ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل گپ: پیام‌رسان‌های بومی می‌توانند جایگزین کارت سوخت شوند

مدیرعامل «گپ» می‌گوید پیام‌رسان‌های بومی می‌توانند به عنوان یک ابزار برای صرفه‌جویی ارزی، مدیریت توزیع سوخت را بی‌نیاز از کارت سوخت انجام دهند. «مهدی انجیدنی» در گفتگو با دیجیاتو خبر از پیگیری این موضوع از ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۲۰

مدیرعامل «گپ» می‌گوید پیام‌رسان‌های بومی می‌توانند به عنوان یک ابزار برای صرفه‌جویی ارزی، مدیریت توزیع سوخت را بی‌نیاز از کارت سوخت انجام دهند. «مهدی انجیدنی» در گفتگو با دیجیاتو خبر از پیگیری این موضوع از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌دهد و می‌گوید در اوایل هفته آینده این طرح توسط مدیرعامل این شرکت بررسی خواهد شد.

مدیرعامل پیام‌رسان گپ اشاره می‌کند که سیاست ارائه خدمات دولت الکترونیک در کشور ما بیشتر بر پایه سخت‌افزار، کارت، کارت‌خوان بنا شده اما در جهان وابستگی به سخت‌افزار از نظر پدافندی صحیح نیست. او در همین رابطه به دیجیاتو می‌گوید:

«کشورهای زیادی در جهان از بسترهای نرم‌افزاری، برای پرداخت و موضوع ارائه خدمات استفاده می‌کنند. در بسیاری از کشورها، موضوع پرداخت هزینه‌های سوخت و حتی مدیریت میزان مصرف سوخت را با موبایل و بر بستر پیام رسان‌ها انجام می‌دهند. برای مثال آلمان با واتس‌اپ قرارداد دارد تا در قالب یک اپراتور مجازی و با حفظ داده‌ها در کشور، خدمات دولت الکترونیک را ارائه دهد.»

او در پاسخ به این سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه روند پیشنهادی گپ برای مدیریت مصرف سوخت توسط شهروندان چطور کار می‌کند و این روش چه مزیتی نسبت به کارت سوخت یا کارت بانکی دارد، گفت:

«در حالت عادی شما به جایگاه می‌روید، از کارت سوخت استفاده ‌می‌کنید تا مدیریت شود چند لیتر سوخت مصرف کرده‌اید. درادامه باید یا با کارت بانکی یا نقد مبلغ را پرداخت کنید. اما در صورت استفاده از گپ، بدون اینکه نیاز باشد به دستگاه سخت‌افزار اضافه‌ای متصل شود، صرفاً یک کد QR روی دستگاه‌ها نصب می‌شود. با توجه به آنکه گپ، پلتفرم IoT دارد، هر نازل به عنوان یک نود ماشینی در پلتفرم ما تعریف می‌شود. قابلیتی در گپ به نام «Login by Gap» داریم که هر دستگاه، وب‌سایت و اپلیکیشن که کد QR داشته باشد، با وارد کردن آن می‌تواند شما را شناخته و احراز هویت کند. در این مرحله نازل شما را می‌شناسد و می‌داند چقدر سهمیه با چه قیمتی دارید.»

مدیرعامل گپ با اشاره به رقم ۲.۸ میلیونی کاربران فعال این پیام‌رسان، عقیده دارد که این روند بهتر از مدیریت و سهیمه بندی سوخت از طریق کارت بانکی است چراکه موضوع صدور کارت پرهزینه است: «کارت‌های هوشمند ۱۰۰ درصد وارداتی هستند؛ از خود کارت گرفته تا تجهیزات چاپ کارت و تجهیزات نگه‌داری و پشتیبانی. ترند دنیا به سمت حذف کارت‌های بانکی می‌رود و این کار هم آینده‌دار نیست.»

