو بدون هیچ گونه مکث و تأخیر، تمام دستورات شما را اجرا می کند و به عبارتی «نه» توی کارش نیست. البته بخش زیادی از این توانایی به ترکیب سخت افزاری فوق العاده قدرتمند بر می گردد که در قسمت بعد در موردش صحبت می کنیم، ولی به طور خلاصه باید گفت که با روان ترین تجربه اندروید روبرو هستیم، چیزی در حد iOS روی جدید ترین آیفون ها.

این تجربه روان کاربری، تنها شباهت میت 20 پرو و آیفون های جدید نیست. هواوی امسال تمام تلاش خودش را کرده تا ژست های حرکتی آیفون X و XS را هم قرض بگیرد: سوایپ به بالا برای دسترسی به هوم، سوایپ به بالا و مکث برای مرور برنامه های در حال اجرا، و سوایپ از لبه های چپ و راست نمایشگر برای بازگشت به عقب. حالا هواوی برای اینکه تفاوتی هم ایجاد کرده باشد، سوایپ از گوشه های پایین صفحه به بالا برای اجرای گوگل اسیستنت را هم اضافه کرده، ضمن اینکه در آیفون فقط با سوایپ از لبه سمت چپ به عقب بر می گردید.

این نسخه از رابط کاربری اموشن چندین قابلیت هوشمند برجسته هم دارد که اگر کاربر حرفه ای و تمام وقت موبایل باشید، به دردتان می خورد. یکی از این قابلیت ها Spotlight Reel نام دارد که می تواند گالری تصاویر و ویدیوهای شخصی شما را با تکیه بر هوش مصنوعی جستجو کرده و محتوای جذابی برای فرد مورد نظر شما بسازد. با قابلیت HiVision و از طریق فناوری تشخیص تصویر می توانید کارهایی مثل شناسایی مکان های تاریخی و آثار هنری، سنجش کاری یا ترجمه آنی متن را انجام دهید که البته احتمالاً در ایران چندان کاربردی نداشته باشد.

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

هواوی سال گذشته حالت دسکتاپ را معرفی کرده بود که با استفاده از آن می توانستید گوشی را از طریق کابل HDMI به تلویزیون متصل کرده و رابط کاربری شبیه دسکتاپ را روی صفحه عریض تجربه کنید. حالا حالت دسکتاپ را به شکل بیسیم هم در اختیار دارید، یعنی می توانید با استفاده از Wireless Projection محیط کار خودتان را روی نمایشگرها یا تلویزیون های سازگار با استاندارد میراکست (Miracast) انداخته و از گوشی به عنوان ابزار کنترلی بیسیم بهره بگیرید. البته تجربه ما نشان داد سرعت پاسخدهی سیستم در حالت بیسیم اصلاً با حالت سیمی قابل مقایسه نیست و بهتر است برای تجربه بهتر از کابل رابط HDMI استفاده کنید.

امسال که تب توجه به سلامت کاربر و جلوگیری از اعتیاد آنها به موبایل بالا گرفته، هواوی هم راهکار اختصاصی خودش برای این قضیه را در EMUI 9.0 تعبیه کرده که «توازن دیجیتالی» یا Digital Balance نام دارد. در این قسمت می توانید آمار استفاده از برنامه های مختلف را ببینید و محدودیت های خاصی را اعمال کنید، چه به شکل عمومی و چه برای برنامه های خاص. همچنین این قابلیت را می توانید هم برای خودتان و هم روی گوشی فرزندانتان تنظیم کنید.

کاراکترهای سه بعدی متحرک (یا به قول اپل، انیموجی) چند وقتیست که به دنیای موبایل آمده اند و هواوی هم مثل دیگر شرکت های تراز اول این حوزه با جریان روز همراه شده. البته می دانید که دوربین جلو برای شبیه سازی سه بعدی حرکات شما کافی نیست، به همین دلیل انیموجی های اندرویدی از نظر سرعت و دقت عمل به پای آیفون X نمی رسیدند. حالا در هواوی میت 20 پرو با اضافه شدن چندین قطعه کاربردی به بریدگی بالای صفحه که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، دقت انیموجی ها به مراتب بهتر از قبل شده و کاملاً با حرکات شما منطبق هستند، و حتی بیرون آوردن زبان را هم شبیه سازی می کنند. با این حال در زمان استفاده، برنامه دائماً به شما اخطار می دهد که به دوربین نگاه کنید و گاهی اوقات ارتباط کاربر و کاراکتر قطع می شود. راستش را بخواهید، هنوز هم آیفون های X و XS در این زمینه به مراتب برتر هستند.

هواوی اما قابلیت تازه ای را در میت 20 پرو قرار داده که با استفاده از آن می توانید اشیاء سه بعدی مثل عروسک ها را اسکن کرده و آنها را به کاراکترهای سه بعدی تبدیل کنید. البته این قابلیت قرار است در آینده نزدیک از طریق آپدیت و با استفاده از اپلیکیشن 3D Live Maker فعال شود و به همین دلیل ما نتوانستیم دقت عمل آن را تست کنیم. فعلاً می توانیم به حرف هواوی و ویدیوی بالا بسنده کنیم.

فصل جدید رقابت

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

هواوی میت 20 پرو را می توان نسل جدید گوشی های اندرویدی نامید، چون اولین دستگاه مجهز به چیپست 7 نانومتری محسوب می شود. هواوی این چیپست را زودتر از اپل معرفی کرد تا بتوان Kirin 980 را اولین چیپست 7 نانومتری دنیای موبایل هم قلمداد کرد. پردازنده این چیپست بر اساس معماری DynamIQ شرکت ARM ساخته شده که به نوعی نسل جدید معماری big.LITTLE محسوب می شود. این پردازنده از دو هسته A76 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز، دو هسته A76 با فرکانس 1.92 گیگاهرتز و چهار هسته A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز تشکیل شده است و دستگاه می تواند هرکدام از خوشه های پردازشی را به شکل مستقل یا ترکیبی به کار بگیرد. پردازشگر گرافیکی این گوشی هم Mali-G76 MP10 است که ده هسته پردازشی را در اختیار دارد.

به گفته شرکت سازنده، پردازنده اصلی Kirin 980 نسبت به نسل قبل 75 درصد قوی تر و 58 درصد بهینه تر شده. پردازشگر گرافیکی این چیپست هم 46 درصد قوی تر و 178 درصد بهینه تر عمل می کند. البته این آمار و ارقام در شرایط آزمایشگاهی به دست آمده و در دنیای واقعی شاهد چنین تفاوت چشمگیری نخواهیم بود.

برای ارزیابی ادعای فوق، هیچ ابزاری بهتر از بنچمارک نیست. ما طبق معمول، هواوی میت 20 پرو را با برنامه های آنتوتو، گیکبنچ، پی سی مارک و تری دی مارک تست کردیم که نتایج به دست آمده را در تصویر زیر می بینید.

این نتایج را می توان با پی 20 پرو یا میت 10 پرو مقایسه کرد، که هردو به چیپست Kirin 970 مجهز هستند. بدین ترتیب در تست آنتوتو شاهد افزایش 32 درصدی (207000 در مقابل 275000) هستیم. هسته های کورتکس A76 به مراتب قدرتمندتر از هسته های کورتکس A73 هستند و این موضوع در تست گیکبنچ به وضوح دیده می شود، به طوری که در تست های تک هسته ای و چند هسته ای به ترتیب شاهد افزایش 78 و 47 درصدی هستیم. تست پی سی مارک که عملکرد کلی سیستم در شرایط نزدیک به واقعیت را می سنجد، ارتقاء 13 درصدی Kirin 980 نسبت به Kirin 970 را نشان می دهد و نهایتاً در تست گرافیکی تری دی مارک هم شاهد افزایش 20 درصدی کارایی هستیم.

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

هواوی میت 10 از نظر قدرت پردازش خام در جایگاهی به مراتب بالاتر از پرچمداران اندرویدی حال حاضر قرار دارد. در واقع فعلاً فقط هواوی میت 20 پرو را می توان از این منظر، رقیب آیفون XS در نظر گرفت. با این حال پردازشگر گرافیکی Mali-G76 MP10 تا حد زیادی به نتایج لطمه زده و اگرچه نسبت به نسل قبلی بهتر شده، اما در مقایسه با ادرنو 630 در اسنپدراگون 845 هم کم می آورد، چه برسد به GPU جدید اپل که انگار از دنیای دیگری آمده است. البته همین حالا هم به راحتی می توانید تمام بازی های روز را با نرخ فریم عالی روی هواوی میت 20 پرو اجرا کنید، ضمن اینکه قابلیت GPU Turbo 2.0 تعدادی از بازی های محبوب دنیا از جمله PUBG را با سرعت عالی 60 فریم بر ثانیه به اجرا در خواهد آورد.

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

از نظر قابلیت های ارتباطی هیچ رقیبی را نمی توان برای Kirin 980 پیدا کرد. هواوی میت 20 پرو اولین گوشی دنیا با پشتیبانی از شبکه LTE Cat.21 است و می تواند در شرایط بهینه به حداکثر سرعت دانلود 1.4 گیگابیت بر ثانیه برسد. سرعت دانلود مودم وای فای این چیپست هم 1.7 گیگابیت بر ثانیه عنوان شده. در واقع هر دو رقم فوق برای ما که تازه سرعت های چند ده مگابیتی را در بعضی مناطق تجربه می کنیم، کمی خارج از تصور است. همچنین برخلاف نسل قبل که در کمال تعجب به بلوتوث 4.2 مجهز شده بود، حالا بالاخره شاهد بلوتوث 5.0 هستیم تا از قابلیت های ویژه این نسل ارتباطی نهایت بهره را ببریم.

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

در زمینه موقعیت یابی هم هواوی امسال سنگ تمام گذاشته تا شما را از دست سیگنال های ضعیف GPS نجات دهد. چیپ های موقعیت یاب کنونی معمولاً فقط با فرکانس 1475.42 مگاهرتز معروف به L1 کار می کنند که در مواجهه با موانع، ضعیف یا مختل می شود. اتحادیه بین المللی مخابرات برای کاربردهای حیاتی مانند سیستم ناوبری فوق دقیق هواپیماها، فرکانس 1176.45 مگاهرتز معروف به L5 را به شکل کاملاً حفاظت شده در اختیار گرفته است که با حداقل اختلال و مزاحمت کار می کند. میت 20 پرو با ترکیب فرکانس های L1 و L5 نسل تازه ای از سیستم GPS را ارائه می دهد که در سخت ترین شرایط هم شما را تنها نمی گذارد. حالا اینکه هواوی چطور توانسته این فرکانس حفاظت شده را برای کاربرد عمومی به خدمت بگیرد، سؤالیست که احتمالاً پاسخی برایش نخواهیم داشت.

نهایتاً باید به مورد عجیب کارت حافظه اشاره کنیم. اگر خاطرتان باشد پی 20 پرو و میت 10 پرو از کارت حافظه پشتیبانی نمی کردند. حالا در میت 20 پرو شاهد اضافه شدن این قابلیت هستیم، اما نه آن چیزی که انتظارش را داشتیم. این گوشی از کارت حافظه اختصاصی خود هواوی یعنی نانو مموری یا NM Card تا حداکثر ظرفیت 256 گیگابایت پشتیبانی می کند که به احتمال زیاد هیچوقت چشممان به جمالش روشن نخواهد شد، چون مرجع استانداردسازی کارت های حافظه یا همان SDA این نوع کارت ها را به رسمیت نمی شناسد. بنابراین بهتر است فرض را بر این بگذارید که میت 20 پرو هم کارت حافظه نمی خورد.

سه گانه ای برای دوربین

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

حوزه ی دوربین گوشی های موبایل در سالهای اخیر به میدان نبرد گلادیاتورها تبدیل شده است و موفق بیرون آمدن از آن ساده نیست، اما در چند سال اخیر پرچمداران هواوی همیشه شانه به شانه رقبا پیش رفته و در برخی جنبه ها جلوتر هم بوده اند. حالا میت ۲۰ پرو هم آمده تا همین میراث به جا مانده از P20 Pro و Mate 10 را باز هم بهبود دهد.

اما قبل از پرداختن به مشخصات دوربین باید موضوعی را شرح دهیم. پیکسل های بزرگتر به معنای جذب نور بهتر است، اما به این راحتی ها نمی توان پیکسل های بزرگتر را در سنسور دوربین یک گوشی موبایل جای داد. راه حل بهتر این است که تعداد پیکسل ها را بیشتر کنید، اما موقع عکس گرفتن، دستگاه هر ۴ پیکسل معمولی را یک پیکسل بزرگ در نظر می گیرد و یک عکس ۱۰ مگاپیکسلی تحویل می دهد که نور عالی و نویز ناچیزی دارد. این همان فناوری Pixel Binning است که روی P20 Pro هم وجود داشت و در سالهای بعد نامش بیشتر به گوش می رسد.

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

دوربین دوم هم مثل P20 Pro هشت مگاپیکسلی است، اما این بار یک لنز تله فوتو دارد که به جای ۲ برابر می تواند تا ۳ برابر بدون افت کیفیت بزرگنمایی کند. با ترکیب کردن این مقدار با بزرگنمایی دیجیتالی، امکان ۵ برابر بزرگنمایی هیبریدی فراهم می شود که افت کیفیت زیادی ندارد.

تا اینجای کار تقریباً همه چیز مثل نسل قبلی بود، اما این بار دوربین سیاه و سفید با یک دوربین رنگی ۲۰ مگاپیکسلی مجهز به لنز فوق عریض جایگزین شده است. این اولین لنز فوق عریض است که تحت نظارت شرکت آلمانی و معتبر لایکا برای گوشی های موبایل ساخته شده است و البته ۲ لنز قبلی نیز در همکاری با همین شرکت ساخته شده اند.

image

اما مزیت وجود دوربین سیاه و سفید این بود که به دستگاه امکان می داد عکسهای آن را با خروجی سنسور رنگی ترکیب کند و با این روش خصوصاً موقع عکاسی در شب، کیفیت عکسها را افزایش دهد. اما پس از اینکه حالت Night Mode به P20 Pro اضافه شد، دیگر نیاز چندانی هم به این ویژگی وجود ندارد.

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

حالت عکاسی روی شب را که فعال کنید، می توانید تا ۶ ثانیه به جذب نور ادامه دهید و تصویری که با این روش در شب گرفته شده باشد مثل روز می درخشد. بله خیلی از دوربین های دیگر هم می توانند این کار را بکنند، اما کدام محصول را سراغ دارید که برای گرفتن عکس Long Exposure به سه پایه نیاز نداشته باشد؟ البته در حقیقت هواوی به جای اینکه شاتر را باز نگه دارد، مثل حالت HDR چند عکس می گیرد و آنها را باهم ترکیب می کند، اما تا وقتی نتیجه به این خوبی است برای ما اهمیتی ندارد خروجی چگونه ساخته شده است.

image

میت ۲۰ پرو اولین گوشی هوشمند بازار است که می تواند عکس های ماکرو از فاصله ۲/۴ سانتی متری ثبت کند.

هواوی از مدت قبل دوربین گوشی های خود را به هوش مصنوعی مجهز کرده و میت ۲۰ پرو نیز همینطور است. وقتی حالت Master AI روشن باشد، دستگاه تا ۱۵۰۰ سناریو مختلف را به شکل خودکار تشخیص می دهد و بهترین افکت را روی عکس ها اعمال می کند، بدون اینکه نیازی به دخالت کاربر باشد. خوشبختانه این بار دستگاه کمی دست به عصا تر افکت ها را روی تصویر اعمال می کند و به اندازه نسل قبلی در رنگها اغراق نمی کند.

image
اما نکته ی جذابتر اینکه حالا افکت های تصویری به شکل زنده روی ویدیوها نیز قابل اعمال هستند. مثلاً دستگاه می تواند تمام زمینه را سیاه و سفید کند و فقط سوژه را رنگی نگه دارد. یا اینکه مثل حالت پرتره، زمینه را محو کند، یا با حالت Vintage و قدیمی فیلمبرداری کند. کافی است اپلیکیشن دوربین را باز کنید و از خلاقیت خود برای ساخت ویدیوهای جذاب استفاده کنید.

در ادامه می توانید نمونه عکس های بیشتری از دوربین میت ۲۰ پرو مشاهده کنید.

جمع بندی

بررسی هواوی میت ۲۰ پرو

میت ۲۰ پرو نمره قبولی را از نظر زیبایی دریافت می کند و کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد. باتری این محصول را نمی توانید به راحتی تمام کنید. دوربین پرچمدار جدید برای قدرتنمایی به محصولات دیگر ساخته شده است. قدرت سخت افزاری دستگاه تا سالها و سالها راضی کننده خواهد بود. اگر اینها برای فخر فروختن شما کافی نیستند، می توانید از حسگر اثر انگشت زیر بدنه، یا قابلیت شارژ بی سیم معکوس برای شارژ کردن گوشی های دیگر کمک بگیرید.

مزایا
  • ظرفیت چشمگیر باتری
  • سرعت شارژ باور نکردنی
  • قابلیت شارژ بی سیم معکوس
  • عملکرد دوربین سه گانه خصوصاً در حالت شب
  • کیفیت صفحه نمایش AMOLED
  • قدرت سخت افزاری
  • ظاهر زیبای نسخه Twilight
  • قیمت مناسب تر نسبت به نوت ۹، پیکسل ۳ اکس ال و آیفون XS Max
معایب
  • اتصال شارژر صدای اسپیکر را کم می کند
  • عدم وجود جک هدفون
  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه های مرسوم
  • وجود ناچ در بالای نمایشگر
  • همکاران تحریریه:
  • نگارش بررسی با همکاری حمید مقدسی
  • عکس: فرامرز نادری
  • ویدیو: علی حسینی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • MEHDI karimi
    MEHDI karimi | ۲۷ دی ۱۳۹۷

    الان قیمت گوشی mate 20 pro ارزون تره یا xs max ؟

  • Kourosh Del
    Kourosh Del | ۱۸ آذر ۱۳۹۷

    واقعا گوشی های هوآوی فوق العاده ان چه پرچمدار چه میان رده من دو ساله که هوآوی نووا ۲ پلاس دارم واقعا فوق العادست نصبت به میان رده های سامسونگ یک سر گردن بالتره تو این ۲ سال یکبارم هنگ ازش ندیدم

  • ali313401914125
    ali313401914125 | ۸ آذر ۱۳۹۷

    به نام خدا
    سلام
    لطفا به جای این گوشی های گران قیمت که تعداد کمی توان خرید ان را دارن بهتر است از این به بعد به برسی گوشی های مثل honor 8x و redmi note 6 pro و ..... بپردازید یا حتی گوشی های ارزان قیمت تر مثل J4 2018 یا ....
    چرا که متاسفانه خواندن این نوع برسی ها بدرد 95% کسانی که قصد خرید دارند نمیخورد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی