ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان برزیلی از آرد سوسک نان درست کردند

زمان آن رسیده که دیدگاهمان در قبال سوسک ها را تغییر دهیم چراکه طولی نمی کشد این موجودات به بخشی از غذای روزانه مان بدل شوند. دو دانشمند دانشگاه Rio Grande در برزیل آردی ساخته اند ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۵

زمان آن رسیده که دیدگاهمان در قبال سوسک ها را تغییر دهیم چراکه طولی نمی کشد این موجودات به بخشی از غذای روزانه مان بدل شوند. دو دانشمند دانشگاه Rio Grande در برزیل آردی ساخته اند که از سوسک به دست آمده و پروتئین موجود در آن از آرد گندم بیشتر است. آندرسا لوکاس و لورن منگان دانشجویان مهندسی تغذیه روش جدیدی را کشف کرده اند که امکان تولید غذای ارزان اما مغذی را با کمک آرد سوسک فراهم می کند چراکه این آرد حاوی مقدار قابل توجهی آمینو اسید، لیپید و اسیدهای چرب است که همگی برای ایجاد توازن در تغذیه روزانه انسان موثر هستند.

البته باید اشاره کنیم سوسک هایی که از آنها آرد ساخته شده آنهایی نیستند که هر روز در خانه می بینیم یا از فاضلاب بیرون می آیند و محققان گونه خاصی از آنها به نام Nauphoeta cinerea (یا سوسک خرچنگی) را مورد استفاده قرار دادند که بیشتر در آفریقا یافت می شود. از آنجا که دانشمندان برزیلی امکان سفر به آفریقا را نداشتند این سوسک ها را از مرکزی خریداری کردند که آنها را درشرایط مشابه پرورش می دهد.

و اما این آزمایش با هدف کشف راهکارهای تازه به منظور تامین غذا و کمبود پروتئین حیوانی صورت گرفت که پیش بینی شده در آینده نزدیک به خاطر رشد بی رویه جمعیت جهانی بشر را تهدید می کند.

آرد سوسک

نکته جالب اینکه هزینه خرید سوسک های خرچنگی بسیار اندک است ضمن اینکه ۷۰ درصد از مواد تشکیل دهنده بدنشان را پروتئین تشکیل می دهد؛ حال آنکه میزان پروتئین گوشت های قرمز ۵۰ درصد است. علاوه بر این این حشره میلیون ها سال است که روی زمین زندگی می کند و در این مدت خواص ژنتیکی خود را کاملا حفظ کرده است.

دانشمندان برزیلی برای تهیه این نان نخست آب بدن سوسک ها را خشک کردند که هزینه این کار ۵۱ دلار بابت هر کیلوگرم بود اما برای آنکه محصول کار طعم همیشگی نان را بدهد تنها ۱۰ درصد از کل حجم مواد مصرفی خود را به آرد سوسک اختصاص دادند. هرچند که این مقدار کاملا کافی بود تا نتیجه ای عالی به دست آید.

آرد سوسک

به گفته یکی از دست اندرکاران این پروژه همین ۱۰ درصد آرد سوسک پروتئین یک قرص نان را تا ۱۳۳ درصد افزایش می دهد. برای آنکه درک بهتری از این نکته داشته باشید باید بگوییم که یک برش صد گرمی نان گندم تنها ۹.۷ گرم پروتئین دارد حال آنکه نان تهیه شده از آرد سوسک حاوی ۲۲.۶ گرم پروتئین است. گفتنی است میزان چربی نان نیز در این رسپی تا ۶۸ درصد کاهش یافت و خوشبختانه آنطور که محققان برزیلی گفته اند طعم و عطر آن هم تفاوت چندانی با نان معمولی ندارد.

و اما خبر مشمئزکننده اما جالب دیگر آنکه این دانشمندان قصد دارند در آینده از حشرات دیگری شامل مگس، مورچه، پروانه، کرم ابریشم و حتی عقرب برای ساخت نان و دیگر مواد غذایی مشابه استفاده نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • hosein n
    hosein n | ۲۰ آبان ۱۳۹۷

    همین مرغداری هایی که داریم رو اگه دویست سال پیش به کسی نشون میدادی حالش بهم می‌خورد.
    وقتی آمریکا ابر قدرت شد و فرهنگش قالب بر دنیا، ملت به تقلید از اونها رو آوردن به گوشت بیشتر خوردن استفاده بیشتر از گوشت های فرآوری شده و پرنمک نوشابه های گاز دار که همه مضر هستن.
    حالا در آینده اگر چین فرهنگش قالب بشه همه خیلی شیک و با افتخار رو میارن به حشره خواری ?

  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

    طبق بررسی های داده های آماری 70 سال گذشته رشد جمعیت زمین نصف شده و در آینده رشد جمعیت به یک عدد ثابتی میرسه و اگر می‌بینید هرجایی میریم میگن قراره تو آینده سوسک بخوریم بدونین قرار نیست سوسک بخوریم بلکه قراره سوسک رو بخوردمون بدن،یکی از مثال های اون سوسک خوردن آنجلینا تو آفریقاست،بجای اینکه به فکر تهیه ی غذای آفریقا باشند دارن حشره خواری رو رواج میدن.به همین سادگی

    • Saeidt
      Saeidt | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

      چرت نگو

مطالب پیشنهادی