فرایندی که مدیرعامل گپ آن را پیشنهاد می‌دهد، کاربر را ملزم به داشتن تلفن همراه از نوع هوشمند می‌کند. این در حالیست که بسیاری از کاربران موبایل در ایران، الزاماً تلفن هوشمند ندارند. انجیدنی اما می‌گوید معمولاً نباید فناوری را به یک روش گره زد:

«کسی که موبایل ندارد می‌تواند کارت سوخت بگیرد و هزینه‌اش را هم پرداخت کند. اما نکته اینجاست که برای کشور صرفه‌جویی عظیمی به وجود می‌آید چون صحبت شده که صرفاً ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه تولید ۱۰ میلیون کارت سوخت است. این هزینه، صرفاً مربوط به واردات کارت خام است. در حالی که گفته می‌شود عددی چندهزار میلیارد تومانی هزینه می‌شود تا تجهیزات تامین و نگه‌داری شوند. حدود ۸۰ درصد جامعه گوشی هوشمند دارند و می‌توان چنین هزینه عظیمی نکرد. عده‌ای که گوشی هوشمند ندارند هم خودشان هزینه‌اش را بدهند. برای مثال ۲۰ هزار تومان برای کارت هوشمند سوخت پرداخت کنند تا کشور برای کسی که گوشی هوشمند ندارد، هزینه نکند. هرچند روشی هم وجود دارد که بتوان برای افرادی که موبایل هوشمند ندارند، با پیامک مصرف سوخت را مدیریت کرد.»

مدیرعامل گپ در پاسخ به این پرسش که آیا بستر فنی مورد نیاز برای چنین اقدام استراتژیکی در ایران وجود دارد یا خیر و از سوی دیگر آیا این روند انحصاری را ایجاد نمی‌کند، گفت: «این موارد از نظر فنی ساده هستند. از طرفی موضوع همچنان انتخابی است و این صحبت در میان نیست که کارت سوخت را جمع کنیم. ما می‌گوییم این راه صرفه‌جویی به همراه دارد.» او می‌گوید مخالف انحصار است و موضوع پرداخت ارز در اربعین از طریق پیام‌رسان بله را مثال می‌زند: «بهتر است مردم چند ابزار داشته باشند و الزاماً همه این ابزارها نباید پیام‌رسان باشند. یک پلتفرم‌ IoT هم می‌تواند چنین فعالیتی داشته باشد و سپس مردم انتخاب کنند که از کدام استفاده کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • Arman Hoseini
    Arman Hoseini | ۱ آذر ۱۳۹۷

    سلام، لطفا مدیران سایت رسیدگی کنید، این کاربر ترول (نماگرام) رو چطور میشه ریپورت یا بلاک کرد؟ اصلا به ترول ها رسیدگی میکنید؟

  • نما گرام
    نما گرام | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

    یه مصاحبه همین دیجیاتو با شکوری مقدم گذشاته بود مدیر سایت اپارات میگفت میخوایم یه کاری کنیم خیلی از کشور های دیگه از اپارات استفاده کنن و حتی با یوتیوب رقابت کنیم خیلی کامنت بد نوشتن براش خوب چرا نتونه؟ مگر یوتیوب چیه؟ ایا کسی فکر میکرد کسی رو دست فیس بوک بلند شه؟ خوب موقه ای تو ایران موفق شده تو جهانم میتونه بشه الان اپارات رتبه 106 رو داره تو دنیا یعنی 106 سایت پر بازدید هست توی دنیا. جونای خودمون رو دست کم نگیرید امید کردستانی کیه و الان کجاس؟ پریسا تبریز چی؟ نادر فقیه زاده چی؟

    • enrix
      enrix | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

      بله برای اینگه نظارت شدید و حذف ویدیو در آپارات کم شده ! استریم بازی انلاین زیاد شده! بزار همین الان ویدیو ای گیمینگ و جی تی ای و استریم دادن دخترا رو ممنوع و پاک کنن بعدش ببین چی میشه! آزادی بیشتر = رشد بیشتر ( تو فضای محتوا )

  • نما گرام
    نما گرام | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

    به خدا نمیدون بعضی ها چطور فکر میکنن از اونور تو اینستاگرام میچرخن عکس های کشور دبی کویت و... رو میبینن میگن چقدر اینا پیش رفته هستن ایران خودمون هیچ هیچه . خوب بیا ایران همینه که میبینی یه بنده خدا امده گفته میخاد به جای کارت سوخت کارت مجازی بده با گوشی با گپ پرداخت کنید بنزین بزنید بعد این همه مخالف داره خوب کشور ها چطور پیشرفته میشن؟ همین اقا ببینه فایده ای نداره تیمشو بر میداره میره از مملکت مثل خیلی ها که رفتن ، ما هم توی اینستاگرام باید عکس های دبی و کویت رو ببینیم بگیم به به ، به خودتون بیاید و از کیفیت دفاع کنید زود قضاوت نکنید نصب کنید بد بود پاک کنید کیفیت داشت تبلیغ کنید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی